  • 31. Data: 2016-02-25 10:36:18
    Temat: Re: łączność RS232<>GSM<>INTERNET
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    sundayman pisze:

    > Tak mi przyszło, że właściwie najlepiej by było, żeby całość była mało
    > zależna od konkretnego modemu. Czyli, żeby jak najbardziej uniwersalnie
    > obsługiwać toto - znaczy jakimiś komendami AT, obciążając tym zadaniem
    > moje urządzenie.

    Modemy GSM podążają we wcześniej opisanym kierunku, te najłatwiej dostępne
    i najtańsze stały się właściwie routerami. W przypadku portu RS232 można
    przyjąć, że takich modemów nie ma i nie będzie. A nawet nie było -- jeśli
    co do joty przyjąć postawione warunki.

    > Bo i tak muszę program robić, a w razie konieczności wymiany modemu na
    > inny, byłby mniejszy kłopot. Da się tak ?
    > Znaczy - obsłużyć całe zestawienie połączenia itp ?

    Jeśli dopiero robi się urządzenie, to zaprojektowanie gdziazda USB do
    modemu nie jest ekscentrycznym pomysłem, tak się robi. Nie jest wielkim
    wyzwaniem, by obsługiwane były wszystkie modemy (przynajmniej te z
    dłuuugiej listy zalecanych przez producenta).

    Port szeregowy w urządzeniu, to oldskulowe rozwiązanie, trzeba sobie
    z tego zdawać sprawę. Jeśli chce się ten sentyment podtrzymać, warto
    też uszanować oldskulowe konwencje. O tym za chwilę.

    > Miałem na myśli soft. Znaczy - od strony jakiegoś hostingu gdzieś
    > tam na serwerze.
    > Moje doświadczenie na razie kończy się na postawieniu strony na
    > Joomli, stąd pytanie.

    Zabawne, ale nawet mając zerowe umiejętności webmasterskie, zdarzenia
    raportowane przez stacje telemetryczne mogą być skutecznie zapisywane
    na serwerze. Jeśli urządzenie próbuje wysłać swoje dane i robi to
    odwołując się do adresu http://log.sundayman.com/raport?k=12,p=23,z=7
    to w logach serwera znajdzie się zapis, że 404, że takiej strony nie
    ma, a zaraz za nim wszystkie przekazane dane.

    Nie namawiam nikogo, by system projektował właśnie w ten sposób, ale
    porządne rozwiązania wcale nie są o wiele bardziej skomplikowane.

    > Na razie wolałbym gotowe, zewnętrzne urządzenie. I z uwagi na problemy
    > prawno-formalne, i chyba tak łatwiej mi będzie.
    >
    > Jak już będę miał jakieś doświadczenie, wtedy pomyślę dalej.
    > A co do ilości danych ; normalny nadzór nad urządzeniem, to przesłanie
    > może kilkudziesięciu - kilkuset bajtów.
    >
    > Przesłanie pamięci zdarzeń - to chyba około 32 KB.
    >
    > Chyba wolałbym to robić nie SMS, a "normalną" transmisją. Bo wtedy
    > tak samo będzie wyglądała komunikacja "on site", po podłączeniu się
    > kabelkiem do laptopa.

    Miałem wielokrotnie do czynienia z urządzeniami, które komunikowały się
    ze światem przez port szeregowy. Takie ustrojstwo żyje własnym życiem,
    a po podłączeniu czegoś do RS232 można sobie z nim pogadać o tym, jak mu
    ostatnio szło. Zawsze było to tak, że podłącza się standardowy program
    terminala, na którym pojawaia się wtedy zachęta w rodzaju "Sundayman
    Advanced Devices, please type 'help'". Wtedy można prostymi żołnierskimi
    poleceniami przeczytanymi w tym helpie pogadać z diwajsem, skonfigurować,
    wydać mu polecenia, odpytać z raportów. Gdy ten sprzęt projektowano,
    takie rozmowy zawsze odbywały się in situ, bo nikt nawet nie myślał
    o komunikacji przez sieć.

    Ja dostosowując się do zwyczaju pisałem skrypty, które zastępowały
    człowieka przy rozmowie, a potem to czego się dowiedziały, słały gdzieś
    przez sieć. Programy takie jak minicom (a wcześniej Telix pod DOS) są
    znakomitym wsparciem do takich działań. Jeszcze raz chcę podkreślić
    jaka tu konwencja -- o wszystkim decyduje zewnętrzny komputer. Pomysł,
    by samo urządzenie decydowało *kiedy* chce gadać i jak, nie jest zbyt
    szczęśliwy. W szczególności jest w konflikcie z działaniami in situ
    przy udziale czynnika ludzkiego, który nie lubi oczekiwać na nic,
    raczej nie będzie zachwycony, gdy trafi na sytuację kiedy urządzenie
    nawet nie zamierza wysyłać w tym czasie żadnych "komend AT". Więc
    zanim jeszcze nie zrobiło się zbyt dalekich kroków, gdy projetk nie
    jest ukończony, warto obstalować sobie konsultacje z kimś, kto ma
    doświadczenie i pojęcie o takich rzeczach.

