  • 21. Data: 2009-04-21 12:57:19
    Temat: Re: jaka sta????????????
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    John Smith wrote:

    > O ile dobrze zrozumiałem, chodziło o to, że dla tego samego kadru 85/1.8
    > na FF daje płytszą GO niż 50/1.8 na cropie.

    Dokładnie o to.

  • 22. Data: 2009-04-21 12:58:20
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    syriusz wrote:

    > No chyba jednak nie :)
    >
    > 50/1.8 na nikonowskim cropie daje tyle samo, co 75mm na FF.
    >
    > Porównujemy więc 85mm na FF i 75mm na FF.

    Ale to 75 nie będzie już mieć prysłony 1.8, tylko 2.7

  • 23. Data: 2009-04-21 13:07:31
    Od: John Smith <u...@e...net>

    syriusz napisał(a):

    > No chyba jednak nie :)
    >
    > 50/1.8 na nikonowskim cropie daje tyle samo, co 75mm na FF.

    Tak, ale "ekwiwalentne" światło też musisz "scropować", i dostajesz
    "światło" 2,7

    > Porównujemy więc 85mm na FF i 75mm na FF.

    85/1.8 vs. 75/2.7

    > Aby jednak uzyskać dokładnie _ten sam kadr_ musimy z tym 75mm podejść
    > odrobinę bliżej do obiektu, a wtedy GO będzie dokładnie taka sama :)

    Więcej "stracisz" na mniejszym świetle niż "zyskasz" podchodząc.
    Załóżmy, że punktem odniesienia jest kadr z obiektywu 85mm robiony z
    odległości 1m. Robiąc eq 75mm musisz podejść na odległość ~100cm*75/85=88cm.

    Odpowiednia GO wyniesie w obu wypadkach:
    13,5mm dla 85mm/1.8 na FF
    20,8mm dla 50mm/1.8 na cropie 1.5

    --
    Mirek

  • 24. Data: 2009-04-21 13:12:56
    Od: syriusz <r...@s...pl>

    Mateusz Ludwin wrote:

    > Ale to 75 nie będzie już mieć prysłony 1.8, tylko 2.7

    Oczywiście, że będzie :)

    Wraz z rozmiarami matrycy zmienia się ekwiwalent ogniskowej, ale
    przysłona pozostaje ta sama.
    Pamiętaj, że zakładamy szkło FF (50/1.8 D) do cropa, a nie odwrotnie (co
    nie miało by zbytniego sensu).

    50/1.8 na cropie będzie odpowiednikiem 75-ki na FF - ciągle na 1.8 :)

    Pozdrawiam,
    syriusz

  • 25. Data: 2009-04-21 13:17:14
    Od: syriusz <r...@s...pl>

    John Smith wrote:
    > Tak, ale "ekwiwalentne" światło też musisz "scropować", i dostajesz
    > "światło" 2,7

    Poważnie? :)

    Przyznam, że nigdy nie zakładałem 50/1.8D do cropa, ale według Ciebie
    wtedy nie wyjdę na body poniżej przysłony 2.7? (w sensie - nie uzyskam 1.8?)

    Chętnie czegoś nowego się nauczę - całkiem serio.

    Tylko jakoś nie chce mi się pomieścić w głowie, że zakładając szkło FF
    f/1.8, a więc z dużą "dziurą" do małej matrycy będę miał ograniczenie
    światła... na dobrą sprawę mam wtedy nawet większą dziurę niż potrzebuję...

    Proszę o łopatologiczne wyjaśnienia :)

    Pozdrawiam,
    syriusz

  • 26. Data: 2009-04-21 13:20:08
    Od: jian <j...@p...fm_nie_dla_spamu>

    John Smith wrote:

> [...]
    > odległości 1m. Robiąc eq 75mm musisz podejść na odległość ~100cm*75/85=88cm.
    >
    > Odpowiednia GO wyniesie w obu wypadkach:

    ładnie pięknie - czyli dalej porównujesz 2 różne obiektywy prezed i po
    kropie

    porównaj 85/2.7 i 50/1.7 po cropie co daje 75/2.7

    licząc że zdjęcia robione są z 1m

    dla 85 /2.7 mamy (dystans 1m)
    Near focus distance:0m 98.98cm
    Far focus distance:1m 1.04cm
    Depth of field:0m 2.05cm
    Depth of focus:0.0089cm

    a dla 75/2.7 po cropie czyli z bliższej odległości (0.88m) dla uzyskania
    tego samego kadru
    Near focus distance:0m 86.99cm
    Far focus distance:0m 89.03cm
    Depth of field:0m 2.04cm
    Depth of focus:0.0089cm

    wydaje mi się że masz tą samą głębie ostrości

  • 27. Data: 2009-04-21 13:25:07
    Od: jian <j...@p...fm_nie_dla_spamu>

    i to samo dla przysłoy 1,8

    dla 85 /1.8 mamy (dystans 1m)
    Near focus distance:0m 99.32cm
    Far focus distance:1m 0.69cm
    Depth of field:0m 1.37cm
    Depth of focus:0.0059cm

    a dla 75/1.8 po cropie czyli z bliższej odległości (0.88m) dla uzyskania
    tego samego kadru
    Near focus distance:0m 87.33cm
    Far focus distance:0m 88.69cm
    Depth of field:0m 1.36cm
    Depth of focus:0.0059cm

  • 28. Data: 2009-04-21 13:27:02
    Od: John Smith <u...@e...net>

    jian napisał(a):
    > porównaj 85/2.7 i 50/1.7 po cropie co daje 75/2.7

    I co jeszcze mam porównać?
    Przeczytaj cały wątek, to się zorientujesz, że porównujemy konkretne
    obiektywy: "portretówkę" 85/1.8 i "klasyczny" 50/1.8

    --
    Mirek

  • 29. Data: 2009-04-21 13:35:30
    Od: John Smith <u...@e...net>

    syriusz napisał(a):

    > Poważnie? :)

    Nie, w "uszach"

    > Przyznam, że nigdy nie zakładałem 50/1.8D do cropa, ale według Ciebie
    > wtedy nie wyjdę na body poniżej przysłony 2.7? (w sensie - nie uzyskam
    > 1.8?)

    Nie.

> [...]
    > f/1.8, a więc z dużą "dziurą" do małej matrycy będę miał ograniczenie
    > światła... na dobrą sprawę mam wtedy nawet większą dziurę niż potrzebuję...

    Pisałem o "ekwiwalentnym" świetle. Pojęcie to chyba jeszcze w
    literaturze nie występuje. Możesz podejść do tego na trzy sposoby:
    a) uwierzyć, że GO z obiektywu o określonym świetle przypiętego do cropa
    będzie takie jakbyś do FF przypiął obiektyw o ogniskowej przemnożonej
    przez cropa a przysłonie podzielonej przez cropa
    b) wyprowadzić sobie to ze wzorów (tu nie pomogę)
    c) liczyć za każdym razem misternie np tutaj:
    www.dofmaster.com

    --
    Mirek

  • 30. Data: 2009-04-21 13:40:37
    Od: jian <j...@p...fm_nie_dla_spamu>

    John Smith wrote:

    > I co jeszcze mam porównać?
    > Przeczytaj cały wątek, to się zorientujesz, że porównujemy konkretne
    > obiektywy: "portretówkę" 85/1.8 i "klasyczny" 50/1.8

    no właśnie przeczytaj

    podałem ci 2 konkretne przykłady na to ze głębia ostrości się nie zmieni

    co do przesłony to nie zależy ona od wielkości matrycy tylko od
    odwrotności otworu względnego co daje się przedstawić jako stosunek
    średnicy obiektywu do ogniskowej

    co w przypadku przysłony nie przenosi się na cropa
    gdyż stosunek się nie zmienia (nie zmieniasz fizycznych parametrów
    obiektywu czyli jego fizycznej ogniskowej)