  • 1. Data: 2012-05-05 18:24:59
    Temat: komp się nie odpala - padła karta graficzna czy płyta główna?
    Od: Michał Tymczasowy <m...@g...com>

    Witam
    (Przepraszam, jeśli wiadomość się zdublowała)

    Po naciśnięciu guzika zasilania nie pojawia się nic na monitorze -
    pozostaje czarny. Wiatraczek na procesorze się rozpędza, dysk też
    pracuje. Czerwona dioda dysku się nie świeci, a po jego odgłosach też
    wnioskuję, że system się nie ładuje.

    Identyczna sytuacja jest po całkowitym wyjęciu karty graficznej.
    Bateria CMOS jest OK (3.5V).

    Ostatnio bywały drobne kłopoty z grafiką: raz spontaniczne
    przełączenie w jakiś tryb niskiej rozdzielczości i raz zanik sygnału z
    karty w trakcie pracy (chyba "signal out of range" ???).

    Przy kompie nic nie grzebałem od lat, ani w bebechach, ani w
    konfiguracji BIOS'u, żadnego podkręcania itp.

    Czy to może być coś innego niż karta graficzna?
    Pytam, bo na zdrowy rozum awaria grafiki nie musi oznaczać wstrzymania
    ładowania systemu.

    A jeśli to karta, to jest do wyrzucenia?

    Karta to Gigabyte GA-945GCMX-S2

    Dzięki
    Michał

  • 2. Data: 2012-05-05 19:04:40
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    Dnia 2012-05-05 18:24, Użytkownik Michał Tymczasowy napisał:
> [...]
    >
    > Czy to może być coś innego niż karta graficzna?
    > Pytam, bo na zdrowy rozum awaria grafiki nie musi oznaczać wstrzymania

    Jeśli system się wczytuje (widać po diodzie) to padnięta grafika,
    jeśli "dysk też pracuje" oznacza tylko że dostaje zasilanie i
    rozkręca talerze to padła płyta główna lub procesor.

    Jeśli to problem kondensatorów na płycie to jej wygrzanie
    (potrzymanie pod zasilaniem przez kwadrans lub dwa) czasami
    pozwala na uruchomienie komputera.

    Pozdrawiam

  • 3. Data: 2012-05-05 20:25:16
    Od: Petersonix <p...@g...pl>

    Dnia Sat, 5 May 2012 09:24:59 -0700 (PDT), Michał Tymczasowy napisał(a):

> [...]
    > wnioskuję, że system się nie ładuje.
    >
    > Identyczna sytuacja jest po całkowitym wyjęciu karty graficznej.

    Ta płyta ma grafikę zintegrowaną - więc co wyjmowałeś? A w trybie awaryjnym
    też czarny ekran?

    Petersonix

  • 4. Data: 2012-05-05 21:01:39
    Od: Michał Tymczasowy <m...@g...com>

    >płyta ma grafikę zintegrowaną - więc co wyjmowałeś? A w trybie awaryjnym
    > też czarny ekran?

    SORRY pomyłka, wygłupiłem się z tym numerem. Karta to Gigabyte GV-
    RX155256D-RH
    A tamto to oczywiście model płyty.

    Czyli były w kompie dwie karty, w tym zintegrowana - z czego nawet nie
    zdawałem sobie sprawy, kupiłem komputer jako całość w MediaMarkcie.
    O trybie awaryjnym nie ma mowy - ekran pozostaje czarny i nic się nie
    dzieje, żadnych komunikatów które zwykle się pokazują po włączeniu.

    Pozostaje kwestia, czy awaria lub wręcz wyjęcie karty graficznej
    prowadzi do zatrzymania ładowania systemu? (Mój dysk jest normalnie
    bardzo głośny, więc na 100% wiem, że żadne dane nie są teraz z niego
    odczytywane. )

    Z tego, co dotychczas napisaliście, raczej wynika, że padnięty jest
    inny komponent, płyta lub procesor, dobry wniosek? Bo po wyjęciu w/w
    karty powinna (???) się "włączyć" ta zintegrowana... na zdrowy rozum.
    I, na marginesie, skąd komputer wie, z której karty ma korzystać?
    Automatycznie poznaje, czy zworkami jakimiś się to ustawia?
    Wiem, jak korzystać z dwóch kart dźwiękowych, ale dwie graficzne to
    dla mnie hokus-pokus, więc proszę o wyrozumiałość...

