-
1. Data: 2011-05-15 09:40:53
Temat: kwestia z alfą
Od: " " <f...@N...gazeta.pl>
alfa to prosty koncept ale nawet tutaj trzeba sie zastanowic nad
pewnymi rzeczami bo wlasnie natrafilem na mala kwestie i nie wiem jak
to jest
generalnie mamy obraz z alfa i rysujemy go na jakims tle
jesli rysowac obraz na nieprzezroczystym tle to wszystko jest jasne
mnozy sie kolory obrazu przez k np 10% kolory tla przez 1-k czyli np
90% i sie dodaje
jest cos takiego jak premultiplied alpha - gdzie obraz z alpha jest
juz skladowany jako przemnozony (np przez 10%) i trzeba tylko jak
rozmiem przy blendingu przemnozyc tlo ( przez 90%) i dodac
[polowiczna jest to co prawda optymalizacja no ale trudno, pominmy]
ale jak to jest gdy samo tlo jest obrazkiem z alfa?
jak liczy sie wynik blendingu?
1) czy alfe tla sie wogole pomija?
2) czy np blenduje sie jeden z 'czernia' drugi z 'czernia' i dodaje?
(wtedy np dla dwu alf 0.9 i 0.9 kolory moglyby wynosci 255*1.8 czyli
wyskakiwac poza zakres) - czy sie to moze normalizuje?
3) czy moze robi sie jeszcze inaczej?
--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/
-
2. Data: 2011-05-15 10:44:35
Temat: Re: kwestia z alfą
Od: Arkadiusz Dymek <a...@n...bedzie>
W dniu 5/15/2011 11:40 AM, f...@N...gazeta.pl wrote:
> ale jak to jest gdy samo tlo jest obrazkiem z alfa?
> jak liczy sie wynik blendingu?
> 1) czy alfe tla sie wogole pomija?
> 2) czy np blenduje sie jeden z 'czernia' drugi z 'czernia' i dodaje?
> (wtedy np dla dwu alf 0.9 i 0.9 kolory moglyby wynosci 255*1.8 czyli
> wyskakiwac poza zakres) - czy sie to moze normalizuje?
> 3) czy moze robi sie jeszcze inaczej?
A jaki system/API/engine? Ale najczęściej chyba punkt 1)
Pozdrawiam,
Arkadesh
-
3. Data: 2011-05-15 11:04:46
Temat: Re: kwestia z alfą
Od: " " <f...@g...pl>
Arkadiusz Dymek <a...@n...bedzie> napisał(a):
> W dniu 5/15/2011 11:40 AM, f...@N...gazeta.pl wrote:
>
> > ale jak to jest gdy samo tlo jest obrazkiem z alfa?
> > jak liczy sie wynik blendingu?
> > 1) czy alfe tla sie wogole pomija?
> > 2) czy np blenduje sie jeden z 'czernia' drugi z 'czernia' i dodaje?
> > (wtedy np dla dwu alf 0.9 i 0.9 kolory moglyby wynosci 255*1.8 czyli
> > wyskakiwac poza zakres) - czy sie to moze normalizuje?
> > 3) czy moze robi sie jeszcze inaczej?
>
> A jaki system/API/engine? Ale najczęściej chyba punkt 1)
>
quartz (niskopoziomowe api do grafiki 2d dla iphone'a i maca),
wlasnie badam te sprawy testami i wychodzi mi ze chyba faktycznie
alfa obrazka z tla jest tu pomijana (nawet co wiecej rysowanie obrazka
tla z alfa 1 kontra 255 zdaje sie nie robic zadnej widzialnej roznicy
- moze przez to ze jest to obrazek z ustawionym 'premultiplied')
Przy rysowaniu natomiast obrazka na tym tle, dla duzych jasnosci pikseli
obu warstw i dla malej alfy obrazka dostaje przebarwienia pikseli na
fioletowo
> Pozdrawiam,
> Arkadesh
--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/
-
4. Data: 2011-05-15 11:27:46
Temat: Re: kwestia z alfą
Od: " " <f...@g...pl>
> Przy rysowaniu natomiast obrazka na tym tle, dla duzych jasnosci pikseli
> obu warstw i dla malej alfy obrazka dostaje przebarwienia pikseli na
> fioletowo
>
w sumie to testy potwierdzaja chyba te ustalenio-przypuszczenia
jak rysuje obrazek z alfa (pemutiplied) to nie tyka on kolorow samego
obrazka tylko przemnaza kolory tla przez (1-alfa) po czym dodaje jedno
do drugiego i [dla malych alf gdzie stluminie tla jest male]
mam 'przekrety licznika' na kolorach :/
musze sie zastanowic co teraz zrobic, chyba bedzie trzeba zrezygnowac
z tego premultiplied; jak uzywam obrazkow wczytanych z dysku to
nie wiem czy nie sa one tez premultiplied a w ich wypadku nie ma zadnych
artefaktow
--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/
-
5. Data: 2011-05-15 12:04:58
Temat: Re: kwestia z alfą
Od: " " <f...@g...pl>
w sumie to wychodziloby ze nie da
sie zrobic i mozna sie pochlastac
w iosie jak polozyc jeden view z
kolorowymi przezroczystymi dziurami
nad drugim podobnym to w tych dziurach
pojawia sie tylko te kolory z tla ktorych
alfa >0 (tyle z tego co ja przynajmniej
wiem) ale jak probowac to zrobic
przez blending obrazow z qwar-zem
to jako ze alfa tla nie jest brana pod
uwage wydaje sie ze nie da sie tak zblendowac
--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/
-
6. Data: 2011-05-15 20:02:53
Temat: Re: kwestia z alfą
Od: Marcin Biegan <a...@u...lama.net.pl>
W dniu 2011-05-15 11:40, f...@N...gazeta.pl pisze:
> alfa to prosty koncept ale nawet tutaj trzeba sie zastanowic nad
> pewnymi rzeczami bo wlasnie natrafilem na mala kwestie i nie wiem jak
> to jest
(...)
> 3) czy moze robi sie jeszcze inaczej?
Się robi tak jak się ustawi:
http://www.opengl.org/sdk/docs/man/xhtml/glBlendFunc
.xml
Zobacz też na dole 'See Also'
--
MB