    From: "T.M.F." <t...@n...mp.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: inteligentne liczniki energii ... do 2020 roku !?
    Date: Mon, 13 Apr 2009 13:24:59 +0200

    Jarosław Sokołowski pisze:

    > Ani w pełni, ani kręciołek. Najczęściej w takich razach stosuje się
    > cewkę Rogowskiego lub coś podobnego, a dalej obróbke elektroniczną.
    >
    > A tak przy okazji, znany jest mi prykład dość biednego kraju, w którym
    > już jakieś dziesięć lat temu stosowano takie liczniki. Odczyt dokonywany
    > jest (był?) z przelatującego samolotu.

    Od kilku lat mam licznik elektroniczny z mozliwoscia zdalnego odczytu. Z
    instrukcji wynika, ze mozna go odczytywac zarowno przez siec
    energetyczna - przypuszczam, ze na najblizszym trafoku musi byc jakis
    modul, albo po podczerwieni. Nie wiem jak inkasent go odczytuje bo nigdy
    go nie widzialem, nie sadze, ze go otwiera bo zamek od nieuzywania chyba
    juz od dawna nie dziala, licznik stoi w plocie w skrzynce, w ktorej od
    UV okienko dawno stalo sie nieprzezrczyste, takze bez otwarcia skrzynki
    nie odczytasz. Fakt, ze nikt nigdy w okolicy inkasenta nie widzial jest
    znamienny, co jednak nie przeszkadza ZE pobierac oplaty za odczyt.
    BTW, nawet jesli odczyt bedzie trudny do zrealizowania zdalnie przez
    siec to licznik z WiFi, gdzie inkasent przechodzac ulica zbiera dane z
    licznikow i tak jest niezlym ulatwieniem.
    Swoja droga czytalem, ze w Kalifornii ma wejsc lub juz weszlo prawo, ze
    nowe instalacjie AC maja miec mozliwosc zdalnego sterowania z
    ichniejszego ZE. Chodzi o to, ze w sytuacji przeciazenia sieci operator
    moze zdalnie wylaczyc lub ograniczyc pobor przez domowe urzadzenia AC.
    Np. stwierdzi, ze masz klimatyzator ustawiony na 18 stopni a wystarczy
    ci np. 22 co ograniczy pobor mocy wiec chwilowo tak ci to ustawi.
    Nie po raz pierwszy sie okazuje, ze Orwell byl prorokiem.