  • Data: 2002-10-11 08:56:53
    Temat: Re: ile bps dla sieci osiedlowej
    Od: "Jacek Orłowski" <J...@w...biskupin.wroc.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Jacek Olbrys" <j...@f...onet.pl>
    napisał w wiadomości news:ao3rml$g5u$1@news.onet.pl...

    > [...] Jakie sa wasze odczucia praktyczne. Jak to zwykle wyglada?

    Ten wątek nastroił mnie dość refleksyjnie ;) Jak to się zmieniają
    oczekiwania/wymagania ludzi w bądź co bądź krótkim czasie. Moja
    sieć osiedlowa zaczynała od łącza 57,600 kbps (tak, tak - nie po-
    myliłem się w jednostkach) na którym maksymalnie pracowało ok. 30
    osób! Później mieliśmy Asmaxy na 115,2 kbps i dociągneliśmy na
    tym do ok. 70 osób. I wyobraźcie sobie że nikt nie narzekał! Cho-
    dziło spokojnie WWW, poczta, news ... wszystko to co potrzebne,
    a płaciliśmy 30 zł / msc :-o co jak na tamte czasy było ewenemen-
    tem na skalę nie tylko polską.

    Aktualnie mamy łącze 1,3 MBit na ok. 250 osób. Biorąc pod uwagę
    że mamy sporo lokalnych serwerów (mail, www, proxy, news, cs)
    i stosujemy CBQ działa to całkiem fajnie. Oczywiście amatorzy
    DivX i IsoNews narzekają na wolne transfery (5-9 kB/s) ale jest
    to dosłownie kilka osób (i byliby w stanie zapchać każde nawet
    najszersze łącze).

    Wszystko zależy jak z sieci/łącza korzystają użytkownicy. U mnie
    np. online nigdy nie ma więcej niż 50% osób a godziny tzw. szczy-
    tu to 18-23 gdzie włączonych komputerów jest powyżej 70 (nie wszy-
    scy jednak ściągają z sieci). Nie mniej w najbliższym czasie pla-
    nujemy odpalenie dodatkowego łącza bo czasami jednak się zdarza
    spory traffic ;)

    Reasumując. Znam jeszcze kilka dużych sieci (> 150 userów) dyspo-
    nujących łączem rzędu 1-2 MBit. I wszędzie tam gdzie się odpowied-
    nio skonfiguruje stronę serwerową/routerową chodzi to bardzo ładnie.

    --
    Slainte!
    jO.