  • 11. Data: 2011-06-18 20:36:25
    Temat: Re: jak szacowac dokladnosc obliczen
    Od: Jacek Czerwinski <...@...z.pl>

    W dniu 2011-06-18 22:30, Radoslaw Jocz pisze:

    > spojrzcie na ten kod nie rozumiem zbytno po co ktos
    > robil takie sztuczki z przesunieciami bitowymi << 14 >> 14

    Chyba chodzi o niekiedy używaną w informatyce realizację liczb
    ułamkowych STAŁOPRZECINKOWYCH jako całkowite ze skalowaniem (dziesiętnym
    lub bitowym)

    "Chyba" tzn nie wczytuję się w ten kod w szczególach

  • 12. Data: 2011-06-18 20:40:41
    Od: "slawek" <h...@s...pl>

    Użytkownik "Jacek Czerwinski" napisał w wiadomości grup

    >Jeśli bazą do pytania są szersze przemyślenia, to zagadnienia rachunku
    >błędów są od 100-200 lat podstawą kształcenia inzynieryjsko-technicznego.
    >Kiedy błąd bezwzględny, kiedy względny, jak

    Sorry Winetou, ale komplemutnie pomyliłeś dwie, zupełnie różne, rzeczy:

    1. Błąd pomiarowy (czy jak to teraz modnie określać "niepewność"), co
    ewentualnie da się powiązać z tolerancją;

    2. Dokładność obliczeń, która jest jak każdy koń widzi taka jaka jest jest z
    przyczyny używania "liczb" float-point.

    Dlaczego cudzysłów? Bo liczby to mamy naturalne, całkowite, rzeczywiste,
    zespolone, parzyste, niewymierne itd. Czegoś takiego jak "liczby
    float-point" po prostu nie ma (między innymi dlatego, że nie tworzą nawet
    grupy, a co dopiero ciała).

    Problem jest wielki i ogromny. W praktyce pomaga: a. instynkt
    samozachowawczy (stosowanie dobrze uwarunkowanych numerycznie algorytmów);
    b. podwójna precyzja, poczwórna precyzja, jeszcze większa precyzja; c.
    obliczanie jednej rzeczy różnymi metodami (w nadziei, że jeżeli się nam coś
    rozłazi, to wszak w każdej metodzie w inną stronę); d. obliczanie dla
    rozmaitych warunków, kroków (patrz punkt c.); e. rachunek interwałowy i
    obliczenia po prostu dokładne.

    Co do rachunku interwałowego - zamiast x masz przedział (x1,x2), taki że na
    pewno x1 < x < x2 . Oczywiście - trzeba rozwinąć to dla działań
    arytmetycznych, a także (jeżeli akurat potrzebujesz) np. dla transformacji
    całkowych. To można np. zaimplementować jako obiekt C++.

    Co do obliczeń dokładnych - cierpliwie pisać (sqrt(2)+sqrt(3))**2 jako
    2*sqrt(6)+5 . Może być trochę wątpliwości, które pierwiastki - bo są po dwa.
    Ale takie rzeczy to albo "kartka i ołówek" (może być LaTeX jak kto ma
    zacięcie), albo dobry program do algebry symbolicznej.

    slawek

  • 13. Data: 2011-06-18 20:47:01
    Od: Jacek Czerwinski <...@...z.pl>

    W dniu 2011-06-18 22:40, slawek pisze:
> [...]
    >
    > 1. Błąd pomiarowy (czy jak to teraz modnie określać "niepewność"), co
    > ewentualnie da się powiązać z "tolerancją"
    jedno słowo na rodowód nauk poznawczych (fizyki) drugie kierunku
    praktycznego (techniki).

    > 2. Dokładność obliczeń, która jest jak każdy koń widzi taka jaka jest
    > jest z przyczyny używania "liczb" float-point.

    Są to oddzielne byty, masz rację, natomiast ich dalsze skutki już nie
    różnią się zbytnio. Nie ma dużego znaczenia czy pomiar ma dokładność
    'x', czy jest 'nieskończenie dokładny' ale wprowadzimy i będzie
    przetwarzać w systemie o skończonej dokładności. Dalsze zagadnienia
    kumulacji błędów nie róznią się bardzo.

  • 14. Data: 2011-06-18 21:20:28
    Od: qwak <q...@w...pl>

    W dniu 18.06.2011 21:30, Radoslaw Jocz pisze:

    > ostatnio pracuje troche nad grafika wektorowa 2D
    > i mam pytanie jak rozwiazac problemy z dokladnoscia i zaokraglaniem

    Ogólnie, przeczytaj sobie wstęp do geometrii obliczeniowej w dowolnej
    książce o algorytmice (np. "Wprowadzenie do algorytmów" Cormena...) lub
    w dobrych źródłach w Internecie (np.
    http://was.zaa.mimuw.edu.pl/?q=node/15).

    --
    Piotr Beling - http://qwak.w8.pl http://warcaby.w8.pl http://bcalc.w8.pl
    http://kiedygdzie.co

  • 15. Data: 2011-06-18 22:49:42
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    W dniu 18.06.2011 21:30, Radoslaw Jocz pisze:

    > ostatnio pracuje troche nad grafika wektorowa 2D
    > i mam pytanie jak rozwiazac problemy z dokladnoscia i zaokraglaniem
    Jak możesz użyć to polecam:
    http://www.boost.org/doc/libs/1_46_1/libs/numeric/in
    terval/doc/interval.htm

    Michoo

  • 16. Data: 2011-06-19 08:17:57
    Od: Radoslaw Jocz <r...@p...onet.pl>

    qwak wrote:

    > Ogólnie, przeczytaj sobie wstęp do geometrii obliczeniowej w dowolnej
    > książce o algorytmice (np. "Wprowadzenie do algorytmów" Cormena...) lub
    > w dobrych źródłach w Internecie (np.
    > http://was.zaa.mimuw.edu.pl/?q=node/15).

    spojrzelem na gugla
    computational geometry filetype:pdf

    754lects.pdf
    introduction.pdf
    compgeo.pdf

  • 17. Data: 2011-06-19 08:49:51
    Od: Radoslaw Jocz <r...@p...onet.pl>

    > http://was.zaa.mimuw.edu.pl/?q=node/15).

    fajna stronka
    :)

  • 18. Data: 2011-06-19 10:59:29
    Od: "slawek" <h...@s...pl>

    Użytkownik "Jacek Czerwinski" napisał w wiadomości grup

    >jedno słowo na rodowód nauk poznawczych (fizyki) drugie kierunku
    >praktycznego (techniki).

    "Błąd pomiarowy" musiał być jakoś pojmowany od czasów najdawniejszych - i to
    właśnie z przyczyn "technicznych". Dojrzałą teorię zapodał niejaki Gauss, bo
    chciał zmierzyć krzywiznę przestrzeni (tj. zmierzyć czy suma kątów w
    trójkącie to 180 stopni) metodami ówczesnej geodezji... i wychodziło mu
    jakoś "dziwnie".

    >Są to oddzielne byty, masz rację, natomiast ich dalsze skutki już nie
    >różnią się zbytnio. Nie ma dużego znaczenia czy pomiar ma dokładność

    Różnią się drastycznie. Mniej więcej tak, jak zegarek który "się spieszy"
    (tj. skok wskazówki o działkę sekundową następuje w nim co pół sekundy), a
    zegarek który ma wskazówki nieprzymocowane do osi (czyli pokazują one
    zupełnie dowolne rzeczy, po prostu kręcą się niezależnie od mechanizmu
    zegara).

    To co teraz robi się "w obliczeniach zmiennoprzecinkowych" to zakładanie, że
    owszem, prawda, wskazówki są "nieco" luźno, ale być może jednak mechanizm
    nimi kręci.

    Drastycznie? A jak można, inaczej niż na kredyt zaufania, wierzyć że
    obliczenia na float pointsach są ok, jeżeli nie ma się oszacowania
    dokładności, tj. ustalenia jak wielkie są błędy zaokrągleń? Zwróć uwagę, że
    żaden FPU/CPU nie ma hardware'owo wspieranego liczenia dokładności wyniku.

    Wyjaśnię to na przykładzie - mnożymy 198 razy 51 "ręcznie z oceną
    dokładności"

    198 to niemal 200
    51 to prawie 50
    ich iloczyn to 10000

    Do tego miejsca mamy obliczenia a'la FPU. Rzecz w tym, że powinno się
    jeszcze zrobić coś takiego

    zaokrąglając 198 do 200 popełnia się błąd równy 2 czyli mniejszy niż 1%
    zaokrąglając 51 do 50 popełnia się błąd równy 1 czyli mniejszy niż 2%
    w przypadku iloczynu dobre oszacowanie błędu daje suma "procentów"
    czyli błąd wyniku oszacowujemy na 3% (względny)
    to daje błąd mniejszy niż 300 (bezwzględny)

    Oczywiście, w przypadku obliczeń FPU/CPU mamy teraz (przez monokulturę
    Intela - AMD i inni po prostu mają "takie same", nawet jeżeli ARM itd.) w
    porywach 80 bitów binarnej mantysy (liczby long double w niektórych
    systemach) - chyba że liczymy na jakiś paskudkach poósmej precyzji (nie
    wspieranej przez hardware). Niemniej jednak - idea jest taka sama.

