  • 1. Data: 2017-11-08 09:55:19
    Temat: kiedy zmieniać opony
    Od: Bolko <s...@g...com>

    Przez ostatnie dwa lata jeździłem na oponach zimowych, również w lato.
    Przy przebiegach 12 kkm /rok stwierdziłem że nie ma sensu wymiana.
    Ale jak za trzecim razem w deszczu na rondzie przywaliłem w krawężnik.
    I znowu trzeba było zbieżność ustawiać przemogłem się i zmieniałem
    na letnie.
    Różnica ogromna w poczuciu bezpieczeństwa.
    Ale w zimie na letnich trochę strach.
    No ale z własnego już doświadczenia wiem że w deszczu
    moje zimówki są kiepskie. A w jesieni pada w PL pada.

    Kiedy wymienić?

  • 2. Data: 2017-11-08 10:51:21
    Temat: Re: kiedy zmieniać opony
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

    On 2017-11-08 09:55, Bolko wrote:
> [...]
    > Ale w zimie na letnich trochę strach.
    > No ale z własnego już doświadczenia wiem że w deszczu
    > moje zimówki są kiepskie. A w jesieni pada w PL pada.

    Staram się zakładać zimowe jak najpóźniej - według moich obserwacji
    dobre letnie są lepsze od zimowych na suchej i wilgotnej drodze
    niezależnie od temperatury. Czyli zakładam kiedy już jest poważne
    zagrożenie, iż spadnie śnieg. Jest jednak ryzyko - kilka lat temu zima
    mnie zaskoczyła jak drogowców - nagle spadł śnieg i musiałem na
    Uniroyalach RainExpert wracać do domu - nie wiedziałem, że są to opony
    na tyle letnie, że po raz pierwszy bałem się, że nie wyhamuję przed
    światłami. A to było tylko 5 cm śniegu.

  • 3. Data: 2017-11-08 10:54:41
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Bolko" napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...
> [...]
    >I znowu trzeba było zbieżność ustawiać przemogłem się i zmieniałem
    >na letnie.
    >Różnica ogromna w poczuciu bezpieczeństwa.

    Dozynalem Nokian WR latem, problemow z deszczem nie bylo.
    Ta opona byla w USA reklamowana jako caloroczna ... ale czy aby na
    pewno to ta sama opona.

    >Ale w zimie na letnich trochę strach.

    Sa jeszcze caloroczne ...

    >No ale z własnego już doświadczenia wiem że w deszczu
    >moje zimówki są kiepskie. A w jesieni pada w PL pada.
    >Kiedy wymienić?

    IMO - gdy moze spasc snieg.
    Co u nas znaczy od ~1.11 do ~15.04

    Skoro boisz sie swoich zimowek na mokro, to moze jednak poczekac na
    zapowiadane opady sniegu.
    A ponoc ta zima ma byc wyjatkowo kiepska.

    Tylko one na deszczu kiepskie z natury, czy bardzo zuzyte ?
    Co to za model ... i jaka ma przyczepnosc na mokro z etykiety ?

    J.

  • 4. Data: 2017-11-08 11:13:49
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Uncle Pete" napisał w wiadomości grup
> [...]
    >opony na tyle letnie, że po raz pierwszy bałem się, że nie wyhamuję
    >przed światłami. A to było tylko 5 cm śniegu.

    Dlatego wybieram caloroczne.
    I nic mnie juz nie zaskoczy :)

    Choc prawde mowiac, to bardziej z lenistwa :-)

    J.

  • 5. Data: 2017-11-08 11:17:01
    Od: p...@g...com

    w Niemczech w okolicach zera juz zaczyna sie panika wsrod "letnikow" i potem jedzie
    kolumna za gamoniem co czeka az mu snieg na leb spadnie :-) a cykorza dlatego bo TU
    moze wyjechac z regresem lub odmowic wyplaty z AC (jesli uzna ze to wina opon) wiec
    jedzie taki 40 na 50 i 70 na 100 i tamuje ruch na drodze :-)

    obowiazuje regula OO czyli od Oktober (pazdziernik) do Ostern (Wielkanoc) i tego z
    grubsza nalezy sie trzymac bo wtedy nikt ani policja ani TU nie powinien sie
    przyczepic, aha i info jakby ktos kupowal nowe zimowki:

    http://40ton.net/niemcy-zmieniaja-wymagania-dotyczac
    e-opon-zimowych-samo-oznaczenie-ms-juz-wystarczy/

  • 6. Data: 2017-11-08 11:25:52
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    oglegroups.com...
> [...]
    >odmowic wyplaty z AC (jesli uzna ze to wina opon) wiec jedzie taki 40
    >na 50 i 70 na 100 i tamuje ruch na drodze :-)

    A policja mu nie moze mandatu za utrudnianie ruchu i brak wlasciwych
    opon sypnac ?

