  • 1. Data: 2010-10-11 12:32:29
    Temat: generator losowy
    Od: "Miron (Asha) Kitkowsk" <a...@w...wp.mxx.wp.pl>

    Jak najprościej zrobic generator losowy. Nie musi byc zbytnio dokładny ale
    niech bedzie czyms lepszym niz termometr.

    --
    Na wszystko nie można odpowiadać "tak"

  • 2. Data: 2010-10-11 12:49:33
    Temat: Re: generator losowy
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 11.10.2010 14:32, schrieb Miron (Asha) Kitkowsk:
    > Jak najprościej zrobic generator losowy. Nie musi byc zbytnio dokładny ale
    > niech bedzie czyms lepszym niz termometr.

    Zależy jak chcesz. Ja zrobiłem to kiedyś na generatorach na 556. Jeden
    szybki, kilka MHz, drugi wolny (potrzebowałem jeden wektor na 10
    sekund). Oba generatory miały szybkie termistory (perełki) w obwodzie
    RC. Niezbyt losowy, ale dla mnie wystarczało. Oczywiście szybki
    generator na licznik (w moim przypadku 8 bit), a wolny na latch.
    Teraz bym wziął procesorka i wgrał generator liczb pseudolosowych.

    Waldek

  • 3. Data: 2010-10-11 13:05:45
    Od: "Cezar" <c...@B...pl>

    "Miron (Asha) Kitkowsk" <a...@w...wp.mxx.wp.pl> wrote in message
    > Jak najprościej zrobic generator losowy. Nie musi byc zbytnio dokładny
    > ale niech bedzie czyms lepszym niz termometr.

    co to znaczy dla Ciebie "dokladny generator losowy"? :)

    c.

  • 4. Data: 2010-10-11 13:14:37
    Od: M <m...@g...com>

    On 11 Paź, 14:49, Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de> wrote:

    > Teraz bym wziął procesorka i wgrał generator liczb pseudolosowych.

    Jeśli ma być naprawdę losowy (nie pseudo - np. do generowania kluczy
    szyfrowania) - generator szumów (np, dioda Zenera lub w tej roli
    złącze E-B tranzystora w kierunku zaporowym), wzmacniacz, ADC (może
    być wbudowany w procesorku) i z próbek brać najmniej znaczące bity.
    Może się okazać, że sam wbudowany ADC wystarczająco szumi (np. w AVR-
    ach można włączyć przedwzmacniacz na wejściu).

  • 5. Data: 2010-10-11 13:26:13
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 11.10.2010 15:14, schrieb M:

> [...]
    > Może się okazać, że sam wbudowany ADC wystarczająco szumi (np. w AVR-
    > ach można włączyć przedwzmacniacz na wejściu).

    Kolega pisał, że mu aż tak random nie potrzeba. Ale jak się nie chce
    mieć cały czas tej samej sekwencji po włączeniu, to można tak, jak
    napisałeś. Inna możliwość to, w procesorach które nie zerują rejestrów
    po włączeniu, wziąć któryś z rejestrów jako wektor początkowy, albo
    czytać ADC z otwartym wejściem, albo....

    Waldek

  • 6. Data: 2010-10-11 13:34:24
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@a...control.slupsk.pl>

    W dniu 11.10.2010 15:05, Cezar pisze:
    > "Miron (Asha) Kitkowsk" <a...@w...wp.mxx.wp.pl> wrote in message
    >

    > co to znaczy dla Ciebie "dokladny generator losowy"? :)

    To taki, co przy jednoczesnym rzucie pięciu kostek zawsze losuje pokera :-)

    Pozdrawiam
    G.K.

  • 7. Data: 2010-10-11 13:57:41
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Waldemar Krzok napisał:

> [...]
    > po włączeniu, wziąć któryś z rejestrów jako wektor początkowy, albo
    > czytać ADC z otwartym wejściem, albo....

    ...albo licznik Geigera. Znajomy dawno, dawno temu tak robił i podłączał
    do jakichś swoich muzycznych wynalazków. Mówił, że ma muzykę z kosmosu.

    --
    Jarek

  • 8. Data: 2010-10-11 14:36:12
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "Miron (Asha) Kitkowsk" <a...@w...wp.mxx.wp.pl> napisał w
    wiadomości news:4cb3031a$0$22807$65785112@news.neostrada.pl...
    > Jak najprościej zrobic generator losowy. Nie musi byc zbytnio dokładny ale
    > niech bedzie czyms lepszym niz termometr.

    Dla mniej najprościej (wszystko mam gotowe) byłoby ustawić oscyloskop na
    maksymalną czułość i wziąć najmłodsze bity próbek.
    P.G.

  • 9. Data: 2010-10-11 14:44:51
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Waldemar Krzok" <w...@z...fu-berlin.de>
> [...]
    > na 10 sekund). Oba generatory miały szybkie termistory (perełki)
    > w obwodzie RC. Niezbyt losowy, ale dla mnie wystarczało.

    Odkad mi sie raz 555 zsynchronizowaly, to im niezbyt wierze, ale
    moze przy takiej roznicy mozna :-)

    > Teraz bym wziął procesorka i wgrał generator liczb
    > pseudolosowych.

    Mozna go tez na rejestrach i bramkach zrobic.
    Pytanie do czego i czy wystarczy pseudo, czy trzeba jednak
    kombinowac z efektami kwantowymi - czyli czyms szumiacym.

    J.

  • 10. Data: 2010-10-11 15:07:33
    Od: "PapaSmurf" <łofczy.bober@interia.pl>

    Órzytkownik "Miron (Asha) Kitkowsk" napisał:
    > Jak najprościej zrobic generator losowy. Nie musi byc zbytnio dokładny ale
    > niech bedzie czyms lepszym niz termometr.

    generator szumu np: dioda ociążona i to na wejście przetfornika A/C,
    proste?:O)