    From: Maciej Sobczak <s...@g...com>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: ilu jest programistow na swiecie?
    Date: Sun, 22 May 2011 04:47:44 -0700 (PDT)
    <iqucfc$jta$1@news.onet.pl> <iquoqb$ijm$1@inews.gazeta.pl>
    <ir1765$sji$1@news.onet.pl>
    <9...@n...googlegroups.com>
    <ir2r6p$gmn$1@solani.org> <ir2sv6$899$1@news.onet.pl>
    <a...@n...gazeta.pl>
    <ir55ji$ist$1@news.onet.pl>
    <5...@e...googlegroups.com>
    <ir6q0a$r5d$1@inews.gazeta.pl>
    <f...@l...googlegroups.com>
    <ir8d71$15h$1@inews.gazeta.pl>

    On 21 Maj, 15:03, Andrzej Jarzabek <a...@g...com> wrote:

    > Znaczy, nie robisz żadnych testów,

    Czytaj cały post zanim odpiszesz.

    > Ej, ale jak rozumiesz "się nie da"? Że testy spowodują, że w ogóle
    > błędów nie będzie, no to rzecz jasna. Ale skoro i tak będą, to klienta
    > może interesować, czy będzie ich mniej czy więcej, czy będą występować
    > częściej, czy rzadziej.

    Tak. Dlatego staram się mieć dobry projekt - po to, żeby błędów było
    mniej.

    Testy oczywiście są. Ale robię z nich fetyszu i nie stawiam ich w
    centrum procesu.

    > Nie tylko unit testy można odpalać z automata. Można automatycznie
    > testować całe systemy, nawet GUI.

    Nie, nie można.
    Tzn. nie twierdzę, że nie ma na świecie rozwiązań, które to obiecują
    (więc nie pokazuj mi linków do tych rozwiązań :-p ).
    Twierdzę tylko, że nie można.

    > Oczywiście! Stąd moje zastrzeżenie do waterfall, że te wszystkie
    > metodologie analizowania i projektowania to i tak machanie rękami wokół
    > tego, że szacunki opierają się na doświadczeniu osoby z odpowiednim
    > doświadczeniem.

    Ostatecznie tak to wygląda.

    > Zgoda! I to nie jest tak, że w agile nie ma planowania. Jest planowanie,
    > i podstawą planowania jest to, że się zbiera osoby z odpowiednim
    > doświadczeniem w jednym pomieszczeniu.

    Właśnie nie jestem o tym przekonany. Mam wrażenie, że agile stał się
    wyjątkowo atrakcyjny właśnie dla młodego pokolenia, przez swoją mniej
    lub bardziej jawnie wyrażoną obietnicę, że programowanie może być
    znowu "cool". Każdy chce, żeby było cool, więc im bardziej coś wygląda
    cool, tym lepiej. I tak powstają niezliczone odmiany "procesów" agile
    - szybciej, niż można je uwiarygodnić przez faktyczne doświadczenie.

    Problem w tym, że jeżeli już masz cały pokój ludzi z dużym
    doświadczeniem, to właściwie nie ma znaczenia, jaki to będzie proces.
    I tak to zrobią dobrze i to jest właśnie ten nieuchwytny czynnik
    ludzki.

    > Ach, widzisz, tylko tak się składa, że istnieje taka szkoła
    > projektowania jak "simple design"/"incremental design", która mówi, że
    [...]
    > Robienie w tym momencie większego projektu uważam za błąd.

    A kto mówi, że on ma być większy? On ma być wystarczający. W
    szczególności brak projektu nie jest wystarczający.

    Dla przykładu, mój ostatni projekt na papierze nie zawierał formalnych
    diagramów. Były ze dwa (!) obrazki w stylu prezentacji power pointa,
    ale ani kawałka UMLa ani niczego podobnego. Był za to *dokładniejszy*
    opis protokołu oraz interakcji w skali makro, była też bardziej
    dokładna analiza konsekwencji różnych fakapów, bo projekt
    dotyczył systemu krytycznego. Całość była napisana tak, żeby inny
    senior, niezwiązany z projektem ale poproszony o ocenę, powiedział, że
    się przekonał.
    Ja wcale nie sugeruję tutaj żadnego RUPa czy czegoś w tym stylu.
    Twierdzę natomiast, że wystartowanie od razu z wersją demo jest słabe
    i zwiększa ryzyko, że na wersji demo się skończy. Twierdzę też, że TDD
    jest słabe, bo rzeczy naprawdę ważnych nie potrafi uchwycić.

    > O, super to ująłeś, mogę pożyczyć? "Analiza, projekt - bywa, że są do
    > dupy i dają fałszywe poczucie bezpieczeństwa. Problem z
    > waterfall/iterative polega na tym, że nie dają żadneej obrony przed taką
    > możliwością, a przez to prowadzą do fałszywego poczucia bezpieczeństwa."

    Spoko. Możesz pożyczyć, bo to jest prawda i istnieje również w wersji
    "there is no silver bullet". Mogę jedynie powiedzieć, że naciąłem się
    z testami, bo już nie raz zaprowadziły mnie (albo kogoś z mojego
    otoczenia) w buraki natomiast nigdy nie naciąłem się z projektowaniem
    - bo zawsze projekt był wartością dodaną, która wyznaczyła kierunek
    prac i którą można było uwiarygodnić (albo wyprostować!) jeszcze przed
    napisaniem pierwszej linijki kodu.

    --
    Maciej Sobczak * http://www.msobczak.com * http://www.inspirel.com