    From: Myjk <m...@n...op.pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: kolejny dawca
    Date: Mon, 30 May 2011 09:33:36 +0200
    Sender: Myjk <>

    Wed, 25 May 2011 14:33:12 +0200, The_EaGle

    > Chodzi o to

    ...że nie odpowiedziałeś na pytanie. Zatem?

    > że zarówno przecięcie jak i zmiana pasa wiąże się z wjechaniem
    > na inny niż zajmowany obecnie pas ruchu.

    Z wjechaniem, owszem. Co nie oznacza, że jednocześnie jest wykonywany
    _manewr_ _zmiany_ _pasa_.

    W przypadku skrętu nie ma w ogóle mowy o zmianie pasa, tylko o przecięciu
    pasów ruchu dla innych kierunków.

    Przy wyprzedzaniu najpierw jest zmiana pasa ruchu, następnie manewr
    wyprzedzania/omijania, i ponownie zmiana pasa ruchu (powrotna).

    > W związku z tym aby
    > to zrobić należy upewnić się że nie wymusza się pierwszeństwa.
    > Zresztą filipowi już podałem wyrok SN w tej sprawie
    > i moim zdaniem temat jest już jasny:

    Odniesienie SN do Art. 22. dotyczyło jedynie kwesti "upewnienia się", czyli
    zachowania szczególnej ostrożności. W żadnym wypadku ten wyrok nie
    stwierdza, że przy zmianie kierunku jazdy zmienia się pas ruchu, co starasz
    się wykazać Już nie wspomnę, że sytuacja nie jest adekwatna do wątkowej, bo
    skręcający zjeżdżał do obiektu przy drodze (na stację benzynową), a więc w
    drogę nie stanowiącą skrzyżowania wg PORD.

    Natomiast kwestia zachowania ostrożności będzie w "naszym" przypadku
    zapewne badana, a do tego będzie potrzebne przede wszystkim oszacowanie
    prędkości motocykla. Przy czym widok zniszcezń auta nie pozostawia IMO
    wątpliwości, że próby zachowania szczególnej ostrożności (spojrzenie w
    lusterko tuż przed samym manewrem), pomimo upewnienia się że nikogo z tyłu
    nie ma, mogły być zupełnie daremne. Dodatkowo, w przeciwieństwie do
    sytuacji z wyroku, motocyklista jest w "trochę" gorszej sytuacji, bo jest
    obiektem trudniejszym do zauważenia niż samohchód (i powinien to brać pod
    uwagę), co będzie działać na korzyść kierowcy auta. Jeśli czytałeś całość,
    a nie tylko to zacytowałeś, będziesz wiedział, że możliwość dostrzeżenia
    wyprzedzającego będzie miało kolosalne znaczenie w orzeczeniu.

    --
    Pozdor Myjk