eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikajak w silniku wykrywany jest zapłon?Re: jak w silniku wykrywany jest zapłon?
  • Data: 2017-08-18 16:19:34
    Temat: Re: jak w silniku wykrywany jest zapłon?
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    W dniu 2017-08-18 o 14:48, Janusz pisze:

    >> Iskra to takie bydle, że zawsze sobie znajdzie drogę do skoczenia.
    >> Kiedyś (jak robiłem zapłon tyrystorowy do samochodu taty) to chciałem
    >> zobaczyć jak długą iskrę uda się osiągnąć. Zapłon wysterowałem jakieś
    >> 10Hz. W jednej ręce trzymałem przewód WN z cewki a w drugiej przewód od
    >> masy cewki i oddalałem. Chyba gdzieś koło 4cm zamiast przestać skakać to
    >> iskra znalazła sobie drogę przez moje ręce :(

    > No to Cię nieźle trzepnęło :) a Ty pewnie robiłeś ten z magazynowaniem
    > energii w cewce i rozładowaniem kondesatora tyrystorem prze cewkę. Zgadłem?

    Nie spodziewałem się tego. Myślałem, że przy zbyt dużej odległości po
    prostu przestanie skakać. Chyba około sekundy, może dwóch upłynęło zanim
    do mnie dotarło co się dzieje i że najlepiej zrobię, jak zbliżę druty z
    powrotem do siebie, a potem położę na stole tak, aby żaden się nie zsunął.
    Po lepszym odizolowaniu się od drutów i powtórzeniu eksperymentu iskra
    znalazła sobie drogę po obudowie cewki WN.

    Dokładnie tak. Cewkę nawinąłem na jakimś rdzeniu zwijanym (tak na oko z
    trafa jakieś 40W). Całość wyszła duża. Tata zrobił spawaną obudowę z
    blachy 2mm o wymiarach około 10x10x30cm (dawniej pod maską było trochę
    miejsca - według mnie to był włoski Fiat 132, ale obrazki jakie znajduje
    Google mi się nie zgadzają - tył był inny).

    Wszelkie problemy z rozruchem jak ręką odjął. Planowałem dorabianie
    układu, że w czasie jak kręci rozrusznik to nie idzie jedna iskra tylko
    cała wiącha, ale okazało się nie potrzebne.
    W drodze sygnału z przerywacza nieopatrznie użyłem okrągłego
    kondensatora styrofleksowego i od wstrząsów któraś jego nóżka straciła
    kontakt z okładką, a tata nie pamiętał, że na obudowie jest wszystko tak
    przygotowane, że przełożenie 4 drutów z jednej kostki do drugiej (jeden
    do jeden aby było łatwiej) przywraca układ klasyczny. W domu nie
    mieliśmy telefonu (podanie czekało 19,5 roku zanim przydzielili) więc
    trochę zeszło zanim tata mnie sprowadził.
    Po wymianie kondensatora już nigdy nic nie nawaliło.

    W tym samochodzie kilka moich konstrukcji było na stałe zamontowane.
    P.G.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: