  • 21. Data: 2023-10-02 14:20:14
    Temat: Re: generator kwarcowy
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2023-10-02 o 14:14, J.F pisze:

    > I te zegarki co mialy stoper do 0.1s, albo do 1/100s tez miały taki
    > kwarc ?

    Wydaje mi się, że wszystkie miały taki kwarc.
    Jak się ma wynik z rozdzielczością do 1/2^15 sekundy to pewnie da się
    jakoś zaokrąglić.
    P.G.

  • 22. Data: 2023-10-02 15:41:41
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 2 Oct 2023 14:20:14 +0200, Piotr Gałka wrote:

    > Wydaje mi się, że wszystkie miały taki kwarc.
    > Jak się ma wynik z rozdzielczością do 1/2^15 sekundy to pewnie da się
    > jakoś zaokrąglić.

    Dac sie da, ale elektronicznie jakby upierdliwe.
    Czy nie prosciej inny kwarc zamówic?

    Hm, chodzi mi po glowie pomysl typu DDS - dodawac do rejestru jakąs
    stała wartość, i zeby z tego 10 czy 100Hz wyszło.
    I to mogloby byc np z czestotliwoscią 1024Hz dodawane ...
    da sie zrobic w miare dokładnie, czy nie bardzo?

    Bo jakis PLL ... czy nie za duze wymagania?
    Nie, chyba nie, takie 100Hz synchronizowane z 4Hz brzmi prosto jak
    bajka ... a moze byc przeciez jeszcze inaczej - np 6400Hz
    synchronizowane z 256Hz - nawet przerzutnikow wymaga to prawie tyle
    samo ...

    J.

  • 23. Data: 2023-10-02 16:28:16
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2023-10-02 o 15:41, J.F pisze:

    > Dac sie da, ale elektronicznie jakby upierdliwe.
    > Czy nie prosciej inny kwarc zamówic?

    W 81r wracając z 2-miesięcznej wyprawy kajakowej na rzeki Alp
    zatrzymaliśmy się na 3 dni w Wiedniu. Starem z przyczepą kajakową
    wjechaliśmy na kolejowe tereny przeładunkowe praktycznie w samym
    centrum. Nie mam pojęcia dlaczego nikt nas stamtąd nie przegonił.
    To były czasy, że prawie w każdym sklepie na ulicy 'zegarkowej', która
    była pierwszą na którą z tych terenów kolejowych się wychodziło było
    ogłoszenie "Mówimy po polsku. Wysyłamy paczki do Polski." Najtańsze
    zegarki cyfrowe były po około $5. Ale my sobie w czwórkę upatrzyliśmy
    takie 2 razy cieńsze i z wieloma funkcjami w małym sklepiku na jednej z
    bocznych uliczek. Zachodziliśmy tam codziennie targując się ze
    sprzedawcą. Wiem, że na koniec kupiliśmy 4 szt po $13.
    Nie pamiętam jak była wyjściowa cena. Chyba niewiele utargowaliśmy (może
    to było $15).
    Ten zegarek:
    - na 100% miał kwarc 32768,
    - na 99% miał stoper. Nie pamiętam abym używał, ale coś przecież poza
    cienkością musiał w tej cenie mieć (kalkulatora na pewno nie miał).

    Noszony na ręku miał praktycznie idealną dokładność. W miesiąc nie
    odsuwał się więcej jak o 1s. Robiąc ten mój miernik zegarków użyłem
    mojego zegarka do wykalibrowania częstotliwości 1MHz generatora w mierniku.
    P.G.

  • 24. Data: 2023-10-02 17:03:55
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 2 Oct 2023 16:28:16 +0200, Piotr Gałka wrote:

> [...]
    > - na 99% miał stoper. Nie pamiętam abym używał, ale coś przecież poza
    > cienkością musiał w tej cenie mieć (kalkulatora na pewno nie miał).

    te po 5$ tez miały stoper. Sekundowy.
    No ale od takiego wypasionego spodziewam sie lepszego.

    > Noszony na ręku miał praktycznie idealną dokładność. W miesiąc nie
    > odsuwał się więcej jak o 1s. Robiąc ten mój miernik zegarków użyłem

    Taa, tez mialem/mam jeszcze taki zegarek, Casio.
    Ale jakies nowsze Casio juz nie takie dokładne.

    > mojego zegarka do wykalibrowania częstotliwości 1MHz generatora w mierniku.

    W sumie, to najprosciej byłoby zmierzyc czestotliwosc kwarcu w moich
    zegarkach. Mowisz, ze elektroda, wzmacniacz i dobry ekran?

    Slyszalem tez o wersji mikrofonowej.

    J.

  • 25. Data: 2023-10-02 17:47:48
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    poniedziałek, 2 października 2023 o 15:41:43 UTC+2 J.F napisał(a):

    > Dac sie da, ale elektronicznie jakby upierdliwe.
    > Czy nie prosciej inny kwarc zamówic?

    Z matematyką to byś się z "a a" dogadał.
    Jemu też się wydaje, że jak licznik wyświetla pełne kWh to nie mierzy ułamków owych
    kWh.

  • 26. Data: 2023-10-02 18:09:24
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 2 Oct 2023 08:47:48 -0700 (PDT), Dawid Rutkowski wrote:

    > Z matematyką to byś się z "a a" dogadał.
    > Jemu też się wydaje, że jak licznik wyświetla pełne kWh to nie mierzy ułamków owych
    kWh.

