-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!newsfeed.pionier.net.pl!goblin1!goblin.
stu.neva.ru!newsfeed.neostrada.pl!unt-exc-01.news.neostrada.pl!unt-spo-b-01.new
s.neostrada.pl!news.neostrada.pl.POSTED!not-for-mail
Newsgroups: pl.misc.elektronika
From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
Subject: Re: kids react to walkmans
References: <X...@l...net>
<moeip3$atm$1@news.vectranet.pl> <mogqnj$dru$1@node2.news.atman.pl>
<mov8or$b1d$1@news.vectranet.pl>
<55b32f1b$0$2199$65785112@news.neostrada.pl>
<a...@n...neostrada.pl>
<55b5333b$0$8373$65785112@news.neostrada.pl>
<mp5f5m$1al$2@node2.news.atman.pl>
<s...@f...lasek.waw.pl>
<mp7j46$3cd$1@node2.news.atman.pl>
Organization: : : :
Date: Tue, 28 Jul 2015 12:54:22 +0200
User-Agent: slrn/1.0.2 (Linux)
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset=iso-8859-2
Content-Transfer-Encoding: 8bit
Message-ID: <s...@f...lasek.waw.pl>
Lines: 63
NNTP-Posting-Host: 77-253-217-116.static.ip.netia.com.pl
X-Trace: 1438080862 unt-rea-a-01.news.neostrada.pl 2207 77.253.217.116:16082
X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.elektronika:684067
[ ukryj nagłówki ]Pan Piotr Wyderski napisał:
>> co sprawia, że wieje wiatr
>
> No, właściwie co? :-)
> Bo oczywista odpowiedź, że różnice ciśnień wywołane
> pochłoniętym promieniowaniem słonecznym się nie liczy...
Właśnie to się liczy. Liczy się wytłumaczenie, że i wiatry,
i woda w rzekach są słońcem pędzone. Rzecz dzisiaj znana
i oczywista, ale bardzo tajemnicza w takim na przykład
neolicie. Chodzi o to, by dzieciak nie tkwił w jaskini,
a "włączył się w krąg współczesnej nauki".
W zupełności wystarczy pokazanie tego na łatwych przykładach
wiatrów stałych, jak bryza czy monsun, powstających w dobrze
opisanych warunkach. Równania gazowe też są przy tym zbędne,
dość pokazać jak zmienia sie powietrze przy ogrzaniu.
>> Jak to się dzieje, że samochód jedzie, a muzyka gra.
>
> A jak to się *dokładnie* dzieje, że transformator działa?
> Bo od dawna staram się to pojąć, ale bezskutecznie. Starając
> się dotrzeć do odpowiedzi dowiedziałem się wielu rzeczy,
> z cudami dziejącymi się w polu bliskim i falami zanikającymi
> włącznie, ale wiele to nie wniosło. Niestety szkolne opowieści
> mówią tylko to, co się stanie na wtórnym, jeśli odpowiednio
> zasilić pierwotne, ale mechanizmu nikt uczciwie nie tłumaczy.
"*Uczciwie* nikt nie tłumaczy" -- bo uczciwie jest przedstawiać
kilkuletnim dzieciom sprawy w należnym uproszczeniu.
>> Ale oczywiście można inaczej -- nauczyć, że wszystko dzieje
>> się za sprawą wciśnięcia guziczka albo płożenia karty płtniczej
>> w odpowiednią szparę.
>
> Samo w sobie to nie jest złe, ot po prostu zwalniasz zasoby
> intelektualne i pamięciowe, które zostałyby pochłonięte przez
> opanowanie tego tematu. Pytanie tylko, co się z nimi stanie.
> Jeśli zostaną przeznaczone na opanowanie przydatniejszej
> (w rozumieniu osobniczym) rzeczy, to nawet lepiej. Problem
> jest wtedy, gdy nie zostaną na nic przeznaczone.