    --
    Jarek

  • 32. Data: 2016-02-25 10:45:59
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    sundayman pisze:

    > Co kolega sądzi o tych modemach ;
    >
    > https://www.hik-consulting.pl/shop/modemy_gsm_umts_l
    te.html

    Używałem tych takich w czerwonych obudowach. To znaczy moje były
    w kolorze aluminium, ale poza tym wszystko to samo z dokłdnością
    do każdej śrubki. W środku trochę co innego ale nie tak bardzo
    co innego. Widzę, że firmy trzymają się wspólnych standardów,
    nawet żelastwo to samo. Ale to przebrzmiały standard, dostsowanie
    się do niego dzisiaj, to szaleństwo. Nawet mi jedna taka sztuka
    została, całkiem nieużywana. Nie wiem co z nią zrobić. Bo nie mam
    ochoty tykać nawet długim kijem.

    --
    Jarek

  • 33. Data: 2016-02-25 10:55:31
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 25 Feb 2016 10:36:18 +0100, Jarosław
    Sokołowski<j...@l...waw.pl> wrote:
    > Jeśli dopiero robi się urządzenie, to zaprojektowanie gdziazda USB
    do
    > modemu nie jest ekscentrycznym pomysłem, tak się robi.

    Tylko, że większość powszechnie używanych "dongli" 3g nie zgłasza się
    jako urządzenie usb szeregowe tylko mass storage. Taki "modem" ma
    dedykowany soft dla PC, który przełącza na tryb urządzenia
    szeregowego, wtedy jest dostępny interfejs szeregowy.Nie znalazłem
    sportowanego softu do przelaczania modemów na układy embeded
    (poniżej tych, co mogą działać pod linuksem). Co nie oznacza, że nue
    dałoby się to zrobić.
    Sa też jakieś wyspecjalizowane modemy do embeded, które zgłaszają się
    od razu jako szeregowe, ale są o wiele droższe.

    --
    Marek

  • 34. Data: 2016-02-25 11:23:22
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mario napisał:

    > Kupujesz router z VPN (np microtic) dodajesz do niego modem usb .
    > Konfigurujesz router jako klienta vpn. Dołączasz do niego konwerter
    > eth/rs232.

    Kiedyś kupiłem taki "konwerter eth/rs232", jak tylko zaczęły się
    pojawiać na rynku. To jest osobny komputer z linuksem i socatem,
    procesor ma nie głupszy niż w routerze, a służy tylko do tej
    jednej rzeczy. Te "gotowe rozwiązania", jeśli się im przyjrzeć
    z bliska, często polegają na ogromnej nadmiarowości urządzeń
    i softu. Ale to działa, pod tym względem nie mam zastrzeżeń.

    --
    Jarek

  • 35. Data: 2016-02-25 11:36:07
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    l...
    Pan Mario napisał:

> [...]
    >z bliska, często polegają na ogromnej nadmiarowości urządzeń
    >i softu. Ale to działa, pod tym względem nie mam zastrzeżeń.

    No ale sam widzisz, ze musi byc powaznie oprogramowane.
    VPN, DHCP, DDNS, przechodzenie przez proxy - i wymagania rosna :-)

    J.

  • 36. Data: 2016-02-25 11:38:47
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Marek napisał:

    > Tylko, że większość powszechnie używanych "dongli" 3g nie zgłasza
    > się jako urządzenie usb szeregowe tylko mass storage.

    Się zgłasza na dzień dobry jako CD-ROM, żeby producent mógł dostarczyć
    sterowniki, reklamy, czy co też uzna za stosowne. Potem się to przełącza
    w inny tryb. Można jako urządzenie szeregowe i modem na nim, ale to dla
    mnie zaszłość historyczna, choć modemy *też* to potrafią. Lepiej użyć
    trybu karty sieciowej.

    > Taki "modem" ma dedykowany soft dla PC, który przełącza na tryb
    > urządzenia szeregowego, wtedy jest dostępny interfejs szeregowy.

    Tak też robił soft, któr znalazłem na tym wirtualnym CD. Głupio robił.
    Ale on starszy od modemu o dobrych kilka lat, więc kompletnie nie
    potrafi skorzystać z nowych rozwiązań.

    > Nie znalazłem sportowanego softu do przelaczania modemów na układy
    > embeded (poniżej tych, co mogą działać pod linuksem). Co nie oznacza,
    > że nue dałoby się to zrobić.

    Jeszcze trzeba mieć motywację, by to robić. Ja jej nie widzę.

    > Sa też jakieś wyspecjalizowane modemy do embeded, które zgłaszają
    > się od razu jako szeregowe, ale są o wiele droższe.

