    From: "sundayman" <s...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: magiczny problem z kontrolerem IDE...
    Date: Fri, 16 Jan 2009 01:20:57 +0100

    > Popatrz na prowadzenie uziemienia z tym cudacznym zasilaczem - raz
    > mialem problem, bo mi sie petla masy robila.

    Plyta nie ma zadnego dodatkowego gniazda do zasilania (to mini ITX jest, nie
    ma czego dodatkowo zasilac).

    uziemienia jako takiego nie ma wcale - bo on ma wejscie (zasilacz ITX, ten
    maly) na 12V czyli drugi zasilacz :)
    (czyli uklad jest taki, ze w obudowie "komputera" jest ten maly zasilacz
    ITX, a na zewnatrz jest "normalny" zasilacz 12V 4A, taki jak np. do monitora
    LCD).

    Dlaczego tak ? Ano, dlatego, zeby urzadzenie nie podchodzilo pod dodatkowe
    normy CE.

    Ale, ale - przeprowadzilem pare prób, i teraz to juz zupelnie zbaranialem,
    bo tak:

    Kupilem jeszcze jedna przelotke FLASH <> IDE, tym razem taka na
    kabelek/tasme (poprzednia jest wpinana bezposrednio w gniazdo na plycie).

    Podczas pracy z normalnym, duzym zasilaczem, okazalo sie, ze na drugim
    gniazdku IDE oczywiscie wszystko dziala dobrze.
    Ale - na pierwszym, kiedy podlaczylem karte flash przez ta nowa przelotke,
    uzywajac zwyklej tasmy - takiej z 40 zylami - system przestal sie
    uruchamiac.
    Ale - uwaga - wymiana tasmy na 80 zylowa (taka jak ta tutaj
    http://www.allegro.pl/item531072243_tasma_kabel_ide_
    ata_133_do_cd_dvd_hdd_nowy.html) -
    wszystko dziala ok.
    Macie pojecie ? ? Oczywiscie OBA kable sa sprawne - kiedy (w dalszym ciagu
    na duzym zasilaczu) podlaczam zamiast karty flash normalny dysk - wszystko
    dziala ok w kazdej konfiguracji - oba kanaly, oba kable itp.

    Kiedy zamieniamy dysk spowrotem na karte - to na kanale drugim dziala dobrze
    niezaleznie od kabla - na pierwszym TYLKO na tym "gestszym". No magia.

    A teraz zamieniamy zasilacz na ten mniejszy. I co ? I na kablu "zwyklym"
    oczywiscie dziala tylko na kanale drugim. Czyli tak jak z przelotka
    "bezkablowa".
    ALE na kablu "gestym" DZIALA na obu kanalach ! !

    Wszystko sprawdzilem pare razy, bo wierzyc mi sie nie chce.
    Moja osobista teoria jest taka, ze byc moze karta flash (w koncu nie
    pomyslana w tym celu) po podlaczeniu do IDE ma widocznie zupelnie inne
    parametry niz dysk - np. znacznie mniej obciaza linie danych ? Byc moze w
    takiej systuacji cos sie zmienia w ksztaltach przebiegów - i byc moze jakis
    sygnal na na PCB plyty glownej te "3 cm" za duzo, i - cos przestaje pasowac.
    Najciekawsze jest - dlaczego wymiana przelotki na podlaczana kablem przy
    zastosowaniu kabla 80 zylowego powoduje ze jest ok.
    Wydawaloby sie, ze bezposrednie polaczenie karty "w gniazdo" powinno byc
    najlepsze. A jednak nie.

    No, przyznaje, ze jestem lekko zdumiony. Postanowilem zamiast wpinanego w
    gniazdo dac przelotke na kabel, i podlaczac takim 80-zylowym kablem. (to mi
    bedzie lepiej pasowac do obudowy) i wszystko bedzie cacy.

    I chyba dalej walczyc nie bede, bo czuje ze rozwiazanie to raczej robota dla
    szamana niz dla mnie...

    pozdr.