  • 61. Data: 2017-06-24 16:23:34
    Temat: Re: jedna bateria Typu Baby ma pojemnosc 8000 mAh, to ile maja pojemnosci
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc.pl.>

    > OK.

    > Zaraz ktoś się przyczepi, że liczba powinna być na metr, a nie centymetr.

    > No właśnie, jest to wstęga, przesunięcie. Liczby są niejako niezależne
    > od długości fali lasera pobudzającego.

    To zależy, jak na to patrzeć. Różnica energii pomiędzy wzbudzającym
    światłem lasera a emitowaną linią ramanowską jest taka sama, ale przy
    różnych długościach fali promieniowania wzbudzającego będzie ona
    odpowiadała innej odległości (liczonej w nanometrach) od fali wzbudzającej.

    > A jak to wygląda w IR? Zaznaczam,
    > że nie miałem do czynienia z tą spektrografią. Ale zrozumiałem, że to są
    > bezwzględne długości fali pochłanianej.

    Tak.

    > Jak to właściwie jest -- z absorbcji IR można wydusić podobną wiedzę na
    > temat cząsteczko, co z rozproszenia ramanowskiego?

    Spektroskopia IR jest bardzo cennym źródłem informacji o cząsteczce.
    Biorąc pod uwagę, że ceny aparatów są relatywnie niskie, jest bardzo
    często stosowana przez chemików. Przeciwnie do niszowo stosowanej
    spektroskopii Ramana.

    P.P.

  • 62. Data: 2017-06-24 16:48:28
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

> [...]
    > różnych długościach fali promieniowania wzbudzającego będzie ona
    > odpowiadała innej odległości (liczonej w nanometrach) od fali wzbudzającej.

    Dlatego wygodnie jest patrzeć przez te shifty.

> [...]
    > Biorąc pod uwagę, że ceny aparatów są relatywnie niskie, jest bardzo
    > często stosowana przez chemików. Przeciwnie do niszowo stosowanej

    Jaką to ma czułość w praktyce. W efekcie ramana jeden foton na kilka
    milionów zmieni energię. Ile fotonów jest pochłanianych w spektrografii
    IR?

    --
    Jarek

  • 63. Data: 2017-06-24 18:21:24
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc.pl.>

> [...]
    >
    > Jaką to ma czułość w praktyce. W efekcie ramana jeden foton na kilka
    > milionów zmieni energię. Ile fotonów jest pochłanianych w spektrografii

    Od groma.
    Zwykle robię to rozcierając około 2mg próbki, potem dodaję ok 100mg
    bromku potasu (na półcalową pastylkę), trochę rozcieram i do prasy.
    Odpompowuję powietrze i 10000 atmosfer przez pół minuty. Powstałą
    pastylkę do spektroskopu i pół minuty akwizycji. Zrobione.
    Jeśli mam mało próbki to 20mg KBr, 0.4mg próbki i pastylka 1/8 cala,
    jeśli bardzo mało, to mniejsze stężenie i dłuższa akwizycja. Próbkę
    można odzyskać z pastylki.

    P.P.

  • 64. Data: 2017-06-24 18:45:06
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

> [...]
    > Jeśli mam mało próbki to 20mg KBr, 0.4mg próbki i pastylka 1/8 cala,
    > jeśli bardzo mało, to mniejsze stężenie i dłuższa akwizycja. Próbkę

    Co innego miałem na myśli pytając. Ramanem też można takie śladowe
    ilości wykryć, choć fotony niechętnie się rozpraszają, ledwie jeden
    na miliony coś nam jest w stanie coś powiedzieć, a cała reszta wali
    gdzie popadnie i stara się wszystko oślepić. O taką efektywność
    kwantową mi chodziło -- bo tu, jak rozumiem, z reguły przelatują
    wszystkie, a tylko nieliczne (i o określonych długościach fali) są
    pochłaniane. Tę różnicę wynikającą z pochłonięcia wypada zmierzyć.

    Nic o tej spektroskopii IR nie wiem, i choć mógłbym co poczytać, to
    jak trafiła się okazja, pomęczę znawcę. Na przykład skąd nagle ten
    bromek optasu i dlaczego on? Jakiś szczególnie spokojny, nie chłonie
    nic i dobrze robi za tło? I co to za pastylka? Tak się mówi na ten
    naleśnik, co pozostaje po sprasowaniu próbki z bromkiem?

