  • 1. Data: 2011-07-25 13:56:40
    Temat: jak 1+2 GB RAM działa w dual channel?
    Od: "PaweL" <l...@i...pl>

    Kupiłem komputer z 3GB RAM DDR3 (SODIMM) - konkretnie 1GB Samsung i 2GB
    Nanya. I to wszystko działa w dual channel. Jeszcze niedawno musiały być 2
    identyczne kości żeby było poprawnie. Jak teraz jest? DDR3 ma inne
    wymagania? Jak zrobię 2x2GB to też będzie dual channel?

    Paweł

  • 2. Data: 2011-07-26 00:44:56
    Temat: Re: jak 1+2 GB RAM działa w dual channel?
    Od: "Q" <n...@s...pl>

> [...]
    > identyczne kości żeby było poprawnie. Jak teraz jest? DDR3 ma inne
    > wymagania? Jak zrobię 2x2GB to też będzie dual channel?

    A w jakim trybie masz ten dual-channel?
    Ganged? Unganged?

    PS
    Pewnie to drugie :).

  • 3. Data: 2011-07-26 01:04:55
    Od: Michal Lukasik <m...@t...pl>

    Dnia 25.7.2011, PaweL napisał(a):

    > Kupiłem komputer z 3GB RAM DDR3 (SODIMM) - konkretnie 1GB Samsung i 2GB
    > Nanya. I to wszystko działa w dual channel. Jeszcze niedawno musiały być 2
    > identyczne kości żeby było poprawnie.

    Niedawno? To już nForce2 tak potrafił.

    > Jak teraz jest? DDR3 ma inne wymagania?
    > Jak zrobię 2x2GB to też będzie dual channel?

    :D
    A dlaczego niby miałoby nie działać?
    --
    _____ __________________________
    \` Y (__) __\` | | | '/ http://www.pajacyk.pl/

  • 4. Data: 2011-07-26 06:33:17
    Od: "m7marek" <m...@i...pl>

    Użytkownik "Michal Lukasik" <m...@t...pl> napisał w wiadomości
    > Niedawno? To już nForce2 tak potrafił.
    w/g wiki to nie prawda bo "W przypadku platform opartych na chipsecie
    nForce2 możliwe jest osiągnięcie trybu dual channel na trzech modułach
    pamięci np. 2x256 pracujące w pierwszym kanale i osobno 512 DDR lub trzech o
    takim samym rozmiarze"

    piszą też: "Płyty główne oparte na nowoczesnych chipsetach obsługują tryb
    dual channel również, gdy użyjemy do jego budowy dwóch par pamięci o różnej
    pojemnośc"
    Ale jak to działa, czy działa tylko do granicy wspólnej wartosci pojemnosci,
    tzn. gdy mamy dwie kosci 2GiB i 1GiB to w dualu działa 1GiB z pierwszej i
    1GiB z drugiej czyli pierwsze 2GiB obszaru pamięci, a ostatnie 1GiB już bez
    duala.
    Czy może nie działa z teoretycznie podwojoną przepustowością, tylko z
    1,5razy zwiekszoną, przez przeplot (odczyt na przemian raz 128bit z obu
    pamieci, a nastepnie 64bit tylko z tej wiekszej)? Czy ktoś może to wyjaśnić?

  • 5. Data: 2011-07-26 10:54:15
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    W dniu 25.07.2011 15:56, PaweL pisze:
    > Kupi?em komputer z 3GB RAM DDR3 (SODIMM) - konkretnie 1GB Samsung i 2GB
    > Nanya. I to wszystko dzia?a w dual channel. Jeszcze niedawno musia?y byae 2
    > identyczne ko?ci ?eby by?o poprawnie. Jak teraz jest? DDR3 ma inne
    > wymagania? Jak zrobie 2x2GB to te? bedzie dual channel?

    1) Włącz MIME, bo wysyłasz śmieci.
    http://www.grush.one.pl/mime/

    2) Po prostu chipsety się zmieniły. Teraz dual-channel działa
    albo tak, że (w tym przypadku) 1 GiB jest w dual-channel,
    a niesparowana reszta działa w single-channel (czyli wol-
    niej), albo tak, że obydwa moduły są traktowane zupełnie
    oddzielnie i zamiast dwukrotnie większego transferu uzy-
    skuje się możliwość transmitowania danych z/do dwóch róż-
    nych obszarów pamięci jednocześnie (co jest częściej bar-
    dziej opłacalne niż jedna, 128-bitowa magistrala danych).

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |
    ......./

  • 6. Data: 2011-07-26 18:58:02
    Od: Michal Lukasik <m...@t...pl>

    Dnia 26.7.2011, m7marek napisał(a):

> [...]
    > pamięci np. 2x256 pracujące w pierwszym kanale i osobno 512 DDR lub trzech o

    "Gdzieś" mam co piszą na wiki. Nie po raz pierwszy się myli.
    Sam kiedyś sprawdziłem (i opisałem to na tej grupie jako przykład w
    dyskusji dot. dual channel) na płytach Soltek SL-75FRN2-L oraz MSI K7N2 z
    dwoma modułami różnej pojemności - działo.
    --
    \` Y (__) __\` | | | '/ http://polish.spampoison.com/