  • Data: 2009-07-11 09:52:45
    Temat: Re: kiedy wyłączą NMT ?
    Od: "vari" <v...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Ale naziemna tez mozna zaklocic, np z satelity :-)

    Można ale to byloby zakłócanie dość klopotliwe.
    Skąd na satelicie wziąć kilowaty do zasilania nadajników o ZBLIŻONYCH mocach
    do tych na ziemi ?
    Przecież takie transpondery mają max 100W erp.
    A ndajniki naziemne i po 1 MW ERP na UHF.
    Druga sprawa - jak wymodelować wiązkę na tylko jeden kraj NA TYM PAŚMIE i
    zrobić to dokładnie (to nie mikrofale).
    I rozumiem, że ktoś miałby zakłócać z satelity geostacjonarnego (dość daleko
    wisi) a te niegeostacjonarne to sobie latają dookołóa ziemi np co 1,5
    godziny jedno okrążenie. Trzeba by wystrzelić całą masę zakłócająycch
    satelitow w ilosci takiej jak do Iridium czy GPS.

    > A tak swoja droga - satelita nie ma jakiejs kierunkowej anteny do
    > uplinku ?

    Ma. Niestety stopień jej kierunkowości jak widzisz nie jest perfekcyjny.
    Poza tym nie ma osobnej anteny dla każdego transpondera. Jeden wynajmują
    Hiszpanom a inny Finom.
    A antena jedna.

    > patrzac na koszty .. moze i maja racje.

    Koszty czego ?
    Każdy mówi o kosztach a nikt nie pokaze wyliczeń.

    > Ale jak ci prad odetna to wkrotce i inna lacznosc przestanie dzialac.
    > Na tam-tamach niestety nie potrafimy ..

    Otóż to.
    Ale zobacz że 13 grudnia 1981 prąd był.
    Nawet nagle wszystkie latarnie wkrótce na mojej ulicy stały się sprawne a
    kilka dni wcześniej świeciła....jedna (sic !) na półkilometrowej ulicy (przy
    domu pracownika ZE akurat dziwnym trafem - chyba sam wymieniał bo miał
    słupołazy).
    No cóż. Koszta nieważne - ważne aby parol wypatrzył "wrogie siły" w czasie
    godziny milicyjnej.
    Z tym prądem 13 grudnia można było robić różne rzeczy.
    Można było np coś nadać.
    Niestety niewiele osob spodziewało sie tego co 13 grudnia się wydarzyło.
    Można wszak było mieć przygotowane TRXy telegraficzne (jeszcze lepiej FSK i
    proste szyfrowanie przez ZX spectrum oraz automatyczne nadawanie przez
    RS-232).
    Zresztą w połowie lat 80 "S" (a zwłaszcza "S" Walcząca) miała system
    łącznosci prosto szyfrowanej (okazuje się dziś że skuteczne to było !!!!) za
    pomocą ZX Spectrum i modemów akustycznych.
    Używalo się tego przy połączeniach telefonicznych międzynarodowych.
    Podobno (dziwne to ale komuna czasem sama sobie szkodzia nieudolnoscią) SB
    miała z tym kłopot.
    Bo oczywiście nawet roszyfrowana wiadomość brzmiała mało czytelnie i
    zazwyczaj tekst wyjsciowy to były tylko skróty i liczby np potwierdzenia
    odebranych funduszy, kopiarek, nadajników itp.
    Nie były to teksty typu: "Jutro Jarek będzie malowal hasło na murze na roku
    Świerczewskiego i Nowotki o 3:15 nad ranem".
    vari