-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.chmurka.net!.POSTED.185.234.91.148
!not-for-mail
From: Janusz <j...@o...pl>
Newsgroups: pl.misc.samochody
Subject: Re: [media] Czas ołowiu kontra likwidacja strefy czystego transportu
Date: Tue, 23 Jan 2024 16:44:43 +0100
Organization: news.chmurka.net
Message-ID: <uoome3$nnc$1$Janusz@news.chmurka.net>
References: <uo78o4$au8$8$niusy.pl@news.chmurka.net>
<k...@4...net>
<uogu4g$loq$1$Janusz@news.chmurka.net>
<1l4puawsopjvq.6x01p2mhzp90$.dlg@40tude.net>
Reply-To: j...@o...pl
NNTP-Posting-Host: 185.234.91.148
MIME-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset=UTF-8; format=flowed
Content-Transfer-Encoding: 8bit
Injection-Date: Tue, 23 Jan 2024 15:36:35 -0000 (UTC)
Injection-Info: news.chmurka.net; posting-account="Janusz";
posting-host="185.234.91.148"; logging-data="24300";
mail-complaints-to="abuse-news.(at).chmurka.net"
User-Agent: Mozilla Thunderbird
Cancel-Lock: sha1:lhV0ILNc0lUJ4Kw9q5Yzv5/7vIk=
sha256:81vq+rjYeYxTKdGVVPAO+5+0ip3SfxIfyz1qW5r8cw4=
sha1:5yEUL+yznZfAG6/oik8JGpfOwdE=
sha256:Cvp9Lj2MGE8JxbgGisvJd0fYQsLJ4mldoWxNhQvL4Dc=
Content-Language: pl-PL
In-Reply-To: <1l4puawsopjvq.6x01p2mhzp90$.dlg@40tude.net>
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2719181
[ ukryj nagłówki ]W dniu 22.01.2024 o 12:56, J.F pisze:
> On Sat, 20 Jan 2024 18:07:00 +0100, Janusz wrote:
>> W dniu 17.01.2024 o 09:07, J.F pisze:
>>>> "Midgley szukał dalej. I po jakimś czasie znalazł. Ołów. Dokładnie
>>>> czteroetylek ołowiu (TEL), który nadawał się do opatentowania, a więc
>>>> nadawał się także do tego, by mogła na nim zarabiać korporacja."
>>> Zadnych takich spisków.
>>> To był po prostu najlepszy znany wtedy środek.
>>> Gdyby inne były dobre, to by inni ich uzywali, i nie musieli płacić za
>>> patent.
>> Guzik prawda, właśnie dlatego wybrali ołów bo nas tym można było
>> zarobić, a na innym nie, a że byli potentatem to inni od nich kupowali.
>
> To dlaczego inni nie wybrali tych tanszych dodatków?
Nie wiem, zapytaj ich :)
Sam się zdziwiłem ale tak właśnie kiedyś przeczytałem w ramach ciekawostek.
"Tę wynalazł dzięki wspomnianej intuicji. Kiedy jego szef, słynny
inżynier Charles Kettering, powierzył mu zadanie zlikwidowania stuków w
silnikach, obaj panowie zwrócili uwagę na stosowane paliwo. W tamtym
czasie nie było to wcale oczywiste. Legenda głosi też, że wspólnie
doszli do wniosku, że rozwiązaniem będzie domieszka do benzyny, która
będzie w kolorze czerwonym. Midgley Jr. rozpoczął eksperymenty i trafił
na jodynę, która wlana do baku wraz z benzyną, likwidowała spalanie
stukowe. Sama była zbyt droga, by ją wykorzystać, ale potwierdziła jego
intuicje. Zaczął więc testować inne substancje. Problem udało mu się
zlikwidować z pomocą alkoholu.
