  • 1. Data: 2013-01-29 17:21:42
    Temat: jakość napięcia sieciowego
    Od: "identyfikator: 20040501" <N...@g...pl>

    witam ponownie, objawił się u mnie kolejny problem... "jak sprawdzić czy z
    napięciem zasilającym 3 fazowym wszystko jest OK?"... no właśnie jak, może
    Ktoś przerabiał temat i wie co nieco i się pochwali?

    dostałem miernik, a raczej analizator, o taki:
    http://www.lumel.com.pl/pl/download/mierniki_paramet
    row_sieci/nd1/
    LUMEL ND1

    mierzy sporo parametrów napiecia i prądu, ale trzeba to jakoś sensownie
    połączyć...

    zapuściłem logowanie RMS i mocy pobieranej dla każdej z faz z pomiarem co
    0,5 sekundy... no ale na wykresie widzę praktycznie linie proste (napięcia)
    i jakieś tam wachania (mocy)...

    ma Ktoś pomysł co pomierzyć, żeby można było stwierdzić, że z zasilaniem
    wszystko jest OK?

    a przy okazji, ten miernik posiada pomiar parametrów których ja nie znam,
    wypisze nazwy, jakby Ktoś kojarzył to proszę dopisać co jest co:
    Upeak-L1
    Upeak+L1
    UcfL1
    UfundL1-2
    Uavr
    Unbalance [%]
    UavQTotal [%]
    UavQPart [%]
    IcfL1
    INC N [A]
    Ipeak-L1 [A]
    TID I L1 [%]
    THD I L1 [%]
    tg (FI-znak Fi o ile dobrze kojarzę) L1

    W manualu pisze, że parametry sieci opisane są w normie PN-EN 50160

  • 2. Data: 2013-01-30 00:32:29
    Temat: Re: jakość napięcia sieciowego
    Od: "Jeffrey" <s...@w...onet.pl>

    identyfikator: 20040501 wrote:
> [...]
    > THD I L1 [%]
    > tg (FI-znak Fi o ile dobrze kojarzę) L1
    >
    > W manualu pisze, że parametry sieci opisane są w normie PN-EN 50160

    całkiem dobry analizator zresztą lumel raczej solidne produkty robi
    co do pomiarów to podłącz, zostaw na miesiąc i później sobie analizuj
    wykresy
    a włąściwie jak brzmi pytanie bo jakiś rozkojarzony jestem

    jeffrey

  • 3. Data: 2013-01-30 15:51:39
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    Nieco offtopicznie: są jakieś normy na kształt przebiegu napięcia w
    sieci? Zawartość harmonicznych?
    U mnie na oscyloskopie widzę coś, co bardziej przypomina trapez niż
    sinus. Ale RMS jest OK :-)

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 4. Data: 2013-01-30 16:47:32
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Paweł,

    > Nieco offtopicznie: są jakieś normy na kształt przebiegu napięcia w
    > sieci? Zawartość harmonicznych?

    Na pewno są. Ale na wyjściu elektrowni te normy mogą być spełnione.

    > U mnie na oscyloskopie widzę coś, co bardziej przypomina trapez niż
    > sinus.

    {rpdty skutek uzywania urządzeń wprowadzających harmoniczne do sieci.
    W Polsce nadal mamy mnóstwo starych telewizorów i zasilaczy
    komputerowych, w których za PFC robi kawałek żelaza oblany plastikiem
    :(

    > Ale RMS jest OK :-)

    I dobrze.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 5. Data: 2013-01-31 23:59:00
    Od: mk <reverse_lp.pw@myzskm>

    W dniu 2013-01-30 15:51, Paweł Pawłowicz pisze:
    > Nieco offtopicznie: są jakieś normy na kształt przebiegu napięcia w
    > sieci? Zawartość harmonicznych?

