  • 51. Data: 2017-06-24 10:48:50
    Temat: Re: jedna bateria Typu Baby ma pojemnosc 8000 mAh, to ile maja pojemnosci
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc.pl.>

    [...]
    > Za to widmo światła tych gwiazd opisuje się w nanometrach. Nawet w dalekiej
    > podczerwienie.

    Chemicy dla podczerwieni stosują jednostkę "centymetry do minus
    pierwszej". Bo tak jest wygodnie.
    Dawniej zamiast nanometry mówiło się "milimikro", coś w stylu
    dzisiejszego "internet sto giga".
    W kwestii dziwnych jednostek standardowo używanych w pewnych
    dziedzinach: w chromatografii ciśnienie podaje się w funtach na cal
    kwadratowy, spróbuj w publikacji napisać o jakichś barach, możesz być
    spokojny, że recenzent to odrzuci.

    P.P.

  • 52. Data: 2017-06-24 11:42:51
    Od: TurboPascal <t...@g...com>

    W dniu 24 czerwca 2017 10:36:28 użytkownik Paweł Pawłowicz napisał:

    > Według Francuzów: pure merde pour ouvres.

    PMPO === PodzielMocPrzezOsiemdziesiąt

  • 53. Data: 2017-06-24 12:02:14
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Paweł Pawłowicz napisał:

    > Chemicy dla podczerwieni stosują jednostkę "centymetry do minus
    > pierwszej". Bo tak jest wygodnie.

    W spektroskopii ramanowskiej we wszystkich zakresach używa się tej
    jednostki. Ale przesunięcie ramanowskie to jednak coś innego niż
    długość fali.

    --
    Jarek

  • 54. Data: 2017-06-24 12:04:38
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "Akarm" <a...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Przecież to jest podobna zasada, co tytułowe tysiące tysięcznych Ah. :D
    > Siła marketingu dla nieuków.

    Podać pojemność aku samochodowego 45000 mAh - ja tu błędu nie widzę, do
    wzoru podstawiam, wszystko mi się pięknie liczy, wystarczy. A ty piszesz,
    jakby to był BŁĄD.

    > Żaden człowiek, który ma jakiekolwiek pojęcie o elektryce nie będzie
    > przecież pisał o tysiącach tysięcznych jednostki podstawowej.

    A niby z jakiego powodu?

    > A nawet więcej: człowiek, który logicznie myśli nie będzie używał takich
    > określeń. I to w odniesieniu do czegokolwiek.

    Bo ktoś tak powiedział? O NIE! Będę używał takich jednostek zawsze i
    wszędzie, w odniesieniu do czegokolwwiek. I chciałem się wytłumaczyć. Ale
    nie będę.
    https://i-d.vice.com/pl/article/nowacy-zamiast-uchod
    zcy - może też
    wprowadzić jako obowiązek i głupotę, jeśli ktoś powie inaczej?
    Musiałbyś także mieć pretensje do mojego fizyka, że na lekcji, kazał nam
    liczyć skutki energii pocisku, podstawiając wartość w kilogramach. Tak, w
    kilogramach. Inaczej się nie liczyło (można było w gramach, ale trzeba było
    przeliczyć, szybciej poszło od razu w kg).
    O ile jeszcze żyje, mam nadzieję, że tak: p. Jan Ratajczyk, Zespół Szkół
    Elektronicznych, aka "Zając".
    OIDP, chodziło o to, o ile zwiększy się jego temperatura wskutek uderzenia w
    cel... chyba tak, już mi się szczegóły zatarły.
    PMPO jest zaś błędem, bo co to jest, tylko mydło dla oczu.
    IMVAO - zapodanie do wzoru pojemności aku 45000 mAh nie jest błędem, trzeba
    tylko pamiętać, aby wynik, też potraktować w podjednostkach. Więc jak mam
    podać wyliczoną pojemność tegoż w faradach? A jakże, pokusiłem się o to.
    Wyszło mi, w zależności od modelu, 12500-18000 F (oczywiście, trzeba przyjąć
    pewne założenia, aby się to w ogóle policzyło). Wg ciebie robię błąd, nie
    podając tego w kilofaradach? 12.5-18 kF? Bo nie widzę przeszkód, żeby podać,
    że pojemność wynosi 12.500.000.000 uF, matematycznie jest to jak najbardziej
    prawidłowe, co najwyżej może być niewygodne, bo się zer za dużo zrobiło i
    bez sensu, bo sobie komplikować życie, nie jest rzeczą zbyt rozsądną, ale to
    już dla filozofów sprawa. Elektronika jednak, jest dziedziną techniczną,
    gdzie operujemy wartościami fizycznymi i 1 farad jest tym samym, co milion
    mikrofaradów, bo to ta sama wartość, tylko inaczej reprezentowana. Także
    potrzebnej nam do obliczenia tego matematyki nie obchodzi, czy pojemność aku
    podamy w mili, mikro, czy mega. Powszechne ciążenie, to OIDP (cholera,
    umknęła mi litera) G=(k*m1*m2)/r^2 i ciążyć będzie identycznie, czy
    podstawimy w mikrogramach, kilotonach, angstremach, czy w stopach, bądź
    furlongach, funtach, czy wiorstach, zadbać musimy jedynie o przeliczenie
    odpowiednich jednostek. I o to nam chodzi.

    Dobra, idę zmierzyć pojemność swojego kondensatora w filtrze zasilacza, w
    centymetrach.

