  • 31. Data: 2016-06-22 13:23:04
    Temat: Re: jak przeliczyc mA na stopnie celsiusza
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "Paweł Pawłowicz" <p...@w...up.wroc [kropka] pl> napisał w
    wiadomości news:576a6d46$0$15205$65785112@news.neostrada.pl...

    > To święta prawda. Powodem jest procedura tworzenia pytań maturalnych,
    > realizowana na zasadzie "oby było tanio". Moim zdaniem należy zmienić tą
    > procedurę.

    Aby zapewnić powtarzalność poziomu to chyba większa grupa osób musiała by
    być w tworzenie zadań zaangażowana, a to zwiększa szansę przecieków.
    Innym rozwiązaniem byłoby wprowadzanie już po maturze współczynników dla
    wyników z każdego rocznika (według jakiegoś jasnego matematycznego
    kryterium) wyrównujących te nierówności poziomów matur.

    > Natomiast wprowadzanie egzaminów na studia to fatalny pomysł.
    > Uczestniczyłem w egzaminach, jako egzaminator, i dobrze wiem, jakie były
    > naciski na egzaminatorów, aby przysłowiowy bratanek bardzo ważnej osoby
    > zdał egzamin. I nie były to przypadki jednostkowe.

    Nie znałem tego problemu.
    Ciekawe czy łatwiej to rozwiązać, czy zapewnić jednakowy poziom wszystkich
    matur.

    Tak czy siak problem nierównych poziomów matur powinien być rozwiązany
    wtedy, gdy były one wprowadzane zamiast egzaminów a nie po latach, albo
    wcale.
    P.G.

  • 32. Data: 2016-06-22 13:29:47
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "Paweł Pawłowicz" <p...@w...up.wroc [kropka] pl> napisał w
    wiadomości news:576a62e5$0$12560$65785112@news.neostrada.pl...

    > Ciekawe, ilu egzaminatorów to robi (jest niedziela po południu,
    > egzaminator siedział w komisji cały piątek i sobotę, a wie że możliwość
    > złożenia odwołania jest mocno teoretyczna)...

    Nie wiem dlaczego uważasz, że możliwość odwołania jest mocno teoretyczna.
    Wydaje mi się, że odwołań było całkiem sporo i się okazało, że bardzo duża
    część zasadnych.
    W każdym razie w tym roku jak ogłoszą wyniki i arkusze będą do wglądu to
    maturzyści mają prawo zrobić sobie zdjęcia swoich prac, aby na spokojnie
    zdecydować, czy jest podstawa do odwoływania się.
    P.G.

  • 33. Data: 2016-06-22 14:28:07
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    W dniu 2016-06-22 o 13:04, Piotr Gałka pisze:

    > Użytkownik "Paweł Pawłowicz" <p...@w...up.wroc [kropka] pl> napisał w
    > wiadomości news:576a69bf$0$12545$65785112@news.neostrada.pl...

    > Źródłem dyskusji jest to, że gdyby dziecko mające takie zadanie zapytało
    > jak się do tego zabrać, to ja nie widzę absolutnie nic złego w
    > podpowiedzi: "spróbuj zrobić to z proporcji", a Ty zakwestionowałeś
    > dokładnie taką podpowiedź Roberta.

    No to zapytałem matematyka:
    "proporcja jest gdy:

    y1/x1=y2/x2

    oczywiście, w miejsce x i y możesz wpisać dowolne zmienne. Ale jeśli
    wpiszesz różnice, to stwierdzenie, że pierwotne wartości są w proporcji
    jest błędem."
    Jeśli dosłownie potraktować propozycję Roberta, to mamy właśnie taki
    przypadek.

    OK
    :-)

    P.P.

  • 34. Data: 2016-06-22 14:33:22
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    W dniu 2016-06-22 o 13:08, Ghost pisze:

    > Użytkownik "Paweł Pawłowicz" napisał w wiadomości grup
    a.pl...

