  • 51. Data: 2009-08-08 17:23:59
    Temat: Re: konstrukcja prądnicy - jak?
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 8 Aug 2009 18:08:12 +0200, Papa Smerf wrote:
    >myślę ze to fałszywy trop:O)
    >zobacz zobacz jeszcze raz do linka strony i sprawdź jak gostek z tej
    >prądnicy 3fazowej korzysta, daje 3 mostki prostownicze greca i pod
    >obciążenie, czyli zupełnie z 3fazowości nie koprzysta a na dodatek ma spore
    >straty na mostkach:O(

    Straty i tak by byly takie same, ale korzysta z 3 faz - zobacz jak te
    mostki podlaczone.

    J.

  • 52. Data: 2009-08-08 17:37:51
    Od: Jaroslaw Berezowski <p...@g...pl>

    Dnia Thu, 06 Aug 2009 17:26:25 +0200, Papa Smerf napisał(a):

    > prądu stałego nigdy z prądnicy nie będzie, bo tylko zmienne pole
    > magnetyczne indukuje zmienne pole elektryczne!:O)
    Zniknales niniejszym maszyny homopolarne :) Jedyna prawdziwa maszyna
    pradu stalego.

    --
    Jaroslaw "jaros" Berezowski

  • 53. Data: 2009-08-08 19:16:56
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Jaroslaw,

    Saturday, August 8, 2009, 7:37:51 PM, you wrote:

    > Zniknales niniejszym maszyny homopolarne :) Jedyna prawdziwa maszyna
    > pradu stalego.

    A istnieje żywy egzemplarz takiej maszyny?

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 54. Data: 2009-08-08 19:33:04
    Od: "Lukasz Sczygiel" <p...@p...onet.pl>

    > ale kto ci każe omijać? dlatego daje się magnesy jeden obok drugiego i tak
    > samo cewki żeby to pole cały czas te zwoje przecinało

    Nikt mi nie kaze. Prad w cewkach indukuje sie w momentach kiedy petelki sil pola
    magnetycznego przecinaja zwoje drutu. Tlumacze barbazynsko bo poprawny wywod
    zawieral by slowa takie jak strumien, dywergencja i podobne :)
    Im wiecej tych petelek z magnesu nie bedzie mialo szans zahaczyc o cewke (magnes
    za wysoki) lub bedzie sie nawzajem kasowac (magnes za szeroki lub za waski) to
    sprawnosc pradnicy bedzie mniejsza.

    I nie pole ma przecinac cewki tylko zmiany pola. I to tak zeby w jednej chwili
    wszystkie cewki naraz doswiadczaly takich samych zmian. Stad sie biora zaskoki i
    mozna je zmniejszac za pomoca lekkiego pochylenia magnesow. Ale to moze
    zmniejszac sprawnosc pradnicy (bo wtedy te linie sil pola magnetycznego moga sie
    nawzajem znosic.

    > ok, jest ważny, ale mnie akurat zastanawiają te okrągłe cewki przy okrągłych
    > magnesach, jakoś nie mogę tego rozgryźć czy wtedy są straty, czy to jest
    > maksymalna sprawność?:O)

    tutaj nie istotny jest ksztalt. Wazne aby w momencie kiedy magnesy i cewka sa w
    jednej linii jak najwiecej linii sil pola przebiegalo przez cewke a wlasciwie
    przez jej srodek. dlatego do niej powinien byc rdzen. Nastepnie wazne aby przy
    magnesach dokladnie miedzy cewkami jak najmniej linii sil pola magnetycznego
    przechodzilo przez cewke. Dzieki temu ze magnesy sa pozamieniane biegunami to
    pieknie sie ten motyw zabierze za robote. W tym przypadku okragle magnesy sa
    fajne ale rdzenie powinny miec ksztalt taki jak w transformatorach. Wtedy w
    polozeniu "in line" pole magnetyczne pobiegnie prosto przez srodek cewki a w
    polozeniu "half way" zadna linia nie bedzie chciala przechodzic przez srodek
    cewki. Jesli sie rdzenia nie da to trzeba cewke zrobic tak aby srednica
    wewnetrzna byla pi*oko rowna srednicy magnesu (z dokladnoscia tego o co pytalem
    na poczatku, aczkolwiek w tej konfiguracji (po dwa magnesy) to mniej istotne) i
    odleglosci miedzy magnesami 1x (albo 2x - nie jestem pewien, bo to tez zalezy od
    srednicy zewnetrznej cewki) srednica magnesu.
    Generalnie pomysl jest calkiem dobry. Chyba sobie go na sucho wyprobuje.

    > tam gość zrobił konstrukcje drewnianą i kliszą magnetyczną zaobserwował ze
    > to był błąd, tak więc obwód pola poza cewkami musi być zampnięty rdzeniem z
    > blachy, a co do rdzenia w cewkach ro nie wiem, bo jak by tam był to
    > podejrzewam że magnesy by go przyciągały i odpychały i mogły by powodować
    > wibracje rotora?

    W tym przypadku lepsze jest drewno. Bo magnesy beda mialy tendencje do zamykania
    pola przez cewke a nie przez blachy obudowy. Od biedy mozna dac zwore na magnesy
    na tarcze od drugiej strony niz cewki ale nie widze z tego pozytku.
    Rdzen jak juz napisalem powyzej poprawi sprawnosc wiec tez sily przyciagajace
    beda wieksze. Rdzen (sama cewka bez rdzenia tez) bedzie mial tendencje do
    przesuwania sie w kierunku magnesow tam i spowrotem (albo bedzie mial tendencje
    do obracania sie ale nie jestem pewien) wiec mocowanie musi byc odporne na takie
    okresowe naprezenia.