    EN 50160.
    Norma ta m.in. określa dopuszczalną zawartość harmonicznych w przebiegu
    napięcia sieciowego.

    pzdr
    mk

  • 6. Data: 2013-02-01 03:35:40
    Od: k...@g...com

    W dniu wtorek, 29 stycznia 2013 17:21:42 UTC+1 użytkownik identyfikator: 20040501
    napisał:
> [...]
    >
    > THD I L1 [%]
    >
    > tg (FI-znak Fi o ile dobrze kojarzę) L1
    >

    > W manualu pisze, że parametry sieci opisane są w normie PN-EN 50160

    Po co chcesz sprawdzać? Pralka pierze, tramwaje jeżdżą? Jeżdżą. To znaczy że jest ok.
    A jak Ci wyjdzie że prąd jest zły to co zrobisz. Zareklamujesz? A oni przyślą
    najlepszych specjalistów żeby sprawdzili i jak wyjdzie na Twoje to milion Euro
    odszkodowania dostaniesz?

  • 7. Data: 2013-02-01 14:13:13
    Od: p...@g...com

    Wszystko masz w umowie na dostawę prądu, nawet THD, odchyłki częstotliwości, zapady
    napięcie itd. Przynajmniej ma to Tauron, przez analogię twierdzę że wszyscy.
    Oczywiście, jest tam zapis, że jak Ci się nie podoba ich prąd to Ci podłączą
    rejestrator a jak wyjdzie że nic nie ma to za to zapłacisz. Własny sprzęt obawiam się
    że wyśmieją choćby był lepszy od tego co oni podłączą.

  • 8. Data: 2013-02-02 20:02:58
    Od: badworm <n...@p...pl>

    Dnia Fri, 1 Feb 2013 05:13:13 -0800 (PST), p...@g...com
    napisał(a):

> [...]
    rejestrator a jak wyjdzie że nic nie ma to za to zapłacisz. Własny sprzęt obawiam się
    że wyśmieją choćby był lepszy od tego co oni podłączą.

    Obowiązującą podstawą prawną jest Rozporządzenie Ministra Gospodarki z
    dnia 4 maja 2007 w sprawie szczegółowych warunków funkcjonowania systemu
    elektroenergetycznego (Dz.U. Nr 93 poz. 623) - do pobrania ze stron
    sejmowych. Analizator przywołany przez pytającego musiałby mieć
    świadectwo sprawdzenia by móc na podstawie jego wskazań żądać
    sprawdzenia jakości energii przez ZE i się przy tym nie ośmieszyć.
    Oczywiście w przypadku ewidentnego naruszenia dopuszczalnych zakresów
    parametrów (np. duża ilość krótkich zaników napięcia, napięcia fazowe
    ewidentnie poza zakresem dopuszczalnym) można składać reklamację od
    razu. Kontrolę jakości energii przeprowadza się zgodnie z przywołanym
    rozporządzeniem przez co najmniej 7 dni i nie są do tego wykorzystywane
    analizatory tego typu jaki posiada autor lecz dedykowane rejestratory
    jakości energii, pracujące autonomicznie.
    GG#2400455 ICQ#320399066

  • 9. Data: 2013-02-02 21:53:00
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    W dniu 2013-02-02 20:02, badworm pisze:

> [...]
    > analizatory tego typu jaki posiada autor lecz dedykowane rejestratory
    > jakości energii, pracujące autonomicznie.

    Rejestrują one THD, czy tylko owe zaniki i wycieczki poza zakres?

    Pozdrawiam,
    P.P.

  • 10. Data: 2013-02-03 20:57:36
    Od: badworm <n...@p...pl>

    Dnia Sat, 02 Feb 2013 21:53:00 +0100, Paweł Pawłowicz napisał(a):

    > Rejestrują one THD, czy tylko owe zaniki i wycieczki poza zakres?

    Rejestrują wszystko, co przewiduje przywołana wcześniej norma 50160 oraz
    oczywiście podane rozporządzenie a nawet więcej. Przykładowy rejestrator
    tego typu:
    http://www.fluke.com/Fluke/usen/Power-Quality-Tools/
    Logging-Power-Meters/Fluke-1760.htm?PID=56031
    Można mu nawet antenę GPS podłączyć by synchronizować ze sobą dwa tego
    typu urządzenia.
    GG#2400455 ICQ#320399066