    > I że niby podkręcenie wyniku na maturze to takie nierealne?

    Podkręcenie wyniku matury jest skrajnie trudne. Znacznie prościej
    "wkręcić" na uczelnię kogoś, kto nie spełnia kryteriów naboru. Znam
    nawet przypadek, gdy na studia dostał się facet, który nie zdał matury z
    matematyki. I to zgodnie z prawem.

    P.P.

  • 35. Data: 2016-06-22 14:37:05
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    W dniu 2016-06-22 o 13:23, Piotr Gałka pisze:

> [...]
    > wyników z każdego rocznika (według jakiegoś jasnego matematycznego
    > kryterium) wyrównujących te nierówności poziomów matur.

    To się nazywa standaryzacja. Amerykanie dali sobie z tym radę, ale to
    nie jest za darmo, jak u nas. A komisji pilnują faceci z M16.

    > Nie znałem tego problemu.
    > Ciekawe czy łatwiej to rozwiązać, czy zapewnić jednakowy poziom
    > wszystkich matur.

    Znając realia uczelni prostsza wydaje się standaryzacja testów.

    > Tak czy siak problem nierównych poziomów matur powinien być rozwiązany
    > wtedy, gdy były one wprowadzane zamiast egzaminów a nie po latach, albo
    > wcale.

    Temu nie da się zaprzeczyć :-(

    P.P.

  • 36. Data: 2016-06-22 14:51:48
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    W dniu 2016-06-22 o 13:29, Piotr Gałka pisze:

> [...]
    >>
    > Nie wiem dlaczego uważasz, że możliwość odwołania jest mocno teoretyczna.
    > Wydaje mi się, że odwołań było całkiem sporo i się okazało, że bardzo

    Dotychczas nie wolno było kopiować arkuszy ani robić im zdjęć. Pokazanie
    pracy nauczycielowi lub niezależnemu ekspertowi było zakazane, mógł ją
    obejrzeć tylko autor. Co więcej, jeśli nie złożyłeś odwołania
    natychmiast po ogłoszeniu wyników matury, mogło się okazać, że sprawa
    została rozpatrzona po zakończeniu rekrutacji na uczelnie.
    A że były skuteczne odwołania, to sam wiem. Natychmiast po ogłoszeniu
    wyników pojechałem z córką złożyć wniosek o udostępnienie pracy. Po jej
    obejrzeniu wspólnie napisaliśmy prośbę o odwołanie. Efekt: do 82% z
    rozszerzonego angielskiego dodano 12%. Moim zdaniem nie uwzględniono
    wszystkich uwag, ale wynik 94% był dla nas satysfakcjonujący. Pracę
    sprawdzał ktoś nie znający angielskiego, zakwestionował poprawność
    zwrotów podanych w słowniku jako przykłady użycia konkretnych słów.

    > W każdym razie w tym roku jak ogłoszą wyniki i arkusze będą do wglądu to
    > maturzyści mają prawo zrobić sobie zdjęcia swoich prac, aby na spokojnie
    > zdecydować, czy jest podstawa do odwoływania się.

    Ale to, jak bardzo słusznie zauważyłeś, należało zrobić przy
    wprowadzaniu zewnętrznej matury, nie po latach. Dotychczas chronione
    były interesy egzaminatorów, kosztem praw uczniów.

    P.P.

  • 37. Data: 2016-06-22 14:51:52
    Od: SW3 <s...@p...fm.invalid>

    W dniu 22.06.2016 o 12:49 Paweł Pawłowicz [kropka] pl>

> [...]
    > naciski na egzaminatorów, aby przysłowiowy bratanek bardzo ważnej osoby
    > zdał egzamin. I nie były to przypadki jednostkowe.

    I na maturze da się uniknąć nacisków a na egzaminach wstępnych nie? Po za
    tym jak uczelnia nie przypilnuje egzaminów to uczelnia ma nieoptymalnie
    dobranych studentów a jak są przekręty na maturze to cierpią na tym
    niczemu niewinne uczelnie.