    --
    Lukasz Sczygiel

  • 55. Data: 2009-08-08 20:00:38
    Temat: Re: konstrukcja pršdnicy - jak?
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    J.F. wrote:

    > Cewki na rdzeniach, zamkniety uklad magnetyczny, minimalizacja
    > szczelin, rdzenie z blach, zachowanie przekrojow rdzenia.

    Prądnica typu "Amerykanka" - cały wic na tym polega, że nie ma rdzenia i
    jest wolnoobrotowa.
    Mój kolega zbudował wiatrak z taką prądnicą - coś koło 2KW z niego
    wyciąga - namawiam go cały czas na publikację na elektrodzie.

    Mirek.

  • 56. Data: 2009-08-08 20:11:09
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    Papa Smerf wrote:

    > mątuję taką prądnicę w rowerku treningowym dla grubasuf, grubas sobie
    > ćwiczy, a przy okazji prąd z prądnicy gotuje wodę w czajniku:O)

    Wode to może i zagotuje... wyćwiczony kolarz i to raczej w szklance.
    Grubasowi będzie cieżko,

    Mirek.

  • 57. Data: 2009-08-09 13:12:52
    Od: "Papa Smerf" <P...@z...zalasami.trala.la>

    Órzytkownik "J.F." napisał:
    > Straty i tak by byly takie same, ale korzysta z 3 faz - zobacz jak te
    > mostki podlaczone.

    ok, przyjrzałem się dokładniej i widzę że to nietypowy prostownik 3fazowy
    zrobiony z mostków greca:O)
    przejrzałem temat prostowników i sprawa ilości faz jest już rozwiązana:O)
    mianowicie, jeścli chodzi o sprawnosć mocową prostowania, to jest ona
    najwyższa własnie dla 3faz i wynosi ona 70%, wiec 3fazy są optymalne pod
    względem prostowania, co nie zmnienia faktu że 30% jest wtedy tracone na
    prostowaniu i pewnie jakeiś 10% z tych 70ciu jest tracone w akumulatorach
    ołowiowych, wiec sprawnosciowo jest to mało ciekawe rozwiązanie:O(mozna by
    to poprawić stosując przetwornicę 90% zamiast prostownika)

    wygląda na to że tego typu energię najlepiej wykorzystać do grzania (co,
    cuw) wtedy wykorzystamy 100% enetgii z takiej prądnicy:O)

  • 58. Data: 2009-08-09 13:24:47
    Od: "Papa Smerf" <P...@z...zalasami.trala.la>

> [...]
    > srednicy zewnetrznej cewki) srednica magnesu.
    > Generalnie pomysl jest calkiem dobry. Chyba sobie go na sucho wyprobuje.

    ok, więc mamy dwa warianty tego samego typu prądnicy:
    1. cewki bez rdzeni (pole z magnesów przecina uzwojeniee), ale zato o
    skomplikowanym kształcie i odpowiednich wymarach
    2. cewki z rdzeniami (pole z magnesów płynie rdzeniami), wtedy mamy proste
    okrągłe cewki o prawie dowolnych rozmiarach:O)

    teraz wariant 2gi można by zrobić tak modyfikując rotor wariantu 1szego że
    cewki zamiast zalewane żywicą, były by na rdzeniachobsadzonych pomiędzy
    dwiema stalowymi płytami, czyli z wierzchu zamiast żywicy płytki stalowe a
    wewnątrz cewki na stalowych rdzeniach, wtedy byłby z głowy problem
    chłodzenia cewek, oraz większa wytrzymałość mechaniczna rotora, co o tym
    myślisz?

    ktury sposób jest lepszy to chyba będzie trzeba sprawdzić eksperymentalnie
    na jakimś miniaturowym prototypie takiej prądnicy:O)

  • 59. Data: 2009-08-09 13:42:44
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 9 Aug 2009 15:12:52 +0200, Papa Smerf wrote:
    >ok, przyjrzałem się dokładniej i widzę że to nietypowy prostownik 3fazowy
    >zrobiony z mostków greca:O)

    Ano. Widac ma niezbalansowana zawartosc szuflady :-)

> [...]
    >ołowiowych, wiec sprawnosciowo jest to mało ciekawe rozwiązanie:O(mozna by
    >to poprawić stosując przetwornicę 90% zamiast prostownika)

    Mozna prosic o te linki juz jakies wyjasnienia ? Skad te liczby ?

    >wygląda na to że tego typu energię najlepiej wykorzystać do grzania (co,
    >cuw) wtedy wykorzystamy 100% enetgii z takiej prądnicy:O)

    Ale wtedy nie trzeba nawet pradnicy :-)

    J.

  • 60. Data: 2009-08-09 13:55:47
    Temat: Re: konstrukcja pr?dnicy - jak?
    Od: "Papa Smerf" <P...@z...zalasami.trala.la>

    Órzytkownik "J.F." napisał:
    > Mozna prosic o te linki juz jakies wyjasnienia ? Skad te liczby ?

    nie chce mi się teraz tu klepać skomplikowanych wzoruf, są to liczby z tych
    wzorów, te 70% to jest wartość sprawności mocowej dla prostowania 3fazoewgo,
    maksimum przypada na jakieś 2,6coś fazy i też jeswt to niewiele ponad 70%,
    jak byś był naprawdę zainteresowany to ci ten wzor klepne, to sobie
    wyrysujesz w matlabie:O)

    > Ale wtedy nie trzeba nawet pradnicy :-)

    to jak niby byś zamieniał energię mechaniczną na cieplną? (tylko nie mów że
    stosując jakeiś mieszadła wody:O)