  • Data: 2013-01-12 16:31:23
    Temat: Re: kasowanie danych bezpowrotne
    Od: Tomasz Jasiński <B...@i...invalid> szukaj wiadomości tego autora

    Wcale nie przypadkiem, dnia Sat, 12 Jan 2013 15:57:21 +0100
    doszła do mnie wiadomość <kcrtkl$9a6$1@node2.news.atman.pl>
    od chwdp <h...@i...yfd> :

    >jaka moze byc szansa ze w ten obszar zostaly zapisane jakies dane, jesli
    >karta byla bardzo malo razy zapisywana i ogolnie uzywana?

    Jeśli sumaryczna ilość danych zapisanych na karcie była mniejsza od
    jej pojemności widocznej dla usera, to szansa jest mała, jeśli ilość
    zapisanych danych jest większa, to ten obszar był wykorzystany,
    generalnie jest to sprawa firmwaru karty/dysku.

    >i jeszcze pyt teoretyczne, jak sie dostac do tego obszaru ?

    Tylko w trybie raw, po podłączeniu samego chipa flash do jakiegoś
    czytnika.
    Istnieje coś takiego jak funkcja secure-erase(erase unit), która
    powinna czyścić fizycznie(zerować) cały nośnik danych i obszary
    zarezerwowane, teoretycznie. Widziałem wyniki testów (chyba dwa lata
    temu) w których erase unit działała poprawnie tylko na trzech
    zdziesięciu testowanych dysków, mam nadzieje, że producenci to
    poprawią.
    Dobrym zwyczajem(po zerowaniu) jest sprawdzenie nośnika kilkoma
    programami do odzysku danych.
    --
    http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpa
    ge&v=NF-R-McfN1Q#t=80s