  • Data: 2009-03-11 09:19:45
    Temat: Re: kamera termowizyjna - pomiar przez szyb
    Od: "marko1a" <m...@l...de> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "gargamel" <s...@d...eu> napisał w wiadomości
    news:gp6umf$jfu$1@news.wp.pl...
    > Użytkownik "marko1a" napisał:

    > to napisz mi z czego to niby wynika?
    > bo dla mnie zasada działania płaskiego i próżniowego jest identyczna, a
    > różnią sie one jedynie sposobem izolacji termicznej:O)
    W jakim stopniu identyczna ?
    Najprostrze kolektory prózniowe owszem można porównac do płaskiego. W
    U-rurce która jest wsunięta do szklanej rury z próznią płynie glikol.
    Ale to juz rzadziej stosowany układ bo stosunek sprawności / cena takiego
    kolektora jest kiepski.
    Większość kolektorów próżniowych to tzw heat pipe czyli zamknięta rurka w
    której znajduje się ciecz o niskiej temp. parowania. Ta rurka umieszczona
    jest w szklanej rurze próżniowej. Podczas nagrzewania ciecz wewnątrz rurki
    paruje. Para unosi sie w górę rurki. Na sczczycie rurka ta wsunięta jest w
    kolektor zbiorczy w którym płynie glikol. Para oddaje ciepło glikolowi i
    schładzając się spływa jako ciecz w dół rurki i cykl sie kończy.
    Gdy Słoneczko na horyzoncie siepojawi płaski już zaczyna stopniowo grzać a
    prózniowy dopiero się rozgrzewa. Przy czym próżniowy zaczyna grzac taka
    czkawką. Nagrzeje się po czym wszystko siada. I znów się nagrzeje. Może mu
    się tak odbic ze 2-3 razy zanim zacznie grzać na całego.

    > skoro te rury samoistnie pękają to znaczy ze to jakaś chińska niedoróbka,
    > dobrze wiedzuieć i kupować te które dają 10cio letnią gwarancję na rury:O)

    Nie ma takich które nie pękają :O
    A jeżeli będziesz chciał coś w technologii kosmicznej z 10cio letnią
    gwarancją to
    powiem że też pękają a wydasz tyle kasy że się zwrócą po 20 latach...
    Średnia wydajność płaskiego to około 662W/m2 przy delta T 30K. Prózniowy to
    738W/m2
    Przy mniejszej delta T płaski już wyprzedza prózniowego o dobre 10%.
    Współczynnik cena zysk dla prózniowego to około 2,98zł/W a dla płaskiego
    1,81zł/W
    Jak widzisz prózniowy jest 650% droższą inwestycją a róznica zysku średniego
    mocy to tylko 11-12 procent więcej niż płaskiego. Ale gdy uwzględnimy
    jeszcze fakt że rury w prózniowym pękają oraz fakt że zaśnieżony próżniowy
    nie grzeje w zimie i że prózniowy ma dłuższy rozruch - wychodzi wyraźna
    róznica na korzyść płaskiego.

    Marek