  • 11. Data: 2018-12-20 10:18:32
    Temat: Re: lampa sodowa
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    W dniu 2018-12-20 o 00:31, Roman Rogóż pisze:
    [...]
    > A jak to wyjaśnić ?
    > fake ?
    > https://www.youtube.com/watch?v=5ZNNDA2WUSU
    > w jaki sposób żółty płomień od zanieczyszczeń sodem pochłania żółte
    > światło lampy sodowej ?

    W płomieniu są wzbudzone atomy sodu emitujące żółte światło, i (w
    ogromnej większości) niewzbudzone atomy pochłaniające dokładnie te same
    linie. Jest to podstawą techniki analitycznej zwanej AAS (Atom
    Absortption Spectroscopy). Bardzo lakoniczne wyjaśnienie jest tu:

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Absorpcyjna_spektromet
    ria_atomowa

    P.P.

  • 12. Data: 2018-12-20 10:20:29
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 19 Dec 2018 13:51:09 -0800 (PST), Zenek Kapelinder
    napisał(a):

    > Kup mixa i zolty filtr z folii. Mix jest wyladowcza lampa ale ma w sobie wszystko
    co potrzebne zeby swiecil po wkreceniu do typowej oprawki.

    Za mało żółci :-)

    J.

  • 13. Data: 2018-12-20 10:25:38
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    > Elementarne. Wiązka wpada w przestrzeń z zjonizowanymi atomami sodu.

    Atomami, nie jonami. Jonizacja jest procesem szkodliwym.

    P.P.

  • 14. Data: 2018-12-20 10:30:55
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 19 Dec 2018 22:26:53 +0100, Paweł Pawłowicz napisał(a):

    > W karcie masz podany prąd i napięcie, nie ma problemu z doborem dławika.

    Niby nie ma, ale ciagle nie wiem - trzeba zaplonnik czy nie trzeba.

    Dlawikow w skepach sporo, ale raczej do nieco innych lamp i ciekaw
    jestem - pasuja np od sodowki wysokopreznej czy nie ?

    Bo takiego od niskopreznej to chyba bede dlugo szukal :-)

    I ciagle mnie kusi, zeby dac elektronike od swietlowki kompaktowej.

    J.

  • 15. Data: 2018-12-20 10:46:32
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    W dniu 2018-12-20 o 10:30, J.F. pisze:

    > Niby nie ma, ale ciagle nie wiem - trzeba zaplonnik czy nie trzeba.

    Moje niskociśnieniowe zapalają się same, wystarczy dławik, ale to inne
    typy lamp.

    > Dlawikow w skepach sporo, ale raczej do nieco innych lamp i ciekaw
    > jestem - pasuja np od sodowki wysokopreznej czy nie ?

    Tu nie ma filozofii, jeśli prąd jest odpowiedni, to powinno działać.
    Moje lampy nie pracują poprawnie przy prądach znacznie mniejszych niż
    znamionowy.

    > Bo takiego od niskopreznej to chyba bede dlugo szukal :-)
    >
    > I ciagle mnie kusi, zeby dac elektronike od swietlowki kompaktowej.

    Spróbuj i opisz :-)

    P.P.

  • 16. Data: 2018-12-20 11:43:32
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 20 Dec 2018 10:46:32 +0100, Paweł Pawłowicz napisał(a):

    > Moje niskociśnieniowe zapalają się same, wystarczy dławik, ale to inne
    > typy lamp.

    Tak mi sie jakos wlasnie wydaje, ze niskie cisnienie zobowiazuje ...
    ha, w danych technicznych nic nie ma o napieciu zaplonu :-)

    > Tu nie ma filozofii, jeśli prąd jest odpowiedni, to powinno działać.

    W pierwszym podejciu spodziewam sie nawet, ze dlawik od lampy podobnej
    mocy powinien byc dobry, ale tak zagladam w parametry

    http://www.lighting.philips.com/main/prof/convention
    al-lamps-and-tubes/high-intensity-discharge-lamps/so
    x-low-pressure-sodium/master-sox-e/928145900008_EU/p
    roduct
    http://www.lighting.philips.com/main/prof/convention
    al-lamps-and-tubes/high-intensity-discharge-lamps/so
    n-high-pressure-sodium/master-son-t-apia-plus-xtra/9
    28150119227_EU/product
    http://www.lighting.philips.com/main/prof/convention
    al-lamps-and-tubes/high-intensity-discharge-lamps/so
    n-high-pressure-sodium/master-son-t-apia-plus-xtra/9
    28150019227_EU/product