    O... błędem było by coś takiego - "prąd o mocy 6 woltów", o, to JEST błąd.

    --
    Psy kochają przyjaciół i gryzą wrogów,
    (C) Zygmunt Freud.

  • 55. Data: 2017-06-24 13:10:41
    Od: Akarm <a...@w...pl>

    W dniu 2017-06-24 o 12:04, HF5BS pisze:

    > niewygodne, bo się zer za dużo zrobiło i bez sensu,

    I wszystko na ten temat.

    --
    Akarm
    http://bykom-stop.cba.pl/

  • 56. Data: 2017-06-24 13:11:03
    Od: Pcimol <...@...com>

    On 2017-06-23 12:11, Akarm wrote:

    > Ja, w przeciwieństwie do niektórych tu piszących, wiem co to i kiedy się
    > stosuje k,m itd.
    > Jeśli nie jesteś nieukiem, to bez problemu wskażesz mi coś na poparcie
    > twojego stwierdzenia o moim bełkocie gimbazy.
    > W przeciwnym wypadku udowodnisz tylko swój niedorozwój umysłowy.

    A nie, bo ja wiem najlepiej.
    Ma być 45MuAh. :D

  • 57. Data: 2017-06-24 13:28:30
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc.pl.>

    > W spektroskopii ramanowskiej we wszystkich zakresach używa się tej
    > jednostki. Ale przesunięcie ramanowskie to jednak coś innego niż
    > długość fali.

    W standardowej spektroskopii IR używa się tej właśnie jednostki.
    Niemniej jednak widma rysuje się jako zależność ekstynkcji lub
    transmisji od długości fali, tyle, że oś wyskalowana jest właśnie w
    cm^-1. Powoduje to fakt, że oś jest wyskalowana "odwrotnie", wyższe
    wartości są po lewej stronie. Czasami skala jest też nieliniowa, choć w
    nowych aparatach jest zwykle liniowa.

    P.P.

  • 58. Data: 2017-06-24 13:44:50
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

> [...]
    > wyższe wartości są po lewej stronie. Czasami skala jest też
    > nieliniowa, choć w nowych aparatach jest zwykle liniowa.

    Czyli te same jednostki służą do opisania całkiem różnych rzeczy.
    Tu podaje się wprost ile okresów fali wchodzi na jeden centymetr.
    W przesunięciu ramanowskim liczba opisuje, o ile więcej (lub mniej)
    grzbietów znajdzie się na długości centymetra po rozproszeniu
    światła monochromatycznego na podrygującej cząsteczce chemicznej.

    Jarek

    PS
    Thunderbird gdzieś pożera "References". Co mu się porobiło?

  • 59. Data: 2017-06-24 15:04:52
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc.pl.>

    > Czyli te same jednostki służą do opisania całkiem różnych rzeczy.

    Nie do końca różnych. W IR obserwowane są drgania pojedynczych wiązań,
    bądź układów wiązań. Widmo przedstawia absorbcję promieniowania przez
    poszczególne wiązania. W spektroskopii Ramana też obserwuje się drgania
    wiązań bądź ich układów, tyle że widmo przedstawia emisję próbki
    wzbudzonej światłem lasera. Ale zasadniczo obserwuje się te same drgania
    (nie do końca jest to prawda, kwantowe reguły wyboru są różne w IR i w
    Ramanie, zależy to od symetrii cząsteczki).

    > Tu podaje się wprost ile okresów fali wchodzi na jeden centymetr.

    Po ludzku nazywa się to liczba falowa. Ma to do siebie, że jest
    proporcjonalna do energii kwantu.

    > W przesunięciu ramanowskim liczba opisuje, o ile więcej (lub mniej)
    > grzbietów znajdzie się na długości centymetra po rozproszeniu
    > światła monochromatycznego na podrygującej cząsteczce chemicznej.

    A widmo Ramana jest jakby wstęgą boczną w stosunku do częstotliwości
    lasera wzbudzającego. Ta "wstęga" wygląda jak widmo IR, z zastrzeżeniem
    do uwagi o regułach wyboru.

    > PS
    > Thunderbird gdzieś pożera "References". Co mu się porobiło?

    U mnie jest OK.

    P.P.

  • 60. Data: 2017-06-24 15:35:57
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

> [...]
    > (nie do końca jest to prawda, kwantowe reguły wyboru są różne w IR i w
    > Ramanie, zależy to od symetrii cząsteczki).

    OK.

    > Po ludzku nazywa się to liczba falowa. Ma to do siebie, że jest
    > proporcjonalna do energii kwantu.

    Zaraz ktoś się przyczepi, że liczba powinna być na metr, a nie centymetr.

    > A widmo Ramana jest jakby wstęgą boczną w stosunku do częstotliwości
    > lasera wzbudzającego. Ta "wstęga" wygląda jak widmo IR, z zastrzeżeniem
    > do uwagi o regułach wyboru.

    No właśnie, jest to wstęga, przesunięcie. Liczby są niejako niezależne
    od długości fali lasera pobudzającego. A jak to wygląda w IR? Zaznaczam,
    że nie miałem do czynienia z tą spektrografią. Ale zrozumiałem, że to są
    bezwzględne długości fali pochłanianej.

    Jak to właściwie jest -- z absorbcji IR można wydusić podobną wiedzę na
    temat cząsteczko, co z rozproszenia ramanowskiego?

    --
    Jarek