-
151. Data: 2012-01-05 08:17:56
Temat: Re: jaki olej?
Od: Artur Maśląg <f...@p...com>
W dniu 2012-01-04 23:07, DoQ pisze:
> W dniu 04-01-2012 22:38, Artur Maśląg pisze:
>> > Robert coś słabo podpowiada,
>> Daruj, ale co on ma do tego? Ja z nim się spotykam najwyżej towarzysko
>> i niezbyt często.
>> > może wypił?
>> To go zapytaj.
>
> Nie czuje takiej potrzeby :)
Jak nie czujesz, to po co ten wtręt?
> Ale ciekawy jestem od kiedy tak się interesujesz przeglądami w PSA.
Zaraz, zaraz - to już nie można interesować się różnymi rzeczami,
w tym jak najbardziej związanymi z tematem?
> Ja nie nie mam fetyszu uczenia się na pamięć książeczek obsługi
Zabawna sugestia - po co się uczyć na pamięć? Wystarczy po nie sięgnąć.
Zresztą część rzeczy się pamięta, ot tak zwyczajnie.
>marki której nie posiadam, choćby Toyoty czy innego Opla.
No cóż, skąd wiesz, że aktualnie nie posiadam/nie posiadałem,
skoro ten materiał tyczył nie tylko 407, a całego typoszeregu?
Zresztą to co napisałeś jest nielogiczne - w jaki sposób w takim
razie dokonywać racjonalnych zakupów, skoro wcześniejsze zaznajomienie
się ze szczegółami konstrukcji/eksploatacji może być uznane za rzecz
delikatnie powiedziawszy zbędną/niewłaściwą?
-
152. Data: 2012-01-05 10:13:30
Temat: Re: jaki olej?
Od: Marcin 'Yans' Bazarnik <g...@...lesie>
On 2012-01-04 17:38, Lewis wrote:
> W dniu 2012-01-04 13:59, Marcin 'Yans' Bazarnik pisze:
>
>>> Bo silnik ma juz 250kkm i chcialoby sie zeby przejechal jeszcze 100 ?
>>> :-)
>>
>> To teraz _uzasadnij_ w jaki sposób bardziej lepki olej ma w tym pomóc ?
>
> Mi nie chodzi o podtrzymanie na duchu skatowanego silnika tylko
> utrzymanie lepkości oleju na przyzwoitym poziomie przy wysokich
> temperaturach, uturbiony i mocno wysilony silnik, który dość często
> wydaje z siebie wszystko co może.
I to jest sensowna odpowiedź i rozwiązanie w tym wypadku. BTW, robiłeś
pomiary temperatury oleju u siebie ? :-)
Natomiast nadal mnie zastanawia zmiana oleju na bardziej lepki w
sprawnym silniku tylko z tego powodu, że stukneło mu XXX kkm. (U mnie
230kkm i nadal 0W30 :-)
> A zużywa oleju 1l od wymiany do wymiany (10-12kkm)
U mnie w cywilnej turbomaszynie zużycie oscyluje wokół 0.25-0.5 na
~15kkm. Olej zmieniany wg. zaleceń producenta (obliczany dynamicznie) -
przeważnie około 20kkm. A nie jest ona jeżdzona non-stop na 2krpm :-)
--
pozdrawiam,
Marcin 'Yans' Bazarnik
-
153. Data: 2012-01-05 10:16:19
Temat: Re: jaki olej?
Od: Marcin 'Yans' Bazarnik <g...@...lesie>
On 2012-01-04 21:06, Tomasz Pyra wrote:
> On Wed, 04 Jan 2012 10:47:51 +0100, Marcin 'Yans' Bazarnik wrote:
>
>> On 2012-01-03 22:23, Tomasz Pyra wrote:
>>> On Tue, 3 Jan 2012 21:56:47 +0100, MŁ wrote:
>>>
>>>>> A można wiedzieć co jest nie tak w oleju który lejesz obecnie?
>>>>
>>>> z obecnym olejem wszystko jest ok ale mysalem ze proporcjonalnie do
>>>> przebiegu zmienia sie na troche gestszy.
>>>
>>> To są jakieś opowieści dziwnej treści.
>>
>> Ja nadal się zastanawiam, czy jest nadzieja na wyleczenie ludzie z tego :-)
>
> Tzn. w całej opowieści jest oczywiście ziarno prawdy.
