  • 151. Data: 2012-01-05 08:17:56
    Temat: Re: jaki olej?
    Od: Artur Maśląg <f...@p...com>

    W dniu 2012-01-04 23:07, DoQ pisze:

    > Nie czuje takiej potrzeby :)

    Jak nie czujesz, to po co ten wtręt?

    > Ale ciekawy jestem od kiedy tak się interesujesz przeglądami w PSA.

    Zaraz, zaraz - to już nie można interesować się różnymi rzeczami,
    w tym jak najbardziej związanymi z tematem?

    > Ja nie nie mam fetyszu uczenia się na pamięć książeczek obsługi

    Zabawna sugestia - po co się uczyć na pamięć? Wystarczy po nie sięgnąć.
    Zresztą część rzeczy się pamięta, ot tak zwyczajnie.

    >marki której nie posiadam, choćby Toyoty czy innego Opla.

    No cóż, skąd wiesz, że aktualnie nie posiadam/nie posiadałem,
    skoro ten materiał tyczył nie tylko 407, a całego typoszeregu?
    Zresztą to co napisałeś jest nielogiczne - w jaki sposób w takim
    razie dokonywać racjonalnych zakupów, skoro wcześniejsze zaznajomienie
    się ze szczegółami konstrukcji/eksploatacji może być uznane za rzecz
    delikatnie powiedziawszy zbędną/niewłaściwą?

  • 152. Data: 2012-01-05 10:13:30
    Od: Marcin 'Yans' Bazarnik <g...@...lesie>

    On 2012-01-04 17:38, Lewis wrote:

    > Mi nie chodzi o podtrzymanie na duchu skatowanego silnika tylko
    > utrzymanie lepkości oleju na przyzwoitym poziomie przy wysokich
    > temperaturach, uturbiony i mocno wysilony silnik, który dość często
    > wydaje z siebie wszystko co może.

    I to jest sensowna odpowiedź i rozwiązanie w tym wypadku. BTW, robiłeś
    pomiary temperatury oleju u siebie ? :-)

    Natomiast nadal mnie zastanawia zmiana oleju na bardziej lepki w
    sprawnym silniku tylko z tego powodu, że stukneło mu XXX kkm. (U mnie
    230kkm i nadal 0W30 :-)

    > A zużywa oleju 1l od wymiany do wymiany (10-12kkm)

    U mnie w cywilnej turbomaszynie zużycie oscyluje wokół 0.25-0.5 na
    ~15kkm. Olej zmieniany wg. zaleceń producenta (obliczany dynamicznie) -
    przeważnie około 20kkm. A nie jest ona jeżdzona non-stop na 2krpm :-)

    --
    pozdrawiam,
    Marcin 'Yans' Bazarnik

  • 153. Data: 2012-01-05 10:16:19
    Od: Marcin 'Yans' Bazarnik <g...@...lesie>

    On 2012-01-04 21:06, Tomasz Pyra wrote:

    > Tzn. w całej opowieści jest oczywiście ziarno prawdy.
    > Po prostu jak samochód już chleje olej, to się zaczyna lać tańszy :)

    Ale wyjaśnieniem byłby brak zasobośni portfela, natomiast przeważnie
    ludzie dorabiają do tego zupełnie inną ideologię :-)

    W wypadku gdy silnik żre znaczące ilości oleju, to nie opłaca się go
    zmieniać ;-) (poza filtrem oleju)

    --
    pozdrawiam,
    Marcin 'Yans' Bazarnik

  • 154. Data: 2012-01-05 10:19:57
    Od: Marcin 'Yans' Bazarnik <g...@...lesie>

    On 2012-01-04 20:15, Pete wrote:

    > Zwiazek zaden, ale "specjalistow" tu nie brakuje. :)

    Obie wartości wyznaczają punkty (cSt@40C i cSt@100C) na krzywej lepkości
    na podstawie których można wyznaczyć przebieg tej krzywej (są dostępne
    algorytmy). Zatem oba parametry mają wpływ na wartości lepkości w
    wysokich temperaturach.

    --
    pozdrawiam,
    Marcin 'Yans' Bazarnik

  • 155. Data: 2012-01-05 11:39:49
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    W dniu 2012-01-04 22:34, 'Tom N' pisze:

    > niestety <<partykuła, za pomocą której mówiący wyraża żal, iż dana sytuacja
    > ma miejsce, i zarazem pragnienie, żeby było inaczej,
    > <http://sjp.pwn.pl/szukaj/niestety>
    >
    > Do wyboru masz:
    > A. wyrażasz żal, że zaczyna ci doskwierać
    > B. wyrażasz żal, że posiadasz zdolność

    Pomijasz powszechne stosowanie jako równoważnik zdania: "niestety mylisz się",
    "niestety nie" itp.

  • 156. Data: 2012-01-05 12:42:58
    Od: Pete <n...@n...com>

    On 1/5/2012 3:19 AM, Marcin 'Yans' Bazarnik wrote:

> [...]
    > na podstawie których można wyznaczyć przebieg tej krzywej (są dostępne
    > algorytmy). Zatem oba parametry mają wpływ na wartości lepkości w

    Ale w momencie jak silnik osiagnie normalna temperature pracy, ta
    pierwsza wartosc praktycznie nie ma znaczenia, zakladajac ze masz
    sprawnie dzialajacy termostat.

    Dla scislosci, ta pierwsza wartosc/punkt nie jest mierzona przy temp.
    40C. Literki "0w", "5w", "10w" itd sa przyznawane za osiagnieta wartosc
    cold cranking viscosity (CCV) mierzona w mPas w temperaturach -35C,
    -30C, -25C, itd.

    http://www.ideas4ag-ed.com/uploads/3/7/0/4/3704787/s
    tan_toepfer_understanding_motor_oil_viscosity.pdf

    Pozdr.
    Pete

  • 157. Data: 2012-01-05 14:34:32
    Od: Marcin 'Yans' Bazarnik <g...@...lesie>

    On 2012-01-05 12:42, Pete wrote:

    > Ale w momencie jak silnik osiagnie normalna temperature pracy, ta
    > pierwsza wartosc praktycznie nie ma znaczenia, zakladajac ze masz
    > sprawnie dzialajacy termostat.

    Termostat nie zapewnia utrzymania stałej temperatury oleju! Przy dużych
    obciążeniach temperatura oleju potrafi rosnąć w rejony 130-150C a
    temperatura wody pozostać w rejonie 95-100C

    Ta pierwsza wartość nie ma znaczenia jedynie gdy olej ma dokładnie 100C.

    > Dla scislosci, ta pierwsza wartosc/punkt nie jest mierzona przy temp.
    > 40C.

    Masz rację. Zastosowałem skrót myślowy, jako że te wartości są powiązane
    - wziałem to co precyzyjnie określa własności oleju - czyli konkretne
    dane z TDS, mianowicie: lepkosć przy 40C, 100C, HTHS oraz dodatkowo VI.
    Zależą one od klas oleju - ale klasa wyznacza jedynie przedział.

    > Literki "0w", "5w", "10w" itd sa przyznawane za osiagnieta wartosc
    > cold cranking viscosity (CCV) mierzona w mPas w temperaturach -35C,
    > -30C, -25C, itd.

    Zgoda. Ale z tego wynika właśnie również wartość punktu o którym
    pisałem, czyli lepkości przy 40C. A jest ona o tyle dobra, bo łatwo
    porównać różne oleje.

    --
    pozdrawiam,
    Marcin 'Yans' Bazarnik

  • 158. Data: 2012-01-05 16:15:12
    Od: Lewis <"lewisa[tnij]"@poczta.onet.pl>

    W dniu 2012-01-05 10:13, Marcin 'Yans' Bazarnik pisze:

    > I to jest sensowna odpowiedź i rozwiązanie w tym wypadku. BTW, robiłeś
    > pomiary temperatury oleju u siebie ? :-)

    Tak, w skrajnych przypadkach dobija do 140-150C normalnie ma około 90-100C

    > U mnie w cywilnej turbomaszynie zużycie oscyluje wokół 0.25-0.5 na
    > ~15kkm. Olej zmieniany wg. zaleceń producenta (obliczany dynamicznie) -
    > przeważnie około 20kkm. A nie jest ona jeżdzona non-stop na 2krpm :-)

    No to "spożycie" oleju praktycznie nie występuje:P

    --
    Części do A6 C4 sprzedam
    Lewis

  • 159. Data: 2012-01-05 17:27:08
    Od: Pete <n...@n...com>

    On 1/5/2012 7:34 AM, Marcin 'Yans' Bazarnik wrote:
> [...]
    > temperatura wody pozostać w rejonie 95-100C
    >
    > Ta pierwsza wartość nie ma znaczenia jedynie gdy olej ma dokładnie 100C.

    Zgoda, ale olej w wiekszosci przypadkow wlasnie gdzies tam w okolicach
    100C sie trzyma. Jedynie moze na torze mozna mowic o tak duzych
    obciazeniach, ze olej osiaga stosunkowo wyzsza temperature. Jadac
    Autobahn'em z max predkoscia przez dluzszy czas pewnie tez...

    Niemniej nawet wtedy widuje sie, ze ludzie stosuja oleje typu M1 0w-40
    zamiast cos w stylu 15w-40.

    A to dlatego ze jak juz slusznie zauwazyles, jak zachowa sie olej przy
    tych ekstremalnie wysokich temperaturach (powyzej 100C) zalezy od
    parametrow typu HT/HS i VI. Same cyferki "Xw-YY" nie mowia nam
    wszystkiego. Jeden olej 0w-30 moze byc bardziej stability niz drugi
    olej 5w-30 w ekstremalnie wysokich temperaturach.

    W sumie chyba obaj sie tu zgadzamy, albo przynajmniej tak mi sie wydaje. :)

    Pozdr.
    Pete

  • 160. Data: 2012-01-05 17:29:36
    Od: Pete <n...@n...com>

> [...]