    From: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: ilu jest programistow na swiecie?
    Date: Sun, 22 May 2011 13:39:00 +0100
    <iqucfc$jta$1@news.onet.pl> <iquoqb$ijm$1@inews.gazeta.pl>
    <ir1765$sji$1@news.onet.pl>
    <9...@n...googlegroups.com>
    <ir2r6p$gmn$1@solani.org> <ir2sv6$899$1@news.onet.pl>
    <a...@n...gazeta.pl>
    <ir55ji$ist$1@news.onet.pl>
    <5...@e...googlegroups.com>
    <ir6q0a$r5d$1@inews.gazeta.pl>
    <f...@l...googlegroups.com>
    <ir8d71$15h$1@inews.gazeta.pl>
    <0...@w...googlegroups.com>

    On 22/05/2011 12:47, Maciej Sobczak wrote:

    > Czytaj cały post zanim odpiszesz.

    Skoro więce robisz testy, to chyba jednak czemuś one zapobiegają. Bo
    chyba nie powiesz, że robisz je, bo lubisz poczucie beezpieczeństwa?

    > Testy oczywiście są. Ale robię z nich fetyszu i nie stawiam ich w
    > centrum procesu.

    Ale ustawiasz chochoła, bo w agile/XP testowanie obejmuje niewielką
    część praktyk. Akurat pisałem o tym, bo padła teza, że XP z konieczności
    będzie wypuszczać źle przetestowane oprogramowanie, bo nie da się
    testować w takim cyklu.

    > Nie, nie można.
    > Tzn. nie twierdzę, że nie ma na świecie rozwiązań, które to obiecują
    > (więc nie pokazuj mi linków do tych rozwiązań :-p ).
    > Twierdzę tylko, że nie można.

    Można. Wiem, bo akurat moja praca ma z tym związek i blisko współpracuję
    z ludźmi, którzy to właśnie robią.

    > Ostatecznie tak to wygląda.

    No i całe agile właśnie na tym polega, żeby przestać machać rękami,
    oprzeć się na doświadczeniu i zabrać się do roboty.

    > Właśnie nie jestem o tym przekonany. Mam wrażenie, że agile stał się
    > wyjątkowo atrakcyjny właśnie dla młodego pokolenia, przez swoją mniej
    > lub bardziej jawnie wyrażoną obietnicę, że programowanie może być
    > znowu "cool". Każdy chce, żeby było cool, więc im bardziej coś wygląda
    > cool, tym lepiej.

    Prawdę mówiąc uważam, że jest to kompletnie nieistotne z punktu widzenia
    tego, czy te praktyki są dobre, czy nie. Oczywiście z punktu widzenia
    klienta może to tak wyglądać, że jak ktoś mówi, że praktykuje
    agile/XP/Scrum, to trzeba uważać i się dokładnie przyjrzeć temu, co tam
    się właściwie praktykuje. Pewną zaletą agile jest założenie kompletnej
    widoczności procesu dla stakeholderów. Tak więc jeśli nie ma tej
    widoczności, to od razu masz sygnał, że coś z tym agile jest nie tak.

    W przypadku projektów zlecanych zewnętrznie, ta widoczność powinna miec
    postać "nasz człowiek siedzi z waszym zespołem i uczestniczy w zebraniach".

    > I tak powstają niezliczone odmiany "procesów" agile
    > - szybciej, niż można je uwiarygodnić przez faktyczne doświadczenie.

    Shore&Warden na przykład powstało przez kumulację faktycznego
    doświadczenia w wielu implementacjach XP.