> Po prostu jak samochód już chleje olej, to się zaczyna lać tańszy :)
Ale wyjaśnieniem byłby brak zasobośni portfela, natomiast przeważnie
ludzie dorabiają do tego zupełnie inną ideologię :-)
W wypadku gdy silnik żre znaczące ilości oleju, to nie opłaca się go
zmieniać ;-) (poza filtrem oleju)
--
pozdrawiam,
Marcin 'Yans' Bazarnik
-
154. Data: 2012-01-05 10:19:57
Temat: Re: jaki olej?
Od: Marcin 'Yans' Bazarnik <g...@...lesie>
On 2012-01-04 20:15, Pete wrote:
> On 1/4/2012 11:35 AM, Uncle Pete wrote:
>>> znajdziesz jakieś 5W30 bo 0W 30 to chyba nie za bardzo na letnie
>>> upały.
>>
>> A jaki ma związek liczba przed literką W na zachowywanie się oleju
>> wielosezonowego w wysokich temperaturach?
>>
>> Piotr
>
> Zwiazek zaden, ale "specjalistow" tu nie brakuje. :)
Obie wartości wyznaczają punkty (cSt@40C i cSt@100C) na krzywej lepkości
na podstawie których można wyznaczyć przebieg tej krzywej (są dostępne
algorytmy). Zatem oba parametry mają wpływ na wartości lepkości w
wysokich temperaturach.
--
pozdrawiam,
Marcin 'Yans' Bazarnik
-
155. Data: 2012-01-05 11:39:49
Temat: Re: jaki olej?
Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>
W dniu 2012-01-04 22:34, 'Tom N' pisze:
> niestety <<partykuła, za pomocą której mówiący wyraża żal, iż dana sytuacja
> ma miejsce, i zarazem pragnienie, żeby było inaczej,
> <http://sjp.pwn.pl/szukaj/niestety>
>
> Do wyboru masz:
> A. wyrażasz żal, że zaczyna ci doskwierać
> B. wyrażasz żal, że posiadasz zdolność
Pomijasz powszechne stosowanie jako równoważnik zdania: "niestety mylisz się",
"niestety nie" itp.
--
Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mogą być niepoważne,
z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części
gts /kropka/ pl | lub całości poglądom ich Autora.
-
156. Data: 2012-01-05 12:42:58
Temat: Re: jaki olej?
Od: Pete <n...@n...com>
On 1/5/2012 3:19 AM, Marcin 'Yans' Bazarnik wrote:
> On 2012-01-04 20:15, Pete wrote:
>> On 1/4/2012 11:35 AM, Uncle Pete wrote:
>>>> znajdziesz jakieś 5W30 bo 0W 30 to chyba nie za bardzo na letnie
>>>> upały.
>>>
>>> A jaki ma związek liczba przed literką W na zachowywanie się oleju
>>> wielosezonowego w wysokich temperaturach?
>>>
>>> Piotr
>>
>> Zwiazek zaden, ale "specjalistow" tu nie brakuje. :)
>
> Obie wartości wyznaczają punkty (cSt@40C i cSt@100C) na krzywej lepkości
> na podstawie których można wyznaczyć przebieg tej krzywej (są dostępne
> algorytmy). Zatem oba parametry mają wpływ na wartości lepkości w
> wysokich temperaturach.
>
Ale w momencie jak silnik osiagnie normalna temperature pracy, ta
pierwsza wartosc praktycznie nie ma znaczenia, zakladajac ze masz
sprawnie dzialajacy termostat.
Dla scislosci, ta pierwsza wartosc/punkt nie jest mierzona przy temp.
40C. Literki "0w", "5w", "10w" itd sa przyznawane za osiagnieta wartosc
cold cranking viscosity (CCV) mierzona w mPas w temperaturach -35C,
-30C, -25C, itd.
http://www.ideas4ag-ed.com/uploads/3/7/0/4/3704787/s
tan_toepfer_understanding_motor_oil_viscosity.pdf
Pozdr.
Pete
-
157. Data: 2012-01-05 14:34:32
Temat: Re: jaki olej?
Od: Marcin 'Yans' Bazarnik <g...@...lesie>
On 2012-01-05 12:42, Pete wrote:
> On 1/5/2012 3:19 AM, Marcin 'Yans' Bazarnik wrote:
>> On 2012-01-04 20:15, Pete wrote:
>>> On 1/4/2012 11:35 AM, Uncle Pete wrote:
>>>>> znajdziesz jakieś 5W30 bo 0W 30 to chyba nie za bardzo na letnie
>>>>> upały.
>>>>
>>>> A jaki ma związek liczba przed literką W na zachowywanie się oleju
>>>> wielosezonowego w wysokich temperaturach?
>>>>
>>>> Piotr
>>>
>>> Zwiazek zaden, ale "specjalistow" tu nie brakuje. :)
>>
>> Obie wartości wyznaczają punkty (cSt@40C i cSt@100C) na krzywej lepkości
>> na podstawie których można wyznaczyć przebieg tej krzywej (są dostępne
>> algorytmy). Zatem oba parametry mają wpływ na wartości lepkości w
>> wysokich temperaturach.
>
> Ale w momencie jak silnik osiagnie normalna temperature pracy, ta
> pierwsza wartosc praktycznie nie ma znaczenia, zakladajac ze masz
> sprawnie dzialajacy termostat.
Termostat nie zapewnia utrzymania stałej temperatury oleju! Przy dużych
obciążeniach temperatura oleju potrafi rosnąć w rejony 130-150C a
temperatura wody pozostać w rejonie 95-100C
Ta pierwsza wartość nie ma znaczenia jedynie gdy olej ma dokładnie 100C.
> Dla scislosci, ta pierwsza wartosc/punkt nie jest mierzona przy temp.
> 40C.
Masz rację. Zastosowałem skrót myślowy, jako że te wartości są powiązane
- wziałem to co precyzyjnie określa własności oleju - czyli konkretne
dane z TDS, mianowicie: lepkosć przy 40C, 100C, HTHS oraz dodatkowo VI.
Zależą one od klas oleju - ale klasa wyznacza jedynie przedział.
> Literki "0w", "5w", "10w" itd sa przyznawane za osiagnieta wartosc
> cold cranking viscosity (CCV) mierzona w mPas w temperaturach -35C,
> -30C, -25C, itd.
Zgoda. Ale z tego wynika właśnie również wartość punktu o którym
pisałem, czyli lepkości przy 40C. A jest ona o tyle dobra, bo łatwo
porównać różne oleje.
--
pozdrawiam,
Marcin 'Yans' Bazarnik
-
158. Data: 2012-01-05 16:15:12
Temat: Re: jaki olej?
Od: Lewis <"lewisa[tnij]"@poczta.onet.pl>
W dniu 2012-01-05 10:13, Marcin 'Yans' Bazarnik pisze:
> I to jest sensowna odpowiedź i rozwiązanie w tym wypadku. BTW, robiłeś
> pomiary temperatury oleju u siebie ? :-)
Tak, w skrajnych przypadkach dobija do 140-150C normalnie ma około 90-100C
> U mnie w cywilnej turbomaszynie zużycie oscyluje wokół 0.25-0.5 na
> ~15kkm. Olej zmieniany wg. zaleceń producenta (obliczany dynamicznie) -
> przeważnie około 20kkm. A nie jest ona jeżdzona non-stop na 2krpm :-)
No to "spożycie" oleju praktycznie nie występuje:P
--
Części do A6 C4 sprzedam
http://allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=399697
Pozdrawiam
Lewis
-
159. Data: 2012-01-05 17:27:08
Temat: Re: jaki olej?
Od: Pete <n...@n...com>
On 1/5/2012 7:34 AM, Marcin 'Yans' Bazarnik wrote:
> Termostat nie zapewnia utrzymania stałej temperatury oleju! Przy dużych
> obciążeniach temperatura oleju potrafi rosnąć w rejony 130-150C a
> temperatura wody pozostać w rejonie 95-100C
>
> Ta pierwsza wartość nie ma znaczenia jedynie gdy olej ma dokładnie 100C.
Zgoda, ale olej w wiekszosci przypadkow wlasnie gdzies tam w okolicach
100C sie trzyma. Jedynie moze na torze mozna mowic o tak duzych
obciazeniach, ze olej osiaga stosunkowo wyzsza temperature. Jadac
Autobahn'em z max predkoscia przez dluzszy czas pewnie tez...
Niemniej nawet wtedy widuje sie, ze ludzie stosuja oleje typu M1 0w-40
zamiast cos w stylu 15w-40.
A to dlatego ze jak juz slusznie zauwazyles, jak zachowa sie olej przy
tych ekstremalnie wysokich temperaturach (powyzej 100C) zalezy od
parametrow typu HT/HS i VI. Same cyferki "Xw-YY" nie mowia nam
wszystkiego. Jeden olej 0w-30 moze byc bardziej stability niz drugi
olej 5w-30 w ekstremalnie wysokich temperaturach.
W sumie chyba obaj sie tu zgadzamy, albo przynajmniej tak mi sie wydaje. :)
Pozdr.
Pete
-
160. Data: 2012-01-05 17:29:36
Temat: Re: jaki olej?
Od: Pete <n...@n...com>
On 1/5/2012 10:27 AM, Pete wrote:
>> bardziej stability
bardziej stabilny