    SOX 66W 0.6A 123V 65W
    SON 70W 0.975A 90V 75W
    SON 50W 0.75A 85V 54W

    I tak sie zastanawiam - taki dlawik od trzeciej lampy jaki da prad,
    jak spadek na lampie bedzie wiekszy niz 85V.
    No dobra, da mniej niz 0.75A, czyli w sam raz, a z tego sie nie
    strzela :-)

    A odwrotnie ? Dlawik od pierwszej lampy laczymy z trzecia lampa,
    napiecie na dlawiku o jakies 40V za duze ... zalezy jak liczyc - od
    230V to roznica procentowa dosc spora.

    Bedzie tylko wiekszy prad, czy np wejdzie w nasycenie i przestanie
    dlawic ?
    Fakt, ze z uwagi na przesuniecie fazy, to nasycenie powinno byc juz
    przy nieduzym napieciu w sieci. A rezystancja dlawika chyba dosc
    spora.

    > Spróbuj i opisz :-)

    Sprobuje jak bede mial okazje :-)

    J.

  • 17. Data: 2018-12-20 14:32:59
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Thu, 20 Dec 2018 10:25:38 +0100, Paweł Pawłowicz napisał(a):

    > Atomami, nie jonami. Jonizacja jest procesem szkodliwym.

    Racja. Powinienem napisać: W przestrzeń z mieszanką zjonizowanych i
    niezjonizowanych atomów.
    Pochłaniają jedynie te atomy które nie są zjonizowane :)

    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 18. Data: 2018-12-20 14:41:06
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Co brakuje wydus z tesciowej.

  • 19. Data: 2018-12-31 16:45:00
    Od: "jedrek" <w...@...on>

    "Jarosław Sokołowski" news:slrnq1lgc0.2au.jaros@falcon.lasek.waw.pl

    > dla jasności lampy sodowe. Nie sodowo-rtęciowe, a właśnie
    > sodowe, chyba niskoprężne.

    Czy typowe "lampy sodowe" znane z oświetlenia ulic miejskich, świecących coś
    z gatunku na ~żółto-pomarańczowo to są właśnie prawidłowo sodowo-rtęciowe?
    Jakiej mocy są te typowe uliczne? W całej Polsce wsadzają tej samej mocy?
    Czy są różne mocowo i co miasto to różny zwyczaj?
    Te typowe uliczne to jest coś innego niż tu omówione?
    http://www.lighting.philips.com/main/prof/convention
    al-lamps-and-tubes/high-intensity-discharge-lamps/so
    n-high-pressure-sodium/master-son-t-apia-plus-xtra/9
    28150119227_EU/product
    Były też swego czasu jak dobrze pamiętam sodówki wyglądające jak typowo
    rtęciówka z bańką jajowatą i pokrytą luminoforem i dopiero jak się nagrzała
    było widać po kolorze światła, że to ponoć sodówka. Było coś takiego? to
    jakaś starsza generacja czy jak?
    Te uliczne mają tradycyjny dławik (coś jak typowe rury-świetlówki) czy jakiś
    już bardziej współczesny zasilacz impulsowy (jak nowe elektroniczne
    stateczniki do świetlówek)?
    Popularna uliczna
    https://archiwum.allegro.pl/oferta/lampa-drogowa-opr
    awa-uliczna-sodowa-ous-70-110-i7226785033.html
    Wygląda na to, że ma dławik.
    Dławik jest elastyczne i obsługuje lampy o różnych mocach? Czy to tylko
    wymysł sprzedającego? Bo powinno być jak do typowych rur-świetlówek gdzie
    moc dławika = mocy rury?

  • 20. Data: 2019-01-04 12:17:35
    Od: d...@w...pl

    W DC na skrzyżowaniu Puławskiej i Doliny Służewieckiej/Rzymowskiego(vel.
    Gintrowskiego) ustawili ostatnio ze 6 wysokich (bo jest tam też wiadukt do skrętu)
    słupów, na każdym 8-10 nowiutkich LEDówek. Światło białe jak do sekcji, upiornie to
    wszystko w nocy wygląda - a jak jeszcze leżał śnieg i była lekka mgiełka, to już w
    ogóle efekt sceniczny.