Z tym był jednak taki problem, że mógł mu zapewnić co najwyżej trochę
inżynierskiej sławy, bo nie dało się go niestety opatentować. Do tego
wielu potrafiło go pędzić w domu. Jedno i drugie oznaczało, że z
biznesowego punktu widzenia alkohol etylowy, nie ma sensu. Midgley
szukał dalej. I po jakimś czasie znalazł. Ołów. Dokładnie czteroetylek
ołowiu (TEL), który nadawał się do opatentowania, a więc nadawał się
także do tego, by mogła na nim zarabiać korporacja. To było ważne także
dlatego, że w międzyczasie firmę DELCO przejęło General Motors i liczono
na zyski.
Zastosowanie ołowiu miało je zapewnić. Pierwotne szacunki mówiły o tym,
że jego opatentowanie i zastosowanie pozwoli zdobyć 20 proc. rynku i
zarobić 3 centy na litrze. Ostatecznie zarobiono o wiele więcej. Klienci
wybierali ją, bo przekonano ich, że dodaje mocy samochodom. Sukces nie
był jednak oczywisty od samego początku. Właściwie to był on raczej
niespodziewany. Gdyby bowiem uznać, że ludzie są racjonalni i cokolwiek
wiedzą o świecie, trudno byłoby przewidywać, że będą masowo lać do baków
truciznę, której szkodliwe właściwości znano od co najmniej 3 tys. lat.
Tymczasem wystarczyło kilkanaście lat, by 80 proc. benzyny wlewanej do
baków w USA zawierało ołów."
https://smoglab.pl/benzyna-olowiowa-dla-zysku-zatrul
i-miliony-ludzi-w-polsce-tez/
>
> Etylina była na całym swiecie stosowana - cały swiat chciał płacic?
>
> Poza tym patenty wygasły, a etylinę nadal używano - czemu?
Z rozpędu? bo alkohol był droższy? przestano dopiero jak weszły
katalizatory, w artykule pisze o tym autor.
--
Janusz
Najnowsze wątki z tej grupy
- wodor
- Najszybciej ładujące się samochody elektryczne
- Izera goli do zera! - co najmniej 383M złotówek wyprowadzonych z budżetu
- koniec zdupy wymysłów
- a Ty jak się zachowasz w godzinie próby?
- Tak wiem.... To oczywiste ale jak oni dzisiaj dziadują na materiale
- Echhhhhh. Marzy mi się SWAP Audi A2 z 1.8 T ;-)
- Dyrektor Toyoty miał rację. Elektryki to ślepa uliczka
- spalinki
- Odśnieżanie samochodu(1)
- wpadłem kołem w dziurę nocusz zdarza się
- Nigdy
- Odśnieżanie samochodu
- PV teraz
- Czy chodzenie jest ekologiczne?
Najnowsze wątki
- 2025-03-11 Warszawa => Kierownik ds. kluczowych Klientów <=
- 2025-03-11 Łódź => System Administrator (Linux, Active Directory) <=
- 2025-03-10 roaming
- 2025-03-10 wodor
- 2025-03-10 Ostrów Wielkopolski => NodeJS Developer <=
- 2025-03-10 Białystok => System Architect (background deweloperski w Java) <=
- 2025-03-10 Częstochowa => Backend Developer (Node + Java) <=
- 2025-03-10 Poznań => Konsultant wdrożeniowy Comarch XL (Logistyka, WMS, Produkc
- 2025-03-10 Bydgoszcz => Specjalista ds. Sprzedaży (transport drogowy) <=
- 2025-03-10 China-Kraków => Senior PHP Symfony Developer <=
- 2025-03-10 Chiny-Kraków => Senior PHP Symfony Developer <=
- 2025-03-10 Szczecin => Key Account Manager IT <=
- 2025-03-10 Warszawa => Node.js / Fullstack Developer <=
- 2025-03-10 Warszawa => Data Engineer (Tech Leader) <=
- 2025-03-10 Gliwice => Business Development Manager - Network and Network Security