    Jest rzeczą zdumiewającą, że np. właśnie Intel robi najrozmaitsze bajery -
    ale nie potrafi jakoś (a może po prostu nie ujawnia?) procesorów
    numerycznych liczących np. z 160 bitową mantysą.

    Przy obecnej jest około 16 cyfr dziesiętnych (plus trochę jeszcze jak zmusi
    się FPU do poświęcenia cechy na rzecz mantysy). To oznacza, że miliard
    kroków, każdy wrzucający "epsilon" przesunie nam wynik o być może 9 cyfr.
    Zostanie nam 7 cyfr znaczących. Jak jeszcze zaczniemy to odejmować od
    podobnie otrzymanych wyników... oj, to nic nam nie zostanie. Przy 32 cyfrach
    znaczących te miliard kroków zostawi nadal ponad 20 cyfr po przecinku. To
    dalej niczego nie gwarantuje. Ale jest już trochę lepiej.

    Jeżeli ktoś myśli, że wystarczą jedynie dobrze uwarunkowane algorytmy, to
    niech liczy na short float. Też można.

    slawek

    slawek

  • 19. Data: 2011-06-19 21:30:32
    Od: Artur Muszyński <a...@u...wytnijto.com.pl>

    W dniu 2011-06-18 21:30, Radoslaw Jocz pisze:

    > ostatnio pracuje troche nad grafika wektorowa 2D
    > i mam pytanie jak rozwiazac problemy z dokladnoscia i zaokraglaniem
    >
    > podstawowe problemy z jakimi sie spotykam:
    >
    > - mamy dane 2 punkty p0(x,y), p1(x,y) powiedzmy p0 jest podany a p1
    > obliczony nalezy sprawdzic czy to ten sam punkt czy dwa lezace powiedzmy
    > blisko siebie, wiadomo gdy d(p0, p1) == 0 to ten sam punkt ale to tez wiem
    >
    > - mamy dana prosta zadana dwoma punktami p1,p2 i punkt p0
    > sprawdzic czy punkt p0 lezy na prostej czy powiedzmy bardzo blisko tej
    > prostej

    Może to oczywiste, ale gdzie się da, należy nie dopuszczać do
    rozstrzygania takich dylematów stosując się do zasad:
    - punkty o matematycznie tych samych współrzędnych powinniśmy
    przechowywać jako odniesienia do pojedynczego obiektu,
    - po modyfikacji listy punktów, trzeba odpowiednio przetworzyć zestaw
    danych (np po podziale odcinka w miejsce oryginału powstaną dwa nowe
    odcinki i 3 wierzchołki).

    artur

  • 20. Data: 2011-06-20 08:03:47
    Od: Paweł Kierski <n...@p...net>

    W dniu 2011-06-19 12:59, slawek pisze:
> [...]
    > sekundy), a zegarek który ma wskazówki nieprzymocowane do osi (czyli
    > pokazują one zupełnie dowolne rzeczy, po prostu kręcą się niezależnie od

    Dołożę - coś jak "błąd pomiaru" pojawia się np. w finansach, gdy jakiś
    kozak próbuje zapisać 1.10 zł w double (zmienny przecinek z binarną
    podstawą). M.in. do tego wymyślono "decimal floating-point". Schody
    zaczynają się tak czy inaczej, gdy trzeba policzyć zysk z lokaty
    z dzienną kapitalizacją, dzienne oprocentowanie 0.0139%, czas trwania:
    254 dni. Ale prztnajmniej jest gwarancja, że 0.0139% jest w tych
    obliczeniach dokładne (zerowy "błąd pomiaru").

> [...]
    > czyli błąd wyniku oszacowujemy na 3% (względny)
    > to daje błąd mniejszy niż 300 (bezwzględny)

    Są biblioteki, które wprawdzie nie podają błędu, ale przynajmniej
    sygnalizują, że w wyniku operacji doszło do utraty precyzji. Do tego
    pozwalają na sterowanie sposobem zaokrąglania, co przy finansowych
    obliczeniach jest najczęściej prawnie zdefiniowane.

    --
    Paweł Kierski
    n...@p...net