    Ale to ciezarowki i autobusy.

    J.

  • 7. Data: 2017-11-08 11:25:57
    Od: Bolko <s...@g...com>

    W dniu środa, 8 listopada 2017 11:17:03 UTC+1 użytkownik p...@g...com
    napisał:
> [...]
    jedzie taki 40 na 50 i 70 na 100 i tamuje ruch na drodze :-)

    > obowiazuje regula OO czyli od Oktober (pazdziernik) do Ostern (Wielkanoc)
    3 lata temu już dawno bym zmienił opony na zimówki,
    ale teraz jak wiem jak zachowują się na deszczu
    to już nie jestem taki szybki do wymiany

  • 8. Data: 2017-11-08 11:38:40
    Od: "T." <k...@i...pl>

    W dniu 2017-11-08 o 09:55, Bolko pisze:
> [...]
    > Ale w zimie na letnich trochę strach.
    > No ale z własnego już doświadczenia wiem że w deszczu
    > moje zimówki są kiepskie. A w jesieni pada w PL pada.

    Swego czasu rozmawiałem z pewnym inżynierem-profesorem z PIMotu.
    Twierdził, że te 7 stopni to wymysł przemysłu oponiarskiego - opona
    ugina się kilka razy w ciągu sekundy wytwarzając ciepło, nie jest więc
    jakoś super twardsza poniżej tych 7 stopni. Natomiast z pewnością ma
    inny bieżnik, przeznaczony na śniegi i breję. Dlatego warto zmieniać
    opony w zależności od warunków, a nie temperatury.
    Ja ostatnio nie zmieniam - w zimie śniegu nie ma, temperatury
    dodatnie... Jeżdżę wyłącznie po mieście.
    T.

  • 9. Data: 2017-11-08 11:44:35
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "T." napisał w wiadomości grup
    .pl...
> [...]
    >ugina się kilka razy w ciągu sekundy wytwarzając ciepło, nie jest
    >więc jakoś super twardsza poniżej tych 7 stopni.

    Ale trzeba jakos z parkingu po nocy wyjechac :-)

    Tez nie jestem przekonany co do tych temperatur ... letnie/zwykle
    opony mrozna zima na suchym asfalcie sobie radza dobrze, ale ponoc
    niektorzy czuja, ze juz gorzej.

    >Natomiast z pewnością ma inny bieżnik, przeznaczony na śniegi i
    >breję.

    No i ponoc inna gume :-)

    >Dlatego warto zmieniać opony w zależności od warunków, a nie
    >temperatury.

    Taa - malego dostawczaka i dwa komplety opon na zmiane, bo moze bedzie
    snieg, deszcz lub sucho :-)

    >Ja ostatnio nie zmieniam - w zimie śniegu nie ma, temperatury
    >dodatnie... Jeżdżę wyłącznie po mieście.

    Ale nie po Zakopanem :-)

    W miescie tez snieg pada :-)

    J.

  • 10. Data: 2017-11-08 11:50:54
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

> [...]
    > ugina się kilka razy w ciągu sekundy wytwarzając ciepło, nie jest więc
    > jakoś super twardsza poniżej tych 7 stopni.

    Wywnioskowałem to samo z autopsji. Nawet przy temperaturach minusowych
    dobre opony letnie trzymają drogi lepiej niż zimowe. Pod warunkiem że
    nie ma śniegu, oczywiście.

    > Ja ostatnio nie zmieniam - w zimie śniegu nie ma, temperatury
    > dodatnie... Jeżdżę wyłącznie po mieście.

    Tyle że jak spadnie śnieg, letnie zachowują się bardzo różnie.
    Poprzednio jeździłem na jakichś letnich Pirelli i na śniegu też dało się
    nimi jakoś jechać. Potem miałem Uniroyal RainExpert i na śniegu była to
    masakra. Teraz jako letnie mam Nokiany iLine, ale nie zdążyłem ich
    jeszcze wypróbować na śniegu )))