To jest mit, to z tymi zasobami. Wiara w to, że przyswojenie sobie
wiedzy potrzebnej do rozwiązania układu równań tak zaabsorbuje
zasoby, że nie starczy ich do nauczenia się komponowania krótkich
i zrozumiałych tekstów, ta wiara jest takim samym zabobonem, jak
pogląd, że częste mycie pozbawia organizm sił witalnych. A bardzo
jest ten przesąd rozpowszechniony, również wśród ciał pedagogicznych
na decydenckich stanowiskach. Szuka się więc wybitnych humanistów
wśród kilkulatków. A jak się znajdzie, to się w nich podsyca myśl,
że tylko w jednym kierunku mają zdolności.
"Opanowanie rzeczy w rozumineiu osobniczym", to tylko część tego,
co ma zapewnić szkoła. Wcale nie najważniejsza część. Stokroć
wżniejsze jest to, co musi być podstawą do tego rozwoju osobniczego.
Szkoła podstawowa ma przede wszystkim przekazać kulturę, w której
żyjemy. Kulturę najszerszym rozumieniu, obejmującą stan wiedzy o tych
wszystkich elektronach, sonetach, rzekach, wiatrach, rybosomach,
gwiazdach, planetach itp.
--
Jarek
Następne wpisy z tego wątku
- 28.07.15 12:57 Jarosław Sokołowski
- 28.07.15 12:58 ACMM-033
- 28.07.15 13:06 Jarosław Sokołowski
- 28.07.15 13:13 Piotr Wyderski
- 28.07.15 13:13 Jarosław Sokołowski
- 28.07.15 13:18 ACMM-033
- 28.07.15 13:23 Piotr Wyderski
- 28.07.15 13:28 Piotr Wyderski
- 28.07.15 13:30 Piotr Wyderski
- 28.07.15 13:45 Luke
- 28.07.15 13:47 ACMM-033
- 28.07.15 13:48 Luke
- 28.07.15 14:07 ACMM-033
- 28.07.15 14:12 Jarosław Sokołowski
- 28.07.15 14:15 ACMM-033
Najnowsze wątki z tej grupy
- Dziwne zachowanie magistrali adresowej w 8085
- Współczesne mierniki zniekształceń nieliniowych THD audio, produkują jakieś?
- Jaki silikon lub może klej?
- Smar do video
- Litowe baterie AA Li/FeS2 a alkaliczne
- "ogrodowa linia napowietrzna"
- jaki zasilacz laboratoryjny
- jaki zasilacz laboratoryjny
- Puszka w ziemię
- T-1000 was here
- Ściąganie hasła frezem
- Koszyk okrągły, walec 3x AA, na duże paluszki R6
- Brak bolca ochronnego ładowarki oznacza pożar
- AMS spalony szybkim zasilaczem USB
- stalowe bezpieczniki
Najnowsze wątki
- 2025-02-12 Dziwne zachowanie magistrali adresowej w 8085
- 2025-02-11 Mini pecet
- 2025-02-10 Spalił się spaliniak
- 2025-02-10 zarowka wifi - z sensowna apka lub lepiej albo lokalnie lub przez web. I zeby harmonogram miala
- 2025-02-10 Chrzanów => Programista NodeJS <=
- 2025-02-10 Kraków => DevOps Engineer (Junior or Regular level) <=
- 2025-02-10 Dlaczego takie preferencje banków?
- 2025-02-10 Białystok => iOS Developer (Swift) <=
- 2025-02-10 Mińsk Mazowiecki => Team Lead / Tribe Lead FrontEnd <=
- 2025-02-10 Białystok => System Architect (Java background) <=
- 2025-02-10 Współczesne mierniki zniekształceń nieliniowych THD audio, produkują jakieś?
- 2025-02-10 Szczecin => Senior Field Sales (system ERP) <=
- 2025-02-10 Gliwice => Business Development Manager - Dział Sieci i Bezpieczeńst
- 2025-02-10 Chrzanów => Specjalista ds. public relations <=
- 2025-02-10 Chrzanów => NodeJS Developer <=