    Jarek

    --
    -- Brom brała pani dzisiaj, tak jak zapisałem?
    -- Nie, panie doktorze, jeszcze nie brombrałam.

  • 65. Data: 2017-06-24 19:16:35
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    > Aleś przywalił, chyba nie zasnę! :D
    No właśnie wyśpij się bo jak na razie bredzisz
    szczególnie z tymi " 45kmAh".

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 66. Data: 2017-06-24 19:28:46
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "Akarm" <a...@w...pl> napisał w wiadomości

    > I wszystko na ten temat.

    Co nie znaczy, że jeśli ktoś posługuje się tyloma zerami, to jest nieukiem,
    etc., co usiłujesz zasugerować niekoniecznie wprost. Może komuś być
    wygodniej z jakiegoś powodu i nie wnikajmy w to za mocno. Tępić należy
    rzeczywiste nieuctwo, ignorancję, a nie nietypowe jednostki, które i tak w
    ostatecznym rachunku dadzą poszukiwany rezultat; i to by było na tyle.

    --
    Psy kochają przyjaciół i gryzą wrogów,
    (C) Zygmunt Freud.

  • 67. Data: 2017-06-24 21:26:39
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc.pl.>

> [...]
    > wszystkie, a tylko nieliczne (i o określonych długościach fali) są
    > pochłaniane. Tę różnicę wynikającą z pochłonięcia wypada zmierzyć.

    Przy próbkach przygotowanych tak, jak opisałem, w zakresie pasm
    absorbcyjnych pochłaniane jest kilkadziesiąt procent promieniowania.

> [...]
    > nic i dobrze robi za tło? I co to za pastylka? Tak się mówi na ten
    > naleśnik, co pozostaje po sprasowaniu próbki z bromkiem?

    Próbkę rozciera się na tyle, aby ziarna były mniejsze niż długość fali.
    Jest do dość łatwe, bo próbki są minimalne ilości, używa się małych
    agatowych moździerzyków. Bromek potasu topi się w prasie i powstaje
    zawiesina próbki w KBr, w świetle widzialnym mętnawa, ale dla
    podczerwieni nie różniąca się od roztworu. KBr jest przezroczysty w
    zakresie interesującym chemika organika, można stosować NaCl, ale wymaga
    wyższych ciśnień, i są kłopoty z prasami. Bromek potasu jest
    higroskopijny, ale z tym łatwo sobie poradzić.
    Spektroskopia w podczerwieni jest w chemii organicznej trzecią pod
    względem częstości wykonywania, po masowej i rezonansie magnetycznym.

    Paweł

  • 68. Data: 2017-06-25 16:26:40
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Paweł Pawłowicz napisał:

    > Spektroskopia w podczerwieni jest w chemii organicznej trzecią pod
    > względem częstości wykonywania, po masowej i rezonansie magnetycznym.

    Jak bardzo swoiste są te widma? To znaczy co od czego da się odróżnić?
    Izocośtam od nie-izo? Chlorofil od hemu? Ma taka spektroskopia wartość
    analityczną, czyli da się określić skład nieznanej próbki prze porównanie
    widma z bazą znanych widm? Czy to raczej do odgadywania struktury tego,
    co akurat chemikowi-organikowi udało się w próbówie zmontować?

    --
    Jarek

  • 69. Data: 2017-06-25 20:46:54
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc.pl.>

> [...]
    > widma z bazą znanych widm? Czy to raczej do odgadywania struktury tego,
    > co akurat chemikowi-organikowi udało się w próbówie zmontować?

    Odpowiedź na wszystkie pytania brzmi: tak.
    Dodatkowo są one interpretowalne. To znaczy, ze na podstawie widma IR
    można wiele powiedzieć o budowie nieznanego związku.
    P.P.

  • 70. Data: 2017-06-25 21:08:41
    Od: Kaczin <j...@p...interia.pl>

    W dniu 24.06.2017 o 10:48, Paweł Pawłowicz pisze:

    > W kwestii dziwnych jednostek standardowo używanych w pewnych
    > dziedzinach: w chromatografii ciśnienie podaje się w funtach na cal
    > kwadratowy, spróbuj w publikacji napisać o jakichś barach, możesz być
    > spokojny, że recenzent to odrzuci.

    Niemożliwe! Publikujesz w Pani Domu?

    --
    Kaczin