  • 41. Data: 2018-12-21 16:41:31
    Temat: Re: lHamowanie letnimi w zimie
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "t-1" napisał w wiadomości grup
    W dniu 2018-12-21 o 13:23, JDX pisze:

    >Jest to hamowanie impulsowe, drgania układu przenoszą się przez
    >karoserię, więc nic dziwnego, że słychać w kabinie.
    >Koło zatrzymuje się i rusza wielokrotnie w ciągu sekundy.

    To zatrzymywanie moze byc bardziej ambitne - np tylko zwalnia ...

    >W samochodach z dolnej półki jest ciszej, bo nie ma ABS. :)

    ABS jest obowiazkowy od wielu lat - wiec tylko w starych samochodach z
    dolnej polki.

    J.

  • 42. Data: 2018-12-21 17:15:01
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    On 2018-12-21 14:32, Myjk wrote:
    > Fri, 21 Dec 2018 14:05:27 +0100, Uncle Pete

    >Ale o co chodzi? Że ABS włącza się, kiedy koło jeszcze się obraca? Na
    >wszystkich samochodach którymi jeździłem dla zadziałania ABS koło
    >musiało na chwilę (bardzo krótką) się zatrzymać, a więc zerwać
    >przyczepność. Oczywiście błyskawicznie ją odzyskiwało.

    Teoretycznie rzecz biorac, to sterownik moze odhaamowac gdy predkosc
    obrotowa kola tylko spadnie za bardzo.
    Kolo i tak juz sie slizga, ale nie musi az stac.

    A jak to jest naprawde ... z pozycji kierowcy nie widac, z boku tez
    nie widac, trzeba szybka kamere :-)

    Albo sie podlaczyc pod czujniki z oscyloskopem.

    J.

  • 43. Data: 2018-12-21 17:29:29
    Od: kk <k...@o...pl>

    On 2018-12-21 10:13, yabba wrote:

    > Klasyczne opony Dębicy D124 (można by już je nazwać "kultowe") miały
    > grubszy bieżnik niż część opon letnich, więc siłą rzeczy były lepsze od
    > nich na śniegu.

    Na śniego to nie wiem, ale tak normalnie to ja już kilka razy miałem
    sytuację z takimi Passio bodjaże, że chciałem otwierać drzwi i nogą
    hamować by jakoś bolid zatrzymać.

  • 44. Data: 2018-12-21 17:30:09
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    pl...
    On 2018-12-21 08:48, Kris wrote:

    >Ja zimówki po raz pierwszy założyłem właśnie do kredensa w połowie
    >lat
    >90. i jednak zdecydowanie było czuć różnicę w porównaniu do starych
    >stomili z trochę zjeżdżonym bieżnikiem, ale przede wszystkim ze
    >starą,
    >stwardniałą gumą. Pamiętam to do dzisiaj, bo gdy jechałem do
    >warsztatu
    >na wymianę opon, to w sam raz spadło sporo śniegu i po wymianie
    >natychmiast odczułem różnicę. :-)

    Ale sa tez inne sprawy: Byl Gierek i w takim Zielencu parking zimą byl
    pelny.
    A pozniej komuna sie skonczyla, benzyna wrocila i tez byl pelny.
    I wszyscy jakos dojechali na swoich Stomilach.

    Stomil zlikwidowali, zimowki sie pojawily w handlu, a w Zielencu sie
    pojawil nakaz jazdy w łancuchach :-)

    A droga wygladala gorzej niz tu
    https://www.youtube.com/watch?v=H1_syeUfJtE

    Przesunac do 5:30, bo wczesniej to jedna z glownych drog krajowych :-)

    Albo np taka droga do Hotelu Orlinek w Karpaczu.
    Dawniej roznie bywalo - czasem stomile podjezdzaly, czasem nie.

    A dzis zimą mozna tylko zjechac, bo na wszelki wypadek droge zrobili
    jednokierunkową :-)

    >Hyhy, kiedyś zajechałem tym kredensem do roboty, było sucho. W
    >międzyczasie spadło z 5 (pięć) cm wilgotnego śniegu, który później
    >jeszcze zamarzł no i po wyjściu z roboty nie dałem rady ruszyć na
    >wstecznym z parkingu. Trzeba było odkopywać. :-) Aha, a opony to były
    >właśnie te stare, twarde stomile.

