    From: J.F. <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: kolejny dawca
    Date: Fri, 27 May 2011 22:13:38 +0200

    On Wed, 25 May 2011 17:56:27 +0200, Cavallino wrote:
> [...]
    >nieustająca obserwacja sytuacji na drodze, umożliwiająca percepcję
    >wszystkich zmian i odpowiednie dostosowanie się do nich. Odbiega od takiego
    >modelu zachowania wykonywanie manewru skrętu w lewo, bez upewnienia się, czy
    >nie spowoduje on zajechania drogi także pojazdowi jadącemu z tyłu. [...]

    >Wyrok ten uprawomocnił się w pierwszej instancji wobec niezaskarżenia przez
    >żadną ze stron.
    >Na podstawie art. 521 k.p.k. Rzecznik Praw Obywatelskich złożył kasację od
    >prawomocnego wyroku skazującego Janusza P.

    No no - a na czyj wniosek ?

    >W wyinterpretowanym wyżej rozumieniu zarzut obrazy prawa materialnego jest,
    >w ocenie Sądu Najwyższego, bezzasadny. Skarżący nie przedstawił żadnych
    >zasługujących na akceptację argumentów za tym, że art. 22 ust. 1 p.r.d. nie
    >nakłada na kierowcę skręcającego w lewo obowiązku upewnienia się, iż nie
    >spowoduje to zajechania drogi uczestnikowi ruchu jadącemu za nim. [...]

    A postanowienie Sadu Najwyszego zasluguje na uwage ?

    Wyrok z dnia 1 grudnia 2005 r., III KK 151/05, gdzie w identycznej
    sytuacji SN uznal ze faktycznie nie naklada :-)

> [...]
    >zmiany kierunku jazdy następująco: "Kierujący pojazdem może zmienić kierunek
    >jazdy lub zajmowany pas ruchu tylko z zachowaniem szczególnej ostrożności
    >oraz pod warunkiem, że nie spowoduje to zajechania drogi innym kierującym".
    >To prawda, że w art. 22 ust. 1 obecnie obowiązującej ustawy o ruchu drogowym
    >nie wyartykułowano owego warunku niezajechania drogi innemu kierującemu. Nie
    >daje to jednak podstaw do utrzymywania, że kierowca skręcający w lewo
    >zwolniony jest z obowiązku upewnienia się, iż jego manewr nie spowoduje

    No nie wiem, nie wiem - skoro przepis byl, a go skreslono, to widac
    intencja ustawodawcy bylo ... :-)

    >Pogląd zbieżny z prezentowanym tu stanowiskiem w przedmiocie wykładni art.
    >22 ust. 1 p.r.d. wyraził Sąd Najwyższy wcześniej w wyroku z dnia 8 marca
    >2006 r., IV KK 416/05, LEX nr 189598, co spotkało się z aprobatą w
    >piśmiennictwie (L. Paprzycki - glosa do tego wyroku: Paragraf na drodze
    >2006, nr 8).

    A takze z dezaprobata:
    http://www.ies.krakow.pl/wydawnictwo/prokuratura/pdf
    /2006/09/13stefanski.pdf

    A ledwie 3 miesiace wczesniej SN orzekl jak sygnaturze ktora podalem
    wczesniej, oczywiscie tez majac aprobate w pismiennictwie :-)

    No dobra - nie nam maluczkim komentarze do kodeksow pisac - zwracam
    tylko uwage ze jednego nikt nie neguje - wyprzedzac na skrzyzowaniu
    nie wolno, a jak ktos wyprzedza i mu droge zajada, to i tak zostanie
    skazany.

    J.