    Matura zamiast egzaminów ma wiele wad, np:
    - wyboru studiów dokonuje się znając już swój wynik więc ktoś komu udało
    się osiągnąć wynik nieco powyżej swoich możliwości może iść na bardziej
    oblegany kierunek a ten, kto na maturze miał pecha ma zamkniętą drogę.
    Kilka procent różnicy na maturze to kwestia przypadku (choćby trafienia w
    pytaniu testowym) a te kilka procent później może być decydujące. W
    przypadku egzaminów wstępnych każdy ocenia swoje możliwości przed
    egzaminem, na dodatek można próbować zdawać za rok.
    - o przyjęciu na studia decydują wyniki z dziedzin, które nie koniecznie
    są istotne na danych studiach. Uczelnia może co prawda ograniczyć się do
    jednego przedmiotu ale nie może dać największej wagi np. pytaniom z
    anatomii czy rachunku prawdopodobieństwa.
    - maturę zdaje się raz, po kilku latach po maturze można większość
    zapomnieć albo się doszkolić a nie zmienia to szans dostania się na studia
    - jeśli ktoś nie zdawał na maturze przedmiotu, który jest istotny przy
    przyjęciach na dane studia to choćby go bardzo dobrze umiał to nie ma to
    znaczenia.

    --
    SW3
    ----

  • 38. Data: 2016-06-22 15:02:23
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    W dniu 2016-06-22 o 14:51, SW3 pisze:
> [...]
    > nieoptymalnie dobranych studentów a jak są przekręty na maturze to
    > cierpią na tym niczemu niewinne uczelnie.

    Przekręty na maturze są bardzo mało realne. W przypadku egzaminu na
    uczelni to żaden problem.

> [...]
    > przypadku egzaminów wstępnych każdy ocenia swoje możliwości przed
    > egzaminem, na dodatek można próbować zdawać za rok.

    Maturę też można poprawiać.

> [...]
    > jednego przedmiotu ale nie może dać największej wagi np. pytaniom z
    > anatomii czy rachunku prawdopodobieństwa.

    W praktyce nie jest to potrzebne.

    > - maturę zdaje się raz, po kilku latach po maturze można większość
    > zapomnieć albo się doszkolić a nie zmienia to szans dostania się na studia

    Jak napisałem, maturę można poprawiać.

> [...]
    > znaczenia.

    "Jeśli ktoś nie zdawał na maturze przedmiotu, który jest istotny przy
    przyjęciach na dane studia" to znaczy, że jest idiotą i w ogóle nie
    powinien studiować.

    P.P.

  • 39. Data: 2016-06-22 17:10:09
    Od: SW3 <s...@p...fm.invalid>

    W dniu 22.06.2016 o 15:02 Paweł Pawłowicz [kropka] pl>

    > Maturę też można poprawiać.

    Ile razy i czy w razie gorszego wyniku lub niezdania liczy się nowszy
    wynik?

    > Jak napisałem, maturę można poprawiać.

    A co z tymi co już nic nie pamiętają ale na maturze mieli dobry wynik?

    > "Jeśli ktoś nie zdawał na maturze przedmiotu, który jest istotny przy
    > przyjęciach na dane studia" to znaczy, że jest idiotą i w ogóle nie
    > powinien studiować.

    Znaczy po zdaniu matury nie wolno zmieniać planów (np. na pierwszym roku
    ktoś stwierdza, że wolałby inny kierunek) bo się zostanie zakwalifikowanym
    do idiotów?

    --
    SW3
    ----

  • 40. Data: 2016-06-22 17:23:24
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Paweł Pawłowicz" napisał w wiadomości
    >No to zapytałem matematyka:
    >"proporcja jest gdy:
    >y1/x1=y2/x2

    Za dokladnie, pan spyta jeszcze raz :-)

    Mozesz przy okazji spytac o funkcje liniowa ...

    J.