    Dziękuję wszystkim za dotychczasowe zainteresowanie
    Michał

  • 5. Data: 2012-05-05 21:10:53
    Od: Dylon <d...@u...pl>

    Dnia Sat, 05 May 2012 12:01:39 -0700, Michał Tymczasowy napisał(a):

    > Z tego, co dotychczas napisaliście, raczej wynika, że padnięty jest inny
    > komponent, płyta lub procesor, dobry wniosek? Bo po wyjęciu w/w karty

    Zdiagnozuj problem po ludzku...
    Wypnij z płyty wszystko oprócz procesora i głośnika. Po włączeniu
    powineneś usłyszeć sygnały oznaczające brak pamięci (jakie to odgłosy
    poszukaj w instrukcji do płyty lub u producenta biosu). Jeśli są, władasz
    jeden (o ile masz więcej) moduł pamięci i znów włączasz - tym razem
    powineneś usłyszeć komunikat o braku karty graficznej (o ile tę wbudowaną
    masz wyłączoną). A jeśli za pierwszym razem (czyli włączenie: płyta i
    procek) było głucho, to jeszcze reset ustawień biosu. Jak nie pomogło, to
    wymiana procka itp :)

    --
    Maciej Dylski
    "[...]Licznik Millera jest lepszym detektorem promieniowania

  • 6. Data: 2012-05-05 21:34:53
    Od: Rafal Lukawski <r...@l...pl>

    [...[

> [...]
    > karty powinna (???) się "włączyć" ta zintegrowana... na zdrowy rozum.
    > I, na marginesie, skąd komputer wie, z której karty ma korzystać?

    Informacje o *kolejności* inicjowania kart wybiera się w BIOS. Jeżeli
    nie ma obrazu zarówno na karcie na PCIe i na wyjściu z płyty głównej, na
    100% coś padło. Metodyka jest prosta - wyciagasz wszystko co zbędne
    (płyta wymaga jedynie CPU i pamieci), ew czyścisz, przedmuchujesz złącza
    etc. Wbrew pozorom nie ma tu żadnej filozofii

    > Automatycznie poznaje, czy zworkami jakimiś się to ustawia?

    Generalnie zworek do ustawień (poza bardzo specyficznymi przypadkami -
    np. resetowanie CMOS) nie używa się od wieeelu lat.

    > Wiem, jak korzystać z dwóch kart dźwiękowych, ale dwie graficzne to
    > dla mnie hokus-pokus, więc proszę o wyrozumiałość...

    Są dwa etapy a) inicjowanie kart przez ich BIOS w czasie startu
    komputera, tutaj zachowanie może być różne - albo na obu kartach jest
    ten sam obraz, albo tylko jedna go generuje. Zależy od konkretnego biosu
    i płyty.

    b) system operacyjny - ten może wyświetlać z wykorzystaniem obu kart,
    dzięki temu masz możliwość podłączenia więcej niż jednego monitora.

    Generalnie często w przypadku problemów z komponentami płyta/karta nie
    generuje obrazu, a dysk może dawać fałszywy sygnał 'ładowania'. Po
    prostu po podłączeniu zasilania dysk się inicjuje i przez pare sekund
    sobie stuka.

    Odłącz dysk, zostaw tylko jeden moduł pamięci i procesor. wyciągnij
    wszystkie karty i zresetuj CMOS (któraś ze zworek -> patrz instrukcja do
    płyty, przez przypadek ktoś mógł na sztywno wyłączyć wbudowaną karte).
    Daj znać czy pojawił się obraz na wyjściu z płyty i ew. jakie odgłosy
    wydaje komputer (zakładam, że beeper jest podłączony).

  • 7. Data: 2012-05-05 21:41:39
    Od: Michał Tymczasowy <m...@g...com>

> [...]
    > masz wyłączoną). A jeśli za pierwszym razem (czyli włączenie: płyta i
    > procek) było głucho, to jeszcze reset ustawień biosu. Jak nie pomogło, to

    Powypinałem co kazałeś i nie ma żadnych dźwiękowych sygnałów. Czyli
    trop karty dźwiękowej zaprowadził donikąd, bo zepsuty jest procesor
    albo płyta?

  • 8. Data: 2012-05-05 22:07:42
    Od: Rafal Lukawski <r...@l...pl>

    On 2012-05-05 21:41, Michał Tymczasowy wrote:

    > Powypinałem co kazałeś i nie ma żadnych dźwiękowych sygnałów. Czyli
    > trop karty dźwiękowej zaprowadził donikąd, bo zepsuty jest procesor
    > albo płyta?

    Dla formalnosci, w czasie startu BIOS nie wykorzystuje karty dźwiekowej,
    tylko wewnętrzny beeper. taki piszczek albo luźny i wkładany
    bezpośrednio do płyty, albo gdzieś przymocowany do obudowy, wtedy
    kabelkiem trzeba go podłączyć do płyty.

  • 9. Data: 2012-05-05 22:59:01
    Od: Michał Tymczasowy <m...@g...com>

    On 5 Maj, 22:07, Rafal Lukawski <r...@l...pl> wrote:

> [...]
    > tylko wewnętrzny beeper. taki piszczek albo luźny i wkładany
    > bezpośrednio do płyty, albo gdzieś przymocowany do obudowy, wtedy

    Oczywiście przejęzyczyłem się, miałem na myśli kartę graficzną.
    Dźwiękową też wyjąłem, a beeper zostawiłem.
    Czyli czeka mnie wizyta w serwisie w celu ostatecznego stwierdzenia,
    czy zepsuty jest procesor, czy płyta.
    Zmyliły mnie te drobne kłopoty z grafiką.

    Pozdrawiam,
    Michał

  • 10. Data: 2012-05-05 23:01:56
    Od: Michał Tymczasowy <m...@g...com>

    Aha, i CMOS zresetowałem 2 razy - przez wyjęcie baterii oraz zwarcie
    zworki.