  • Data: 2011-08-14 12:23:40
    Temat: Re: jaki wybrac jezyk?
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    On Aug 13, 10:56 pm, m...@t...pl wrote:

    > Nie znam takich języków jak Prolog, Lisp, Python, Perl. Zastanawiam
    > się czy warto któregoś się pouczyć.

    Warto. wszystkich, może oprócz Perla.

    > Kiedyś Java była reklamowana w ten sposób, że pisząc w Javie
    > popełnia się mniej błędów, że Java ma np. kontrolę zakresów
    > tablic, itd.

    To jest akurat bzdurny argument. To, że Java ma kontrolę zakresów
    tablic kompletnie nie przeszkodzi w zrobieniu błędu polegającego na
    użyciu złego indeksu. W tej kategorii Java stoi na tym samym poziomie
    co C, bo do obsługi indeksów ma jednego biednego inta.
    Natomiast run-time Javy taki błąd wykryje i strzeli wyjątkiem, czyli
    wywali się ładnie zamiast nieładnie. I to jest właśnie cały postęp:
    można pisać programy, które się ładnie wywalają.
    Faktem jest, że wielu ludziom to wystarcza, ale to nie jest ten sam
    argument.

    > Czy obecnie jakieś języki uznaje się za jeszcze
    > bardziej pomocne w pisaniu bezbłędnego kodu?

    A to jest inna kategoria. Do tego potrzebny jest język, którego reguły
    i konstrukcje *zapobiegają* robieniu błędów. To jest zupełnie coś
    innego, niż ich wykrywanie w run-time.

    > Często słyszę opinię że Python mocno chroni programistę przed
    > popełnianiem błędów.

    Że co? To jeszcze większa bzdura. W Pythonie kompletnie nic nie chroni
    programisty przed robieniem błędów, bo język nie jest statycznie
    weryfikowany. Układ jest taki: programista robi błędy a run-time je
    wykrywa. Albo i nie wykrywa.

    > Mówi się że programy w Pythonie mają
    > najmniej linii kodu i że Python to jest język w którym się
    > myśli a nie koduje. W jakim stopniu to jest prawda?

    Nie wiem, ale wiem, że mój produkt YAMI4 wspiera całą garść języków
    programowania i z tej garści tylko Python nie działa poprawnie na 64-
    bit, bo ma takie dziury w kodzie biblioteki standardowej, że ręce
    opadają. Muszę pewien kawałek napisać od nowa i inaczej. Ciekawa
    obserwacja, prawda?

    > Jakie
    > Python ma odpowiedniki javowej kontroli zakresów tablic?

    Takie same. Czyli Ty robisz błędy a run-time je wykrywa (albo i nie
    wykrywa), dzięki czemu program się ładnie wywala. Wystarcza Ci to? :-)

    A na poważnie: jeśli naprawdę poszukujesz języka, który pomaga unikać
    błędów i faktycznie pomaga je wykrywać statycznie a nie dopiero w run-
    time, to polecam Adę.

    --
    Maciej Sobczak * http://www.msobczak.com * http://www.inspirel.com