    Na dzisiejszych miekkich letnich tez by cie to moglo spotkac.
    Ba, na zimowych Barum Polaris tez :-)

    J.

  • 45. Data: 2018-12-21 17:33:06
    Od: kk <k...@o...pl>

    On 2018-12-21 11:45, J.F. wrote:
    > Użytkownik "Uncle Pete"  napisał w wiadomości grup

    > I pomaga ?
    > Przeciez ABS wlasnie to robi - hamuje pulsacyjnie. >
    > Swoja droga to kiedys porownywalem dwa samochody na sniegu i mi wyszlo,
    > ze pulsacyjnie potrafie sie zatrzymac na podobnym dystansie co ABS ...
    > ale nie zawsze.

    Robiłeś kilka stuknięć na sekundę każdą oponą inaczej? Szacun :-)

  • 46. Data: 2018-12-21 17:41:54
    Od: kk <k...@o...pl>

    On 2018-12-21 10:23, LordBluzg(R) wrote:
    > W dniu 2018-12-21 o 09:51, Queequeg pisze:
    > [...]
    >>
    > ABS zawsze wydłuża drogę hamowania, nie tylko na śniegu.

    ALe to chyba niesprawny, co? :-)

  • 47. Data: 2018-12-21 17:48:33
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

> [...]
    > widac, trzeba szybka kamere :-)
    >
    > Albo sie podlaczyc pod czujniki z oscyloskopem.

    Właśnie chodzi o to że się ślizga. Wielokrotnie zdarzyło mi się słyszeć
    charakterystyczny dźwięk tarcia gumy o jezdnie, nawet pisk opon na
    czystym suchym asfalcie. Trwało to chwilę, ale było słyszalne. Na śniegu
    czegoś takiego oczywiście się nie usłyszy.

    Teraz próbowałem skonsultować się z Internetem, ale informacje są
    sprzeczne, nawet w tym samym artykule na Wikipedii w dwóch różnych językach.

  • 48. Data: 2018-12-21 17:53:56
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

    > Na tym samym to trudno - bo jak ABS wylaczyc :-)

    Nie doprowadzaj do jego włączania.

    > No i jak "nie doprowadzajac do blokady" ?
    > Nie doprowadze, to nie wiem czy wystarczajaco mocno wcisnalem.
    > Moze moglem mocniej, a ja tymczasem odpuszczam zamiast wciskac.
    > A samo pulsowanie pedalem tez nie ulatwia precyzyjnego dawkowania sily.

    Ja to robiłem krótkim dość mocnym wciskaniem pedału hamulca i jego
    puszczeniem. Robi się to na czuja, trochę mocniej (a zwłaszcza dłużej)
    dociśniesz to słyszysz ABS. No to dociskasz słabiej/krócej. Właśnie ABS
    pomaga wyczuć ten moment, bo przecież włącza się nie od razu po
    rozpoczęciu hamowania (no, chyba że jest idealnie ślisko). Co prawda
    eksperymentowałem w sytuacji bez zagrożenia, nie wiem, czy tak się da
    hamować w stresie ))

  • 49. Data: 2018-12-21 17:57:25
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

    > Robiłeś kilka stuknięć na sekundę każdą oponą inaczej? Szacun :-)

    Ze dwa spokojnie. Ale nie próbowałem naśladować ABS )))

  • 50. Data: 2018-12-21 18:10:03
    Od: kk <k...@o...pl>

    On 2018-12-21 14:05, Uncle Pete wrote:

    > Nie do końca. ABS doprowadza do chwilowego poślizgu, a sens hamowania
    > pulsacyjnego w tym, żeby do niego nie doprowadzać, zwolnić pedał chwilę
    > przez zablokowaniem.

    To sens hamowania niepulsacyjnego :-)

    > Spróbuj na tym samym - ale właśnie nie doprowadzając do blokady kół.

    Jak to chcesz osiągnąć?