  • Data: 2013-12-28 17:03:34
    Temat: Re: jakie żarówki/lampy na klatkę schodową?
    Od: Maciek <m...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik k...@g...com napisał:
    > Im niższe napięcie zasilania żarówki tym jej trwałość większa. Ale słabiej świeci i
    zmienia się widmo. Na dodatek żarówki o małej mocy potrafią delikatnie mrugać. Nie ma
    to nic wspólnego z tym że są zasilane połową sinusoidy. Bo mrugania 50 razy na
    sekundę człowiek nie zauważy. One mrugają z częstotliwością kilku herców. Zamieniają
    się w żarówkowy stabilizator napięcia. Żarówka o większej mocy ma włókno o większej
    bezwładności cieplnej i nie mruga. Większa moc rekompensuje mniejszą jasność
    świecenia przy obniżonym napięciu. Jak dobierzesz żarówki o odpowiedniej mocy, takie
    żeby było dostatecznie widno, to do bardziej żółtego światła wszyscy się szybko
    przyzwyczają. W wersji lux można założyć na zasilaniu ściemniacz i ustawić mniejszą
    jasność świecenia. Zamiast żarówek 25W założysz 40W i ściemniaczem obniżysz na nich
    napięcie do np. 180V. Będzie lepsze jakościowo światło, żywotność żarówek wzrośnie na
    tyle że zapomnisz że jakieś żarówki na klatce są. Przy zasilaniu przez di
    odę może Twój prawnuk będzie musiał jakąś zmienić. Albo nie będzie musiał. Na pewno
    nie dożyjesz żeby się dowiedzieć.

    Jeszcze można pomyśleć nad softstartem takiej żarówki z diodą. Mam na
    myśli termistor, coś takiego jak w dawnych lampowych telewizorach w
    szereg z żarzeniem.
    Nie eksperymentowałem z takim termistorem za to jestem pełen podziwu dla
    zwykłych żarówek w żyrandolu, zasilanych przez dotykowy ściemniacz,
    łagodnie rozjaśniający je przy każdym zapaleniu. Trwałość jest duuużo
    większa.
    Ktoś pisał o fabrycznej wersji amerykańskiej na 110V, wykonanej w
    postaci pastylki wrzucanej do oprawki żarówki, między środkowy styk a
    stopkę żarówki. Jeżeli coś takiego istnieje na 230V, to by rozwiązało
    problemy z żarówkami.
    Wpisanie w google "softstart żarówka termistor" daje dużo wyników ale
    niczego nie testowałem.
    Maciek