eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochody[media] Czas ołowiu kontra likwidacja strefy czystego transportuRe: [media] Czas ołowiu kontra likwidacja strefy czystego transportu
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.chmurka.net!.POSTED.185.234.91.148
    !not-for-mail
    From: Janusz <j...@o...pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: [media] Czas ołowiu kontra likwidacja strefy czystego transportu
    Date: Tue, 23 Jan 2024 16:44:43 +0100
    Organization: news.chmurka.net
    Message-ID: <uoome3$nnc$1$Janusz@news.chmurka.net>
    References: <uo78o4$au8$8$niusy.pl@news.chmurka.net>
    <k...@4...net>
    <uogu4g$loq$1$Janusz@news.chmurka.net>
    <1l4puawsopjvq.6x01p2mhzp90$.dlg@40tude.net>
    Reply-To: j...@o...pl
    NNTP-Posting-Host: 185.234.91.148
    MIME-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=UTF-8; format=flowed
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    Injection-Date: Tue, 23 Jan 2024 15:36:35 -0000 (UTC)
    Injection-Info: news.chmurka.net; posting-account="Janusz";
    posting-host="185.234.91.148"; logging-data="24300";
    mail-complaints-to="abuse-news.(at).chmurka.net"
    User-Agent: Mozilla Thunderbird
    Cancel-Lock: sha1:lhV0ILNc0lUJ4Kw9q5Yzv5/7vIk=
    sha256:81vq+rjYeYxTKdGVVPAO+5+0ip3SfxIfyz1qW5r8cw4=
    sha1:5yEUL+yznZfAG6/oik8JGpfOwdE=
    sha256:Cvp9Lj2MGE8JxbgGisvJd0fYQsLJ4mldoWxNhQvL4Dc=
    Content-Language: pl-PL
    In-Reply-To: <1l4puawsopjvq.6x01p2mhzp90$.dlg@40tude.net>
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2719181
    [ ukryj nagłówki ]

    W dniu 22.01.2024 o 12:56, J.F pisze:
    > On Sat, 20 Jan 2024 18:07:00 +0100, Janusz wrote:
    >> W dniu 17.01.2024 o 09:07, J.F pisze:
    >>>> "Midgley szukał dalej. I po jakimś czasie znalazł. Ołów. Dokładnie
    >>>> czteroetylek ołowiu (TEL), który nadawał się do opatentowania, a więc
    >>>> nadawał się także do tego, by mogła na nim zarabiać korporacja."
    >>> Zadnych takich spisków.
    >>> To był po prostu najlepszy znany wtedy środek.
    >>> Gdyby inne były dobre, to by inni ich uzywali, i nie musieli płacić za
    >>> patent.
    >> Guzik prawda, właśnie dlatego wybrali ołów bo nas tym można było
    >> zarobić, a na innym nie, a że byli potentatem to inni od nich kupowali.
    >
    > To dlaczego inni nie wybrali tych tanszych dodatków?
    Nie wiem, zapytaj ich :)
    Sam się zdziwiłem ale tak właśnie kiedyś przeczytałem w ramach ciekawostek.
    "Tę wynalazł dzięki wspomnianej intuicji. Kiedy jego szef, słynny
    inżynier Charles Kettering, powierzył mu zadanie zlikwidowania stuków w
    silnikach, obaj panowie zwrócili uwagę na stosowane paliwo. W tamtym
    czasie nie było to wcale oczywiste. Legenda głosi też, że wspólnie
    doszli do wniosku, że rozwiązaniem będzie domieszka do benzyny, która
    będzie w kolorze czerwonym. Midgley Jr. rozpoczął eksperymenty i trafił
    na jodynę, która wlana do baku wraz z benzyną, likwidowała spalanie
    stukowe. Sama była zbyt droga, by ją wykorzystać, ale potwierdziła jego
    intuicje. Zaczął więc testować inne substancje. Problem udało mu się
    zlikwidować z pomocą alkoholu.

    Z tym był jednak taki problem, że mógł mu zapewnić co najwyżej trochę
    inżynierskiej sławy, bo nie dało się go niestety opatentować. Do tego
    wielu potrafiło go pędzić w domu. Jedno i drugie oznaczało, że z
    biznesowego punktu widzenia alkohol etylowy, nie ma sensu. Midgley
    szukał dalej. I po jakimś czasie znalazł. Ołów. Dokładnie czteroetylek
    ołowiu (TEL), który nadawał się do opatentowania, a więc nadawał się
    także do tego, by mogła na nim zarabiać korporacja. To było ważne także
    dlatego, że w międzyczasie firmę DELCO przejęło General Motors i liczono
    na zyski.

    Zastosowanie ołowiu miało je zapewnić. Pierwotne szacunki mówiły o tym,
    że jego opatentowanie i zastosowanie pozwoli zdobyć 20 proc. rynku i
    zarobić 3 centy na litrze. Ostatecznie zarobiono o wiele więcej. Klienci
    wybierali ją, bo przekonano ich, że dodaje mocy samochodom. Sukces nie
    był jednak oczywisty od samego początku. Właściwie to był on raczej
    niespodziewany. Gdyby bowiem uznać, że ludzie są racjonalni i cokolwiek
    wiedzą o świecie, trudno byłoby przewidywać, że będą masowo lać do baków
    truciznę, której szkodliwe właściwości znano od co najmniej 3 tys. lat.
    Tymczasem wystarczyło kilkanaście lat, by 80 proc. benzyny wlewanej do
    baków w USA zawierało ołów."

    https://smoglab.pl/benzyna-olowiowa-dla-zysku-zatrul
    i-miliony-ludzi-w-polsce-tez/

    >
    > Etylina była na całym swiecie stosowana - cały swiat chciał płacic?
    >
    > Poza tym patenty wygasły, a etylinę nadal używano - czemu?
    Z rozpędu? bo alkohol był droższy? przestano dopiero jak weszły
    katalizatory, w artykule pisze o tym autor.

    --
    Janusz

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: