  • 31. Data: 2009-08-06 16:06:30
    Temat: Re: jaki modem GSM
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Kilka godzin wcześniej tak napisałem:

    > I naprawdę trzeba w programach wybierać inną drukarkę tylko dlatego,
    > że ktoś nie trafił wtyczką do tej samej dziurki?!

    [...]

    > Że niby drukarki mnożące się w systenie jak króliki są lepsze?
    > To ja mam inny gust.

    Ponieważ także nie lubię być gołosłownym, nawiedziłem dzisiaj sklep
    celem nabycia w drodze kupna patyka USB Wi-Fi D-Link. Drugi taki miałem
    już wcześniej, więc jest na czym robić eksperymenty. Przywróciłem
    laptopowi możliwość bootowania Windows i do roboty. Patyk był oklejony
    nalepką z ostrzeżeniem, by go nie wsadzać w dzirę zanim się nie
    zainstaluje oprogramowania z płyty. Kidyś strasznie się nabijano
    z takiego podejścia do Plug&Play w Windows, ale już mniejsza o to.

    Włożyłem pierwszy patyk w pierwsze gniazdo laptopa. Windows opisał go
    jako "D-Link AirPlus G DWL-G122 Wireless USB Adapter(rev.C)". Włożyłem
    drugi w następną dziurę. Ten był już "D-Link AirPlus G DWL-G122 Wireless
    USB Adapter(rev.C) #2". No to pierwszy do trzeciej dziury. I już mam
    *następny* diwajs -- #3. Co się stanie po włożeniu *dowolnej* z dwóch
    kart do czwartej dziurki, przewidziałem bez problemu. Jeszcze sprawdziłem
    połączenie przez hub. No i mam teraz a laptopie zarejestrowanne karty
    #5, #6, #7, #8.

    Druga karta włożona do komputera z Linuksem spowodowała, że udev sam z
    siebie dopisał następną linijkę w konfigu, która łączy adres MAC z kolejną
    wolną nazwą interfejsu (wlanX). Ten można sobie dowolnie skonfigurować
    (klikając albo edytując plki, jak kto woli) i być pewnym, że te ustawienia
    się nie zgubią po przełożeniu karty do innego portu albo przy połączeniu
    przez hub USB.

    > Czy Windows rzeczywiście nie dysponuje choćby namiastką udev,
    > czym co by pozwalało jakoś utemperować krnąbrność zachowań P'n'P?

    Szczerze mówiąc, niczego dobrego po Windows się nie spodziwełam, ale
    tym razem mnie zaskoczył. Nie sądziłem, że to działa aż tak fatalnie.
    Przecież to nie są jakieś anonimowe drukarki, tylko urządzenia sieciowe,
    które od zawsze mają obowiązkowo numer MAC służący do identyfikacji!
    Ja to wypróbowałem w Windows XP, czy Vista albo Seven wnoszą coś nowego,
    czy dalej jest tak samo?

    --
    Jarek

  • 32. Data: 2009-08-06 16:33:48
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    MoonWolf pisze:
    > Mario denied rebel lies:

    > A kiedy to było?

    Parę lat temu. Ale na XP.

    MD

  • 33. Data: 2009-08-06 16:49:17
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Zbych napisał:

    > No przecież mógłby je rozróżniać na podstawie portu, do którego są
    > podłączone.

    No przecież mogą, jak się odpowiedno skonfiguruje udev. Jednak ludzie
    na ogół wolą jeśli nie trzeba zmieniać ustawień programów, gdy drukarkę,
    telefon albo inne urządzenie włączy się nie do tej dziurki USB co zawsze.

    > Numery /dev/urządzenie_xxx są przydzielane przez system a nie
    > "założenia" PCI.

    Przydzielane kolejno, jak tylko są wykrywane przez magistralę PCI.
    W Windows jest tak samo.

    > Nie, to że bez żadnego grzebania w konfiguracji mam pewność, że drukarki
    > nie zamienią się miejscami. A to, że mnożą się jak króliki też nie jest
    > dla mnie aż takim wielkim problemem, bo po ikonie widać, która drukarka
    > jest w danej chwili podłączona.

    Trzeba było tak od razu. Jak komuś nie przeszkadza, że gdy chce z laptopa
    wydrukować tabelkę w Excelu, to wcześniej wybiera z listy "Drukarka
    Cannon podłączona do drugiego USB z lewej strony", to przecież nie będę
    go palcem wytykał jako dziwaka. Tolerancyjny jestem. Zresztą z portami
    szeregowymi RS-232 tak zawsze było, były numerowane, a ta numeracja była
    istotna. Microsoft tę tradycję kontynuuje, też im wolno miec konserwatywne
    podejście. Ale jednak założenia USB są innę, tu rozróżniane powinny być
    urządzenia, nie kabelki i gniazdka. Warto ten fakt zauważyć. Zwłaszcza
    gdy mówimy o tym, jak "obsługa USB daleka jest od doskonałości".

    Jarek

    PS
    Zdaje Pan sobe sprawę z tego, że można grzebnąć w udev i zrobić tak, by
    drukarki, karty sieciowe i inne dongle USB były traktowane w ten sposób,
    jak to jest teraz w Windows? Roboty jest na jeden wieczór, dla kogoś kto
    wcześniej tego nie robił i musi przy tym poczytać dokumentację. A wtedy
    taki "ulepszony" udev może trafić do tysięcy "wdzięcznych" użytkowników.
    Myśli Pan, że jeszcze tego nie ma z tego powodu, że nikomu się nie chciało?

    --
    "Ale głupi ci Rzymianie."

  • 34. Data: 2009-08-06 18:29:45
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    Jarosław Sokołowski pisze:

    > Zdaje Pan sobe sprawę z tego, że można grzebnąć w udev i zrobić tak, by
    > drukarki, karty sieciowe i inne dongle USB były traktowane w ten sposób,
    > jak to jest teraz w Windows?

    Nie wiedziałem o tym.

    > Myśli Pan, że jeszcze tego nie ma z tego powodu, że nikomu się nie chciało?

    Nie mam pojęcia. W linuksie widziałem już tyle drobnych rzeczy, które
    były niedorobione, a nie wymagały dużych nakładów pracy, że nic mnie już
    nie zdziwi.

    Ale skoro już trafiłem na eksperta (bez żadnej ironii), to pozwolę sobie
    zadać pytanie. Czy jest możliwość odczytania nazwy
    urządzenia/producenta, która jest skojarzona z wpisem w /dev? Np. po
    podłączeniu telefonu pojawia się /dev/ttyACM0, jak sprawdzić nazwę
    urządzenia (przy założeniu, że lsusb wyświetla nazwę np. "modem motorola")?

    --
    przeciez moje rozumowanie bylo bez skazy,
    no sam bym wskoczyl do tego wulkanu,

  • 35. Data: 2009-08-07 00:07:23
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Zbych napisał:

    > Nie wiedziałem o tym.

    Udev może zmieniać nazwy urządzeń nadane wcześniej przez kernel.
    Mogą to być również takie w rodzaju /dev/ModemMotoroli.

    > Nie mam pojęcia.

    Bo Pan jeszcze nie zna odpowiedzi na zadane przez siebie pytanie.
    Zamieszczone niżej polecenie, które jest odpowiedzia na nie, pokazuje
    co udev wie o urządzeniu. Jest tam również informacja o numerze
    gniazdka USB. Wszystkie te informacje mogą być użyte do tworzenia
    reguł udev nadających nazwy. Dołączenie numeru do nazwy, to chwila.

    Twórcy Windows poszli na łatwiznę, dodając numer do każdego urządzenia
    podłączanego na kilka sposobów. To jedyna metoda, by uchronić się
    przed kłopotami związanymi z wykryciem kilku takich samych urządzeń.
    Bo przecież byle komu w bebechach Windowsa grzebać nie wolno, więc
    nikt sobie tego sam nie zmieni. Twórcy udev uznali, że lepiej trzymać
    się blisko idei USB i nie przejmować się tym, co do którego gniazdka
    jest podłączone. Nie zmieniają też tradycyjnych nazw urządzeń, nie
    chcą tym denerwować użytkowników.

    > W linuksie widziałem już tyle drobnych rzeczy, które były niedorobione,
    > a nie wymagały dużych nakładów pracy, że nic mnie już nie zdziwi.

    Akurat to (stan niedorobienia) mnie nie dziwi w najmniejszym stopniu,
    choć takich "niedorobionych" rzeczy pewnie widziałem więcej od Pana.
    W dodatku mnie ten stan odpowiada. Zwykle, tak jak w przypadku udev,
    zrobione jest tyle, by zadowolić jak najwięcej ludzi. Ilu jest takich,
    co mają potrzebę podłączania kilku takich samych urządzeń na raz? A ilu
    takich, którzy chcą mieć dowolność wyboru gniazdka przy podłączaniu
    drukarki? Jak ktoś chce mieć inaczej niż wszyscy, to sobie dodaje swój
    plik z regułkami do katalogu udev (albo dostaje go od dostawcy sprzętu
    i oprogramowania).

> [...]
    > podłączeniu telefonu pojawia się /dev/ttyACM0, jak sprawdzić nazwę
    > urządzenia (przy założeniu, że lsusb wyświetla nazwę np. "modem motorola")?

    Można śledzić komunikaty sysloga (tail -f /var/log/messages|grep "kernel: usb")
    i szukać tam tego "ttyACM0". Za chwilę, kilka linijek dalej, pojawią się
    wpisy "Product" i "Manufacturer". Ale to raczej w celach szkoleniowych --
    tak się kiedyś robiło, to też miałem na myśli pisząc wcześniej o "wymyślnych
    skryptach". Dzisiaj lepiej to zrobić odpytując system poleceniem udevadm.
    Używa się do tego podwójnego zaklęcia:

    udevadm info -a -p $(udevadm info -q path -n /dev/ttyACM0)

    które zwraca *wszystkie* informacje związane z tym diwajsem. Łącznie z tym,
    jak toto jest połączone i z czym. Dużo tego. Żeby znaleźć to, co potrzebne,
    trzeba przepuścić przez grepa, czasem również wielokrotnego. W tym przypadku
    można zacząć od "| grep -E 'manufacturer|product'".

    --
    Jarek

  • 36. Data: 2009-08-07 05:53:16
    Temat: Re: jaki modem GSM [OT]
    Od: MoonWolf <m...@p...com>

    Jarosław Sokołowski denied rebel lies:
    > Pan Zbych napisał:

    [zostawiam dla kontekstu]
> [...]
    > co potrzebne, trzeba przepuścić przez grepa, czasem również
    > wielokrotnego. W tym przypadku można zacząć od "| grep -E

    A ja uruchomiłem "Centrum informacyjne KDE", podpiąłem swój telefon i
    otrzymałem coś takiego:
    http://img513.imageshack.us/img513/7903/infosfm.png

    --
    <:> Roger, MoonWolf Out <:>|This is the face you'll never change
    (::) (::)|

  • 37. Data: 2009-08-07 10:22:31
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    MoonWolf napisał:

    > [zostawiam dla kontekstu]
    >
    > A ja uruchomiłem "Centrum informacyjne KDE", podpiąłem swój telefon i
    > otrzymałem coś takiego:
    > http://img513.imageshack.us/img513/7903/infosfm.png

    Z pozostawionego dla kontekstu pytania wynika, że obrazek ten na nic
    się pytającemu nie przyda. Nie chodziło i informacje o drzewku USB
    i jego gałązkach, tylko o *znalezienie* opisu urządzenia *na podstawie*
    wskazanego pliku "dev" skojarzonego z tym urządzeniem. Sens takich
    poszukiwań, to już inna sprawa. Ale jak widać, możliwość jest.

    --
    Jarek

  • 38. Data: 2009-08-07 10:27:25
    Od: MoonWolf <m...@p...com>

    Jarosław Sokołowski denied rebel lies:

    > Z pozostawionego dla kontekstu pytania wynika, że obrazek ten na nic
    > się pytającemu nie przyda. Nie chodziło i informacje o drzewku USB
    > i jego gałązkach,

    Dlatego dodałem [OT] (choć powinno być [OT^2] (;)

    > tylko o *znalezienie* opisu urządzenia *na
    > podstawie* wskazanego pliku "dev" skojarzonego z tym urządzeniem.

    Na obrazku jest opis. Czyli 50% zapotrzebowania (:)

    > Sens takich poszukiwań, to już inna sprawa. Ale jak widać, możliwość
    > jest.

    I owszem. Możliwości jest wiele. Zależy co się chce osiągnąć.

    --
    <:> Roger, MoonWolf Out <:>|If I could have my wasted days back
    (::) (::)|

  • 39. Data: 2009-08-07 10:45:48
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    MoonWolf napisał:

    > Dlatego dodałem [OT] (choć powinno być [OT^2] (;)

    > Na obrazku jest opis. Czyli 50% zapotrzebowania (:)

    Ale to zapotrzebiowanie wypełniło już wcześniej polecenie lsusb
    wymienione w pytaniu.

    > I owszem. Możliwości jest wiele. Zależy co się chce osiągnąć.

    Mam przeczucie, że celem było wyważenie otwartych drzwi. Plików
    skojarzonych z urządzeniem może być wiele, można je wytwarzać
    (np. pleceniem mknod) w dowolnych ilościac, z dowolnymi nazwami
    w dowolnych katalogach, nie tylko w /dev. System udev może za
    każdym razem po podłączeniu kabla tego telefonu tworzyć np. plik
    /dev/motorola. Podłączenie innego telefonu spowoduje stworzenie
    pliku /dev/siemens. Specyficzne programy przeznaczone do kontaktu
    z jakimś konkretnym urządzeniem nie muszą się wiecznie zastanawiać
    "a co to tym razem podłączono jako /dev/ttyACM0", tylko śledzą swój
    własny plik.

    --
    Jarek

  • 40. Data: 2009-08-07 15:54:32
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    Jarosław Sokołowski pisze:

> [...]
    > z jakimś konkretnym urządzeniem nie muszą się wiecznie zastanawiać
    > "a co to tym razem podłączono jako /dev/ttyACM0", tylko śledzą swój

    Celem było po pierwsze stworzenie listy urządzeń "szeregowych" (porty
    rs-232, przejściówki RS-USB, telefony pracujące w klasie cdc/acm), a po
    drugie dodanie do nich opisu (tak żeby użytkownik nie musiał zgadywać
    czy ttyUSB0 to przejściówka RS-USB, czy może telefon). Ideałem byłaby
    biblioteka c (libudev?).