-
Data: 2017-08-18 16:19:34
Temat: Re: jak w silniku wykrywany jest zapłon?
Od: Piotr Gałka <p...@c...pl> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]W dniu 2017-08-18 o 14:48, Janusz pisze:
>> Iskra to takie bydle, że zawsze sobie znajdzie drogę do skoczenia.
>> Kiedyś (jak robiłem zapłon tyrystorowy do samochodu taty) to chciałem
>> zobaczyć jak długą iskrę uda się osiągnąć. Zapłon wysterowałem jakieś
>> 10Hz. W jednej ręce trzymałem przewód WN z cewki a w drugiej przewód od
>> masy cewki i oddalałem. Chyba gdzieś koło 4cm zamiast przestać skakać to
>> iskra znalazła sobie drogę przez moje ręce :(
> No to Cię nieźle trzepnęło :) a Ty pewnie robiłeś ten z magazynowaniem
> energii w cewce i rozładowaniem kondesatora tyrystorem prze cewkę. Zgadłem?
Nie spodziewałem się tego. Myślałem, że przy zbyt dużej odległości po
prostu przestanie skakać. Chyba około sekundy, może dwóch upłynęło zanim
do mnie dotarło co się dzieje i że najlepiej zrobię, jak zbliżę druty z
powrotem do siebie, a potem położę na stole tak, aby żaden się nie zsunął.
Po lepszym odizolowaniu się od drutów i powtórzeniu eksperymentu iskra
znalazła sobie drogę po obudowie cewki WN.
Dokładnie tak. Cewkę nawinąłem na jakimś rdzeniu zwijanym (tak na oko z
trafa jakieś 40W). Całość wyszła duża. Tata zrobił spawaną obudowę z
blachy 2mm o wymiarach około 10x10x30cm (dawniej pod maską było trochę
miejsca - według mnie to był włoski Fiat 132, ale obrazki jakie znajduje
Google mi się nie zgadzają - tył był inny).
Wszelkie problemy z rozruchem jak ręką odjął. Planowałem dorabianie
układu, że w czasie jak kręci rozrusznik to nie idzie jedna iskra tylko
cała wiącha, ale okazało się nie potrzebne.
W drodze sygnału z przerywacza nieopatrznie użyłem okrągłego
kondensatora styrofleksowego i od wstrząsów któraś jego nóżka straciła
kontakt z okładką, a tata nie pamiętał, że na obudowie jest wszystko tak
przygotowane, że przełożenie 4 drutów z jednej kostki do drugiej (jeden
do jeden aby było łatwiej) przywraca układ klasyczny. W domu nie
mieliśmy telefonu (podanie czekało 19,5 roku zanim przydzielili) więc
trochę zeszło zanim tata mnie sprowadził.
Po wymianie kondensatora już nigdy nic nie nawaliło.
W tym samochodzie kilka moich konstrukcji było na stałe zamontowane.
P.G.
Następne wpisy z tego wątku
- 18.08.17 16:28 Pszemol
- 18.08.17 16:41 Jarosław Sokołowski
- 18.08.17 16:45 J.F.
- 18.08.17 16:47 Zenek Kapelinder
- 18.08.17 17:21 Marek
- 18.08.17 17:24 Pszemol
- 18.08.17 17:24 Pszemol
- 18.08.17 17:39 J.F.
- 18.08.17 18:33 wół, wół roboczy, wół dojno roboczo obronny 'POPIS/EU
- 18.08.17 18:47 Robert Wańkowski
- 18.08.17 19:36 Zenek Kapelinder
- 18.08.17 19:56 Piotr Gałka
- 18.08.17 19:59 Piotr Gałka
- 18.08.17 20:01 Robert Wańkowski
- 18.08.17 20:17 Piotr Gałka
Najnowsze wątki z tej grupy
- Smar do video
- Litowe baterie AA Li/FeS2 a alkaliczne
- "ogrodowa linia napowietrzna"
- jaki zasilacz laboratoryjny
- jaki zasilacz laboratoryjny
- Puszka w ziemię
- T-1000 was here
- Ściąganie hasła frezem
- Koszyk okrągły, walec 3x AA, na duże paluszki R6
- Brak bolca ochronnego ładowarki oznacza pożar
- AMS spalony szybkim zasilaczem USB
- stalowe bezpieczniki
- Wyświtlacz ramki cyfrowej
- bateria na żądanie
- pradnica krokowa
Najnowsze wątki
- 2025-02-06 PROGRAM DOPŁAT DO AUT ELEKTRYCZNYCH TO ABSURD. ZA ŚRODKI Z KPO KUPIMY NIEMIECKIE I CHIŃSKIE AUTA
- 2025-02-05 ceny OC
- 2025-02-05 Re: ceny OC
- 2025-02-05 Re: ceny OC
- 2025-02-07 Smar do video
- 2025-02-06 Litowe baterie AA Li/FeS2 a alkaliczne
- 2025-02-07 Gliwice => Business Development Manager - Network and Network Security
- 2025-02-07 Warszawa => System Architect (Java background) <=
- 2025-02-07 Warszawa => System Architect (background deweloperski w Java) <=
- 2025-02-07 Warszawa => Solution Architect (Java background) <=
- 2025-02-07 Gliwice => Ekspert IT (obszar systemów sieciowych) <=
- 2025-02-07 Lublin => Programista Delphi <=
- 2025-02-07 Warszawa => Architekt rozwiązań (doświadczenie w obszarze Java, AWS
- 2025-02-07 Dęblin => Node.js / Fullstack Developer <=
- 2025-02-07 Bieruń => Spedytor Międzynarodowy (handel ładunkami/prowadzenie flo