    Przy 32768 Hz nie ma zdarzenia, które sie zdarza co 0.1s lub 0.01s.

    musisz odliczyc np 327.68 cykli - oczekuje propozycji, znawco
    matematyki :-)

    J.

  • 27. Data: 2023-10-02 18:11:44
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2023-10-02 o 17:03, J.F pisze:

    > W sumie, to najprosciej byłoby zmierzyc czestotliwosc kwarcu w moich
    > zegarkach. Mowisz, ze elektroda, wzmacniacz i dobry ekran?

    Mam w szufladzie taki, zrobiony przeze mnie czujnik z wtyczką jack 3
    pionową (masa, zasilanie i wyjście).
    Zrobiłem kiedyś (koniec ubiegłego wieku) dwa takie czujniki (jeden do
    firmy, a drugi dla nas - do biura konstrukcyjnego) bo używaliśmy ich
    wtedy do kalibrowania RTC w naszych kontrolerach.

    Kiedyś już tu opisywałem jak za pomocą przestrajanego zegarka 32768 i
    odbiornika DCF ustaliłem odchyłkę wzorca w moim częstościomierzu
    (przyjmując nośną DCF jako wzorzec).
    Tak samo ustaliłem odchyłkę wzorca w częstościomierzu na produkcji i w
    oparciu o te dane przeprowadzaliśmy te kalibracje RTC.

    Ostatnio użyłem go wiele lat temu do kupionego w Makro zegara ściennego
    za chyba 9,99. Fatalnie chodził, a że mam worek z kilkudziesięcioma
    kwarcami zegarkowymi to dobrałem taki, że przez pół roku (między
    zmianami czasu) nie dawało się zauważyć odchyłki zegara.

    > Slyszalem tez o wersji mikrofonowej.

    Kojarzy mi się to tylko z chronokomparatorem do zwykłych zegarków
    mechanicznych. Te, które w czasach studenckich naprawiałem miały jako
    czujnik element z wkładki adapterowej i to się najczęściej psuło
    (kruszyło). Jak w sklepie kupowałem 10 wkładek to się dziwili :).
    Do tego silniczek w którym częstotliwość obracającego się pola
    magnetycznego była uzyskiwana z generatora kwarcowego. Na obracanym
    bębnie były skośne druty a u góry zgodna z osią bębna listwa uderzała w
    takt zegarka w samobarwiącą się taśmę powoli przesuwaną do przodu.
    Mechanizmu tego przesuwania nie pamiętam (widocznie to się nigdy nie psuło).
    P.G.

  • 28. Data: 2023-10-02 18:14:31
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    poniedziałek, 2 października 2023 o 18:09:27 UTC+2 J.F napisał(a):

    > Przy 32768 Hz nie ma zdarzenia, które sie zdarza co 0.1s lub 0.01s.
    >
    > musisz odliczyc np 327.68 cykli - oczekuje propozycji, znawco
    > matematyki :-)

    No i co, wydaje ci się, że taki stoper w zegarku pokazuje dokładnie co 0,01s z
    dokładnością do 10^-12s?

  • 29. Data: 2023-10-02 18:25:36
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2023-10-02 o 18:09, J.F pisze:

    > Przy 32768 Hz nie ma zdarzenia, które sie zdarza co 0.1s lub 0.01s.
    >
    > musisz odliczyc np 327.68 cykli - oczekuje propozycji, znawco
    > matematyki :-)

    Nie musisz bo nikt cię nie sprawdzi.
    Tak jak napisałem - zaokrąglenie.
    Wystarczy o rząd dokładniej liczyć i zaokrąglać. Jak poszczególne jedne
    setne sekundy będą miały błędy rzędu jednej tysięcznej sekundy to kto to
    zakwestionuje. Myślę, że nawet jak kolejne jedne setne będą miały błędy
    rzędu 1/256 sekundy to nikt tego nie zauważy.
    Czyli wystarczy mieć zapisane w pamięci 100 wartości (wystarczy 8 bitów)
    przy których następuje przeskok licznika setnych o 1 i wszystko gra.
    Oczywiście można zrobić 10 bitów, ale jakoś tak 8 wydaje się bardziej
    prawdopodobne.
    P.G.

  • 30. Data: 2023-10-02 19:28:25
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 2 Oct 2023 18:25:36 +0200, Piotr Gałka wrote:

> [...]
    > Czyli wystarczy mieć zapisane w pamięci 100 wartości (wystarczy 8 bitów)
    > przy których następuje przeskok licznika setnych o 1 i wszystko gra.

    W zasadzie tak. Ale 100 komparatorow ... jakby troche upierdliwe.

    > Oczywiście można zrobić 10 bitów, ale jakoś tak 8 wydaje się bardziej
    > prawdopodobne.

    To nie mikroprocesor - 10 bit prawie tak samo dobre jak 8.

    Ale moze da sie zrobic jeszcze prosciej ?
    100 i 32768 maja wspólny podzielnik - 4, to wystarczy 25 wartosci
    sprawdzac.
    Ewentualnie zliczac po 328 lub 327 cykli, z odpowiednim programem.
    A nawet mniejsze liczby,

    J.