  • 61. Data: 2017-02-10 10:27:52
    Temat: Re: gpio 12v
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "slawek" napisał w wiadomości grup
    On Thu, 9 Feb 2017 20:22:22 +0000, AlexY <a...@i...pl> wrote:

    >Może źle zrozumiałem. Ale padło zdanie, że PGA stosuje się w
    >przemyśle aby utrudnić/uniemożliwić skopiowanie. Z drugiej strony MCU
    >można zaprogramować tak, aby nie dało się zczytać programu. Więc też
    >bezpiecznie.

    O ile ma flasha na pokladzie.
    Teraz to czeste, dawniej niekoniecznie.

    > Z trzeciej strony: są/były techniki łamania MCU, np. mechaniczne
    > ingerencje w strukturę aby zresetować fusebity.

    >Czyli, przy pewnej skali, mogłoby być opłacalne użycie PGA zamiast
    >MCU, jeżeli w rezultacie można osiągnąć większą odporność na
    >inzynierię odwrotną.

    Przede wszystkim, to oba uklady zasadniczo do czego innego sluza.
    Owszem, mamy ten "procesor w FPGA", mozna zastapic MCU.

    >Ale: czy przy takiej skali (produkcja przynosząca miliony euro
    >zysków) zapobiegnie się skopiowaniu naszego urządzenia - jeżeli
    >kopiujący może po prostu napisać cały soft (ew. zaprogramować PGA) od
    >zera?

    Czasem to kwestia czasu - zanim napisze, to rok minie, albo dwa.
    A skopiowac moze w 5 minut, dwa dni, tydzien ...

    >Przykładem choćby BIOS. Phoenix nie skopiował BIOS'u, ale po prostu
    >zrobił go na nowo.

    Tam chyba bylo dostepne zrodlo IBM.
    No i funkcje byly dobrze opisane, a calego biosu bylo cos 8KB.

    A zrob na nowo np falownik do silnika czy sterownik do obrabiarki.
    Albo glupia nawigacje do samochodu.

    J.

  • 62. Data: 2017-02-10 13:52:57
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 09 Feb 2017 20:04:16 +0100, slawek <f...@f...com> wrote:
    > Ale ktoś tam napisał w wątku że PGA stosuje się dla zabezpieczenia

    To Alexy zasugerował, że,FPGA są bezpieczniejsze a teraz wycofuje
    się rakiem odpowiadając nie na temat :)

    --
    Marek

  • 63. Data: 2017-02-11 00:18:50
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Marek pisze:

    > To Alexy zasugerował, że,FPGA są bezpieczniejsze a teraz wycofuje się
    > rakiem odpowiadając nie na temat :)

    Zacytuj albo przeproś.

    --
    AlexY
    http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html

  • 64. Data: 2017-02-11 01:57:26
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Fri, 10 Feb 2017 10:27:52 +0100, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Albo glupia nawigacje do samochodu.

    Kwestia map. GUI i algorytmy do zrobienia w parę miesięcy.

  • 65. Data: 2017-02-11 02:00:50
    Od: slawek <f...@f...com>

    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > A skopiowac moze w 5 minut, dwa dni, tydzien ...

    Naprawdę?

  • 66. Data: 2017-02-11 11:56:25
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 11 Feb 2017 01:57:26 +0100, slawek napisał(a):
    > On Fri, 10 Feb 2017 10:27:52 +0100, "J.F."
    >
    > Kwestia map. GUI i algorytmy do zrobienia w parę miesięcy.

    Do dopracowania w kolejne pare miesiecy, a w miedzyczasie konkurencja
    spija smietanke z rynku :-)

    J.

  • 67. Data: 2017-02-11 11:57:19
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 11 Feb 2017 02:00:50 +0100, slawek napisał(a):
    > On Fri, 10 Feb 2017 10:27:52 +0100, "J.F."
    >
    > Naprawdę?

    W zaleznosci od wersji - jak niezabezpieczone to 5 minut, czasem
    trzeba posiedziec dluzej, czasem sie nie da ...

    J.

  • 68. Data: 2017-02-11 13:54:50
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 10 Feb 2017 23:18:50 +0000, AlexY <a...@i...pl> wrote:
    > Zacytuj albo przeproś.

    Cytuję:
    "Dość często spotykam FPGA w urządzeniach przemysłowych gdzie mają
    uniemożliwić skopiowanie urządzenia. "

    Powyższe sugeruje jakoby FPGA było bezpieczniejsze (uniemozluwiajace
    wrecz skopiowane) niż układ z mcu, bo tylko mcu może być poprawną
    analogią tutaj do FPGA w dziedzinie zabezpieczeń przed skopiowaniem.
    Komentarz J.F. oraz slawka tylko potwierdza kontekst i sens tego
    cytatu.
    A w więksxości przypadków jest.dokładnie odwrotnie, bo wszystko jest
    w zew. sflashach, które łatwo odczytać.

    --
    Marek

  • 69. Data: 2017-02-11 14:40:13
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Marek pisze:

    > Cytuję:
    > "Dość często spotykam FPGA w urządzeniach przemysłowych gdzie mają
    > uniemożliwić skopiowanie urządzenia. "
    >
    > Powyższe sugeruje jakoby FPGA było bezpieczniejsze (uniemozluwiajace

    Nic nie sugeruje, po prostu czasem urządzenia nie mają żadnego procesora.

    > wrecz skopiowane) niż układ z mcu, bo tylko mcu może być poprawną
    > analogią tutaj do FPGA w dziedzinie zabezpieczeń przed skopiowaniem.

    Jedne i drugie mają podobny poziom zabezpieczeń, dywagacje co jest
    lepsze są bez sensu.

    > Komentarz J.F. oraz slawka tylko potwierdza kontekst i sens tego cytatu.

    Nie odpowiadam za cudze interpretacje.

    > A w więksxości przypadków jest.dokładnie odwrotnie, bo wszystko jest w
    > zew. sflashach, które łatwo odczytać.

    Aha, bo nie wiem co naprawiam. Głupi ten mój szef, że mi za to płaci.

  • 70. Data: 2017-02-11 15:02:42
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 11 Feb 2017 13:40:13 +0000, AlexY napisał(a):

    > Nic nie sugeruje, po prostu czasem urządzenia nie mają żadnego procesora.

    Nie maja.
    A dlaczego nie maja ? Chyba jednak zasugerowales powod :-)

    > Aha, bo nie wiem co naprawiam. Głupi ten mój szef, że mi za to płaci.

    Naprawiasz urzadzenia z FPGA ?
    Jakimi dokladnie, i czy obok nie ma malej kostki pamieci ...

    J.