  • 1. Data: 2010-08-06 05:43:50
    Temat: jedno proste pytanie
    Od: j...@p...onet.pl

    Mam pytanie:
    Jak się weryfikuje poprawność programu? Znam: testowanie, dowodzenie
    poprawności. Jak jeszcze?

  • 2. Data: 2010-08-06 07:41:55
    Temat: Re: jedno proste pytanie
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    On 6 Sie, 07:43, j...@p...onet.pl wrote:

    > Jak się weryfikuje poprawność programu? Znam: testowanie, dowodzenie
    > poprawności. Jak jeszcze?

    Jest bardzo wiele metod:
    - hobbyści: przez przypatrzenie
    - studenci: przez zaliczenie
    - firmy komercyjne: przez dochód
    - ...

    Zależy, co komu potrzebne. ;-)

  • 3. Data: 2010-08-06 13:59:54
    Od: Student <a...@o...pl>

    On 08/06/2010 07:43 AM, j...@p...onet.pl wrote:
    > Mam pytanie:
    > Jak się weryfikuje poprawność programu? Znam: testowanie, dowodzenie
    > poprawności. Jak jeszcze?

    http://scholar.google.com/scholar?hl=en&q=+proving+p
    rogram+correctness&btnG=Search&as_sdt=2000&as_ylo=&a
    s_vis=0

  • 4. Data: 2010-08-10 17:48:03
    Od: j...@p...onet.pl

    > dowodzenie poprawności

    Czy którykolwiek z zaglądających na tą grupę programistów-praktyków dowodził w
    pracy poprawność swojego programu?
    Uczono mnie logiki Hoare'a. Czy takie akademickie rozważania bywają stosowane w
    praktyce?

  • 5. Data: 2010-08-10 18:24:11
    Od: j...@p...onet.pl

    > Uczono mnie logiki Hoare'a. Czy takie akademickie rozważania bywają stosowane w
    > praktyce?

    Pytam, bo zdaję sobie sprawę, że dowodzenie poprawności nawet prostego programu,
    np. algorytmu sortowania, jest żmudne.

  • 6. Data: 2010-08-10 18:46:13
    Od: j...@p...onet.pl

    Czy jest tu jakiś poważny człowiek, który mógłby mi odpowiedzieć na moje pytanie?

  • 7. Data: 2010-08-10 19:15:01
    Od: Mariusz Marszałkowski <m...@g...com>

    On 10 Sie, 20:46, j...@p...onet.pl wrote:

    > Czy jest tu jakiś poważny człowiek, który mógłby mi odpowiedzieć na moje pytanie?

    Formalnie nie używam.
    Intuicyjnie średnio 12 godzin dziennie od 15 lat.
    Z poważaniem :)

  • 8. Data: 2010-08-10 19:17:38
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    j...@p...onet.pl pisze:
> [...]
    A do czego Ci to potrzebne? Poza tym dobrze zrobione testy są
    wystarczające. Czegoś trudniejszego od "hallo world" nie jesteś w stanie
    dowieść.

    > Pytam, bo zdaję sobie sprawę, że dowodzenie poprawności nawet prostego programu,
    > np. algorytmu sortowania, jest żmudne.

    Ktoś na którejś grupie już poruszał kwestię - opracowano algorytm,
    dowiedziono poprawności po czym okazało się, że algorytm się sypie bo
    rzeczywisty komputer ma skończony zbiór wartości reprezentowanych w int.

    Michoo

  • 9. Data: 2010-08-10 21:30:54
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    On 10 Sie, 21:17, Michoo <m...@v...pl> wrote:

    > Ktoś na którejś grupie już poruszał kwestię - opracowano algorytm,
    > dowiedziono poprawności po czym okazało się, że algorytm się sypie bo
    > rzeczywisty komputer ma skończony zbiór wartości reprezentowanych w int.

    W takim razie źle dowiedziono jego poprawności.

    Dowodzenie poprawności czegokolwiek powinno się odbywać a) na kodzie
    źródłowym (a nie na obrazkach) i b) z uwzględnieniem typów docelowych.
    Wtedy nie ma problemów jak powyżej.
    Przykładowo, SPARK robi to całkiem sprawnie.

    Nie odrzucałbym metod formalnych tylko dlatego, że ktoś kiedyś ich źle
    użył.

  • 10. Data: 2010-08-10 21:36:36
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    On 10 Sie, 20:46, j...@p...onet.pl wrote:
    > Czy jest tu jakiś poważny człowiek, który mógłby mi odpowiedzieć na moje pytanie?

    Poważnie to testy nie służą weryfikowaniu czegokolwiek, tylko
    poprawianiu sobie samopoczucia. Zostają metody formalne.
    Problem w tym, że w mainstreamowych językach programowania te metody
    nie działają a przecież nikt nie będzie używał języków niszowych - i
    stąd przepaść pomiędzy teorią a praktyką.

    W praktyce jest to, co napisałem wcześniej - to wcale nie była
    niepoważna odpowiedź. :-)

    A tak konkretnie - co w ogóle chcesz udowodnić?