    Nie tyle "wyspecjalizowane", co po prostu stare, tak jak już wspomniałem.

    --
    Jarek

  • 37. Data: 2016-02-25 11:41:16
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > No ale sam widzisz, ze musi byc powaznie oprogramowane.
    > VPN, DHCP, DDNS, przechodzenie przez proxy - i wymagania rosna :-)

    E tam rosną. Od razu na samym początku napisałem, że można VPN, jeśli
    ktoś koniecznie musi i nie potrafi sobie tego inaczej wyobrazić.

    --
    Jarek

  • 38. Data: 2016-02-25 11:52:32
    Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 25.02.2016 um 11:36 schrieb J.F.:
    > Użytkownik "Jarosław Sokołowski" napisał w wiadomości grup
    l...

    > No ale sam widzisz, ze musi byc powaznie oprogramowane.
    > VPN, DHCP, DDNS, przechodzenie przez proxy - i wymagania rosna :-)

    Nie mus, ale może. Jako, że używamy wiele urządzeń posiadających RS232
    lub TTL/CMOS UART mamy też różne możliwości ich podłączenia do hosta.
    Wiele urządzeń znaczy, może być ich grubo ponad 100 w jednym zestawie.
    Dlatego używamy gotowców firmy Perle (ze względów historycznych), mamy
    takowe 4x i 8x na Ethernet. Oprócz tego mamy urządzenia własnej
    konstrukcji, 8, 16, 24 i 32x UART na Raspberry PI z wyjściem na
    Ethernet. DHCP nie mamy ze względów taktycznych (po prostu wygodniej na
    stałym IP, bo wiemy gdzie jakie urządzenie jest podłączone), VPN jest na
    hoście, to też może być Raspberry. Jakby do tego Raspi "przykleić" modem
    GSM, to mamy gotowe rozwiązanie. Nawiasem mówiąc mamy 2-3 takie
    instalacje w świecie, gdzie nie ma bezpośredniego przyłącza sieci pod
    ręką. Niestety te 32x UART są dość drogie, same układy i płytka to ok
    150EUR. Ale za to małe i możemy konfigurować jak podejdzie, nawet, jak
    jakiś mądry inaczej ma urządzenia z normalnym UARTem i odwróconym. Nie
    trzeba robić 32 inwerterów na "sznurku", tylko zmienia się konfigurację
    USARTów, które to robią same.

    Waldek

  • 39. Data: 2016-02-25 11:56:37
    Od: cezar <c...@t...invalid>

    On 24/02/2016 15:53, sundayman wrote:
> [...]
    > dostępny przez internet - co będzie potrzebne, żeby to zrobić ?
    >
    > Czyli jeszcze raz - modem komunikować się musi z urządzeniem via RS232.
    > Z "drugiej strony" musi zapewniać połączenie do internetu (przez dowolną
    > dostępną w danym miejscu transmisję GSM).
    >
    > Prędkości nie są potrzebne duże, bo przez tego RS232 będzie to max. 115 Kb.
    >
    > Oczywiście chodzi o to, żeby dalej ktoś tam mający dostęp do internetu,
    > mógł się połączyć z danym urządzeniem, wymienić dane itp.
    > Do tego celu będzie specjalna aplikacja - tutaj chodzi mi o "warstwę

    Zwykły modem GSM900, który działa z arduino ma zaimplementowane IP stack
    i ma możliwośc zestawienia połączenia TCP za pomocą komend AT.
    Kosztuje 20 dolców jako dev kit..
    http://www.ebay.com/itm/311519547314?hash=item488803
    0fb2
    11 dolców jako moduł http://www.ebay.com/itm/311447881171
    lub klika dolców jako sam moduł http://www.ebay.com/itm/401050420211

    https://www.youtube.com/watch?v=hUMn_6jiO_U

    c.

  • 40. Data: 2016-02-25 13:00:46
    Od: Mario <M...@...pl>

    W dniu 2016-02-25 o 11:36, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Jarosław Sokołowski" napisał w wiadomości grup
    l...

    > No ale sam widzisz, ze musi byc powaznie oprogramowane.
    > VPN, DHCP, DDNS, przechodzenie przez proxy - i wymagania rosna :-)

    No właśnie nie do końca. Nie znam konwerterów eth/RS232 mających na
    pokładzie klienta VPN. Przynajmniej nie za sensowną cenę. Raczej trzeba
    składać z klocków. Konwerter RS232/eth za jakieś 150-300 zł, router z
    VPN - jakies 150 zł i do tego modem usb. Zresztą nawet kiedyś
    przymierzałem się żeby zrobić na bazie jakiegoś konwertera
    RS232/(eth+WiFi) zrobić sobie serwer danych odpytujący kilka urządzeń po
    RS232 i wystawiający dane przez http. Znalazłem tylko jednego dostawcę,
    który dostarczał SDK dające możliwość pisania własnego softu.

    --
    pozdrawiam
    MD