  • 11. Data: 2010-02-19 16:31:38
    Temat: Re: generator na 240MHz
    Od: Account <u...@e...org>

    On 2/18/2010 11:05 PM, a...@p...pl wrote:
    > czesc
    >
    > potrzebuje przebieg prostokatny o czestotliwosci ca 240MHz. Ma ktos
    > pomysl na czym daloby sie uklad zrobic?

    Może PLL np. CDC5801 lub CDCF5801.

  • 12. Data: 2010-02-19 19:18:01
    Od: JanuszR <r...@o...pl>

    > potrzebuje przebieg prostokatny o czestotliwosci ca 240MHz. Ma ktos
    > pomysl na czym daloby sie uklad zrobic?

    Na gigahercach prostokąt? Szatan nie kogut :) Nawet jeżeli jakiegoś
    koślawca w paśmie 10GHz wygenerujesz to byle przesył zrobi z tego wyrób
    sinusopodobny.

    JanuszR

  • 13. Data: 2010-02-19 19:38:20
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "SławomirSzczyrba" <c...@o...the.night> wrote in message
    > Everybody be cool, it's RoMan Mandziejewicz!

    > A jak by się w takim przypadku zachowała zwykła bramka 74ASxx albo 74Fxx
    > ?
    > Teoretycznie powinna jeszcze przy tej częstotliwości pracować...

    Ktoś, kto zdaje sobie sprawę z tego, że idealny przebieg prostokątny
    to faktycznie jest suma nieskończonej ilości przebiegów sinusoidalnych
    z których ten o najniższej częstotliwości odpowiada 240MHz a reszta
    to kolejne nieparzyste harmoniczne częstotliwości podstawowej
    będzie rozumiał różnicę pomiędzy "bramka jeszcze działa" a
    "chcę przebieg prostokątny". Aby przebieg "w miarę" przypominał
    prostokąt to musi mieć tych harmonicznych conajmniej kilka,
    więc mówimy o sumowaniu częstotliwości takich jak podstawowa
    240MHz + trzecia harmoniczna 720MHz + 5 harmoniczna 1,2 GHz...
    Czy wymieniać dalej? Jeśli układ będzie obcinał silnie wszystko co
    powyżej np. 400MHz to nie będziesz miał prostokąta tylko kiepski sinus...

    A dla tych co sobie nie zdają sprawy, proponuję poczytać:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Square_wave

  • 14. Data: 2010-02-19 19:40:18
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    <a...@p...pl> wrote in message

    > na razie nie wiem, na co na wejsciu bedzie potrzebowal uklad.

    To, ze budujesz uklad cyfrowy wcale nie znaczy ze na wejsciu
    bedziesz potrzebowal przebieg prostokatny...
    Wiekszosc ukladów bedzie pracowac nalezycie popychana sinusem.

    Jesli rzeczywiscie chcesz aby cos Ci przy tych czestotliwosciach
    dobrze pracowalo to radzilbym raczej zrobic cos na ukladach
    programowalnych z wewnetrznym PLL i popychac to wolniejszym
    zegarem który bedzie mnozony wewnatrz scalaka i z niego nie wychodzil.

  • 15. Data: 2010-02-19 19:51:26
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

> [...]
    > powyżej np. 400MHz to nie będziesz miał prostokąta tylko kiepski sinus...
    >
    > A dla tych co sobie nie zdają sprawy, proponuję poczytać:

    A tu masz obrazki ilustrujące jak będzie "prostokąt" wyglądać
    po przepuszczeniu go przez rzeczywisty układ z ograniczaniem
    pasma, np. oscyloskop z wejściowym wzmacniaczem <1000Mhz
    który przepuści tylko trzecią harmoniczną 240Hz (czyli 720MHz)
    ale stłumi wszystkie pozostałe:
    http://www.web-books.com/eLibrary/Engineering/Circui
    ts/AC/AC_7P2.htm

  • 16. Data: 2010-02-19 22:48:52
    Od: SP6STZ <z...@v...pl>

    JanuszR pisze:

    > Na gigahercach prostokąt? Szatan nie kogut :) Nawet jeżeli jakiegoś
    > koślawca w paśmie 10GHz wygenerujesz to byle przesył zrobi z tego wyrób
    > sinusopodobny.

    A gdzie tu masz GHz? bo ja widzę MHz.
    SP6STZ

  • 17. Data: 2010-02-19 23:01:22
    Od: "Araneus Diadematus" <w...@c...pl>

    Użytkownik "SP6STZ" <z...@v...pl> napisał w wiadomości

    > A gdzie tu masz GHz? bo ja widzę MHz.

    W czasach szkolnych, wyczytałem... czy może nauczyciel powiedział... nie
    pamiętam... że do w miarę odtworzenia prostokąta, potrzeba pasma
    10-krotnie większego, niż czestotliwość bazowa (czyli tu 2.4 GHz), oraz,
    co jest jasne, brak zniekształceń fazowych - przy nich nawet 10-krotnie
    wyższe pasmo nie pomoże... ćwiczone na dobrym oscyloskopie i z dobrym
    gieniem, a to ledwie audio było. Przy 2.4 GHz, właściwie każdy chyba
    przewód należy traktować jako linię długą, a co za tym idzie, spodziewać
    się zjawisk falowych (tych samych, co stanowią zmorę dla energetyki
    USA). Z takim "bagażem" to raczej chyba niezbyt latwo o prostokąt 240
    MHz...

    --
    Pająk chwat,
    wszystkich brat!

  • 18. Data: 2010-02-19 23:06:18
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello SP6STZ,

    Friday, February 19, 2010, 11:48:52 PM, you wrote:

    > A gdzie tu masz GHz? bo ja widzę MHz.

    5 harmoniczna: 1.2 GHz a to dopiero drugi prążek po podstawowym dla
    symetrycznego prostokąta...

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 19. Data: 2010-02-20 23:54:07
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <l...@l...pol.pl>

    Użytkownik RoMan Mandziejewicz napisał:

    > Przerzutnik Schmitta dający radę wygenerować prostokąt 240 MHz? Ciężko
    > będzie coś takiego zrealizować na elementach dyskretnych...

    Albo zrobić 480MHz dowolnego koślawca,i puścić przez Shmitta i T-latch w
    technice CML. Dla CML-i to sa żadne częstotliwości - tyle że nie wiem
    czy łatwo jest dostać dyskretne funktory CML. Ja niestety mam optykę
    kontruktorską skrzywiona podejściem "w krzemie się wystruga".

    --
    Darek

  • 20. Data: 2010-02-20 23:55:55
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <l...@l...pol.pl>

    Użytkownik RoMan Mandziejewicz napisał:

    > Przerzutnik Schmitta działa na tranzystorach pracujących w nasyceniu.

    TTL-owy i CMOS-owy. Jest sporo rozwiązań Schmitta bez nasycenia (opamp z
    dodatnim sprzężeniem, CML...

    --
    Darek