    From: "AS" <N...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: jakie kondziory?
    Date: Mon, 2 Jan 2012 14:36:32 +0100

    Użytkownik "identifikator: 20110701" <N...@g...pl> napisał w
    wiadomości news:jdq3lp$l2f$1@node2.news.atman.pl...
    > jakie kondensatory blokujące do masy dać w procesorze przy kwarcu 24MHz?
    > 27pF sprawdziłem, nie jest dobrze z takimi...

    Problem może tkwić w tym, że kwarce powyżej 20MHz zwykle pracują na tzw.
    overtonie, czyli ich częstotliwość nominalna to tak naprawdę jest 3 albo 5
    harmoiczna ich rzeczywistej częstotliwości podstawowej (leżącej poniżej
    20MHz). Dlatego kwarce 24MHz podłączone do procesora zwykle lubią wzbudzać
    się na ich podstawowej częstotliwości 8MHz. Zmniejszenie pojemności przy
    kwarcu czasem pomaga, ale też powoduje niestabilność drgań.
    Rzuć okiem na rysunek nr 10 na stronie 5:
    http://www.yic.com.tw/QUARTS%20CRYSTAL%20CHARACTERIS
    TICS.pdf
    Rezonans filtru LC należy dobrać pośrodku między częstotliwością podstawową
    a overtonową.
    Tutaj f = (8+24)/2 = 16MHz
    Przy założeniu, że Cc = 10 * C2 można zastosować przybliżony wzór:
    L = 1 / ( (2*Pi*f)^2 * C2 )
    Orientacyjnie dla C2=15pF L=6,8uH, dla C2=22pF L=4,7uH.