    From: Paweł Kierski <n...@p...net>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: ilu jest programistow na swiecie?
    Date: Sat, 21 May 2011 14:19:21 +0200
    <iqr7pi$r95$1@node2.news.atman.pl> <iqrujs$b8$1@news.onet.pl>
    <iqs0o4$85o$1@news.onet.pl> <1...@l...localdomain>
    <iqtglc$5c5$1@news.onet.pl> <iqthln$9gp$1@news.onet.pl>
    <iqtirb$9kr$1@news.onet.pl> <iqtj7p$fel$1@news.onet.pl>
    <c...@w...googlegroups.com>
    <iqtpbn$80t$1@news.onet.pl>
    <7...@t...googlegroups.com>
    <0...@1...googlegroups.com>
    <iqu14k$9ee$1@news.onet.pl>
    <6...@g...googlegroups.com>
    <iqucfc$jta$1@news.onet.pl> <iquoqb$ijm$1@inews.gazeta.pl>
    <ir1765$sji$1@news.onet.pl>
    <9...@n...googlegroups.com>
    <ir2r6p$gmn$1@solani.org> <ir2sv6$899$1@news.onet.pl>
    <a...@n...gazeta.pl>
    <ir55ji$ist$1@news.onet.pl> <ir71js$dc4$1@inews.gazeta.pl>
    <ir7ndm$mgd$1@news.onet.pl>

    W dniu 2011-05-21 08:51, Michal Kleczek pisze:
    [...]
    > I projekt trwa bez konca... Ew. konczy jak c2 (tak, tak - pierwszy projekt
    > XP) - czyli przychodzi ktos z gory i go brutalnie przerywa.

    Dokładnie tak 8-) Przerywamy, jeśli w tym momencie spodziewany wzrost
    przychodów po dodaniu pewnej funkcjonalności jest mniejszy niż koszt
    kolejnej iteracji. Zarabialiśmy na kolejnych wersjach, na następnej
    nie zarobimy, więc zamykamy lub zawieszamy robotę. Bo może pojawić się
    nowa potrzeba, dla której będzie warto dołożyć funkcjonalność.

    > Drozej jest?

    Może być. Gdy w ramach prototypu klient chce zobaczyć jeszcze jedną
    funkcjonalność, a w środku jest tyle sznurka i taśmy klejącej, że
    w typ prototypie nie da się jej dodać bez gruntownej refaktoryzacji
    albo i przepisania prototypu.

    [...]
    > To byl tylko przyklad _jednej_ decyzji, ktora musisz podjac. Problem nie
    > lezy w tym, ze kazdy taki problem jest trudny, tylko ze tych problemow jest
    > duzo.
    >
    > Bo takich decyzji projektowych, ktore trzeba podjac na poczatku (zeby w
    > ogole mozna bylo zaczac programowac) i ktorych odwrocenie bedzie pozniej
    > kosztowne jest cale multum. Czynnikow, ktore je determinuja tez jest cale
    > multum.
    > Wiara w to, ze mozna je wszystkie podjac na podstawie lub w czasie
    > polgodzinnej "rozmowy" z "customerem" jest doprawdy naiwna.

    Nie wszystkie. Te, które są aktualnie potrzebne. Chyba wiem, gdzie jest
    pies pogrzebany. Agile w naturalny sposób stosuje się w projektach,
    w których nikt nie ma pojęcia, co będzie za pół roku. A klient chce
    (bo wg niego warto - robi to świadomie) podjąć ryzyko tworzenia
    oprogramowania tak, żeby jak najszybciej dotarło na rynek. Wszystkie te
    ryzyka związane z tym, że gdzieś się potkniemy i będzie to kosztowało
    w którymś momencie przepisywanie wszystkiego są znane i akceptowane.
    Bo wartością tego projektu jest wypuszczenie na rynek produktu jak
    najszybciej. Nawet, jeśli nie ma wszystkiego, a tylko krytyczne
    funkcjonalności. Chodzi zazwyczaj o to, żeby przy założonym czasie tak
    dopasować scope i jakość, żeby wyprzedzić konkurencję. Szczegółowa
    analiza na początku spowalnia wydanie pierwszych wersji. Po za tym
    trzeba elastycznie odpowiadać na to, co akurat konkurencja wypuszcza.
    Być może będą to funkcjonalności, których nie wzięliśmy pod uwagę na
    początku, ale użytkownikom się spodobały.

    W projektach o bardzo dobrze zdefiniowanym i "sztywnym" scope, przy
    założeniu pewnej jakości negocjujemy czas i koszt. Do tego dobra,
    robiona od A do Z analiza nie tylko ma sens, ale jest konieczna.

    --
    Paweł Kierski
    n...@p...net