  • 1. Data: 2009-04-15 12:04:48
    Temat: jakie gestosci pradów?
    Od: "gargamel" <s...@d...eu>

    interesuje mnie jaka chwilowa wartosc gestosci pradu w miedzi czy stali
    spowoduje odparowanie przewodu? (sciezka drukowana lub napowietrzna linka)

  • 2. Data: 2009-04-15 18:00:31
    Temat: Re: jakie gestosci pradów?
    Od: "n" <...@o...rs>

    Uzytkownik "gargamel" <s...@d...eu> napisal w wiadomosci
    > interesuje mnie jaka chwilowa wartosc gestosci pradu w miedzi czy stali
    > spowoduje odparowanie przewodu? (sciezka drukowana lub napowietrzna linka)

    Jaka dluga ta chwila, jakie chlodzenie ?
    Sobie orientacyjnie policz, oszacuj jaka dostarczysz energie, jaka jest
    masa, jakie cieplo topienia i temperatura.
    Sciezke trudniej stopic niz drut, bo jest cienka (duza powierzchnia) i
    dobrze chlodzona masa podloza.
    Ktos napisze 1MA, bo mysli o pikosekundach, ktos 10A/mm2 bo dla niego chwila
    to doba, a linka to 240mm2 stalowo aluminiowa na slupach WN.
    Orientacyjnie: bezpieczniki topikowe, domowe10A drutowalem miedzia
    zakladajac 100A/mm2. Jaka to byla chwila? - nie mam pojecia.

  • 3. Data: 2009-04-15 18:45:09
    Od: "Desoft" <d...@i...pl>

    > interesuje mnie jaka chwilowa wartosc gestosci pradu w miedzi czy stali
    > spowoduje odparowanie przewodu? (sciezka drukowana lub napowietrzna linka)

    Tylko tyle mam zapisane:

    It =(d-0.005)/K

    It - prad topienia drutu
    d - srednica przewodu (od 0.002-0.2mm)

    srebro =0,03
    nikielina = 0,06
    miedz = 0,034
    stal = 0,13

    Wzór dotyczy na 90% dobierania drutu do bezpieczników

    --
    Desoft

  • 4. Data: 2009-04-15 19:30:15
    Od: "gargamel" <s...@d...eu>

    Órzytkownik "Desoft" napisal:
    > Tylko tyle mam zapisane:
    > It =(d-0.005)/K
    > It - prad topienia drutu
    > d - srednica przewodu (od 0.002-0.2mm)
    > K srebro =0,03 nikielina = 0,06 miedz = 0,034 stal = 0,13
    > Wzór dotyczy na 90% dobierania drutu do bezpieczników

    dzieki:O)

  • 5. Data: 2009-04-15 19:35:29
    Od: "gargamel" <s...@d...eu>

    Órzytkownik "n" napisal:
    > Jaka dluga ta chwila, jakie chlodzenie ?

    sekunda czy ulamek sekundy, chlodzenie takie ze drut w powietrzu

> [...]
    > Orientacyjnie: bezpieczniki topikowe, domowe10A drutowalem miedzia
    > zakladajac 100A/mm2. Jaka to byla chwila? - nie mam pojecia.

    ok, sprubuje podejsc od tej strony, czyli policzenie energi potrzebnej do
    odparowania i zaloze ze chlodzenia brak,bo chwila krutka, bo inaczej nic nie
    policze, bo danych na temat przewodnosci ciepla z metalu do powietrza nie
    posiadam.

  • 6. Data: 2009-04-16 12:29:13
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    > interesuje mnie jaka chwilowa wartosc gestosci pradu w miedzi czy
    > stali spowoduje odparowanie przewodu? (sciezka drukowana lub
    > napowietrzna linka)

    dwumetrowy drucik miedziany podlaczony do akumulatora 12V rozgrzewa
    sie do czerwonosci w sekunde.
    fi 0.5 mm, ale to chyba bez znaczenia - przy liczeniu gestosci
    pradu sie zredukuje.

    Odparowac to watpie czy zdazy - raczej sie stopi.
    Do odparowania trzeba wiekszego napiecia ktore luk zapali :-)

    J.

  • 7. Data: 2009-04-17 06:05:58
    Od: "n" <...@o...rs>

    > ok, sprubuje podejsc od tej strony, czyli policzenie energi potrzebnej do
    > odparowania i zaloze ze chlodzenia brak,bo chwila krutka, bo inaczej nic
    > nie

    Ja myslalem, ze odparowanie=stopienie, ale widze, ze nie i J.F. mial racje
    Nie policzysz odparowania, bo jak odparowac metal w luku elektrycznym o
    nieznanej dlugosci w niewiadomym czasie.

  • 8. Data: 2009-04-18 09:15:25
    Od: "gargomel" <s...@d...la.la>

    Órzytkownik "n" napisal:
    > Ja myslalem, ze odparowanie=stopienie,

    przy dlugich udarach pradowych mozna by to tak spokojnie uproscic, bo wtedy
    przewód by sie rozlal i przewodzenie pradu zostalo by przerwane:O)

    > Nie policzysz odparowania, bo jak odparowac metal w luku elektrycznym o
    > nieznanej dlugosci w niewiadomym czasie.

    dlugosc nie ma tu znaczenia, liczy sie gestosc pradu, czas krutki oznacza ze
    przewodnik nie zdazy skutecznie odprowadzic powstalego ciepla:O)

    przy krutkim czasie musi to byc odparowanie, wyliczylem energie potrzebna do
    stopienia i odparowania metalu (upraszczajac sobie pominiecie chlodzenia,
    zakladajac ze w krutkim czasie przewód nie jest w stanie odprowadzic
    skutecznie ciepla)

  • 9. Data: 2009-04-20 23:06:58
    Od: "nuclear2001" <n...@p...onet.pl>

> [...]
    > stopienia i odparowania metalu (upraszczajac sobie pominiecie chlodzenia,
    > zakladajac ze w krutkim czasie przewód nie jest w stanie odprowadzic

    sory ze sie czepiam i nic konstruktywnego nie wnosze, ale odnosze pewne
    wrazenie ze krzywdzisz "ó" na rzecz "u" ;P

  • 10. Data: 2009-04-20 23:12:12
    Od: "nuclear2001" <n...@p...onet.pl>

    > Odparowac to watpie czy zdazy - raczej sie stopi.
    > Do odparowania trzeba wiekszego napiecia ktore luk zapali :-)
    >
    > J.

    czy ja wiem... sądzę że napięcie nie musi być duże, wystarczy duża wydajność
    prądowa - przecież odległość między biegunami "startuje" praktycznie od
    zera - przynajmniej mi się już zdażało na kilkunastu V zapalić łuk i
    odparować przy okazji 2-3 cm ścieżki