  • 11. Data: 2023-09-25 15:07:35
    Temat: Re: generator kwarcowy
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@u...edu.pl>

    W dniu 25.09.2023 o 13:46, Janusz pisze:

    > Ale kwarc czy generator :)

    Kwarc. Wielki jak palec :-)

    Paweł

  • 12. Data: 2023-09-25 15:28:25
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Paweł Pawłowicz napisał:

    > Kwarc. Wielki jak palec :-)

    Może gdzieś jeszcze mam 4 albo 8 kHz. Był w szklanej obudowie lampy
    dziewięcioelektrodowej, to się chyba "Noval" nazywa. Czyli grubsza
    od palca. Dawno temu na Politechnice Warszawskiej jeden profesor
    hołubił swój kwarc 1 kHz, jakoś wymyślnie stabilizowany termicznie,
    robiący mu za wzorzec częstotliwości. Ten miał szkło nawet większe
    niż butelka po wódce.

    --
    Jarek

  • 13. Data: 2023-09-25 15:30:00
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 25 Sep 2023 15:07:35 +0200, Paweł Pawłowicz wrote:

    > Kwarc. Wielki jak palec :-)

    Takie wielkie jak palec pamietam, moze nawet jeszcze mam jakies,
    ale w srodku była płytka rozmiarów rzedu 20x10x0.5mm.
    I to były płytki na MHz.

    Na 5kHz to cos w rodzaju "tunnig fork" i to faktycznie duzego
    potrzebujesz. Chociaz .. 32kHz do zegarków robią coraz mniejsze :-)

    Swoją drogą - wiele zegarkow elektronicznych miało stoper do 0.1s,
    a lepsze do 1/100 s.
    Jakąś sztuczke zastosowali cyfrową, czy dali lepszy kwarc, np
    51.200 kHz ?

    Hm, w sumie powienienem potrafic zmierzyc samemu :-)

    J.

  • 14. Data: 2023-09-25 15:46:53
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > Takie wielkie jak palec pamietam, moze nawet jeszcze mam jakies,
    > ale w srodku była płytka rozmiarów rzedu 20x10x0.5mm.
    > I to były płytki na MHz.

    Dużo tych kilohercowych, jakie widziałem, miały kwarc szlifowany
    w długi czworokątny graniastosłup. Coś jak zapałka, czasem większe.
    Do tego trzy elektrody. W megahercowych z kolei płytki okrągłe.

    > Na 5kHz to cos w rodzaju "tunnig fork" i to faktycznie duzego
    > potrzebujesz. Chociaz .. 32kHz do zegarków robią coraz mniejsze :-)

    Zegarkowych 2^15 kHz mam chyba z kilogram. Nada się to jeszcze do czegoś?

    --
    Jarek

  • 15. Data: 2023-09-25 16:10:33
    Od: Wiesiaczek <c...@v...pl>

    > Może gdzieś jeszcze mam 4 albo 8 kHz. Był w szklanej obudowie lampy
    > dziewięcioelektrodowej, to się chyba "Noval" nazywa.

    Nowal to typ podstawki do lamp DZIEWIĘCIONÓŻKOWYCH albo jak wolisz z
    amerykańska, dziewięciopinowych.

    --
    Wiesiaczek - dziś z podkarpackiej wsi
    "Ja piję tylko przy dwóch okazjach:

  • 16. Data: 2023-09-25 20:19:48
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2023-09-25 o 07:56, Jacek pisze:

    > Widziałem, ale on wg. karty katalogowej ma wykonania 50 lub 100 ppm i
    > znając życie kupię ten 100 i to ze skraja :) A potrzebuję go jako wzorca
    > częstotliwości, stąd nacisk na 20 ppm.
    > I nie wiedziałem że wszystkim się 1 MHz kojarzy z 8 bitami :)

    Nie wszystkim.
    Mnie się kojarzy z pierwszym moim poważniejszym zarobkiem. W 1981 lub
    1982 roku zrobiłem na zamówienie znajomego rzemieślnika miernik zegarków
    elektronicznych. Fabryczny taki kosztował około 20000, ja za mój
    dostałem 5000 (średnia miesięczna pensja była wtedy chyba około 2000).
    Zasada pracy - z odebranego z zegarka sygnału wytwarzałem 1s, którą
    bramkowałem sygnał z generatora 1MHz i na wyświetlaczu wyświetlałem
    ostatnie 3 cyfry stanu licznika. Oznaczało to pomiar prędkości zegarka z
    rozdzielczością około 0.1s na dobę.
    Mój generator 1MHz miał jakieś 12x8x4cm. Obudowa wykonana z 1cm grubości
    styropianu. Wewnątrz kwarc 1MHz owinięty blachą aluminiową do której
    (tam gdzie już była podwójnie) był przykręcony termistor i dalej BD136
    czy BD137 jako grzałka.
    Ze względu na stabilizowanie się częstotliwości generatora urządzenie
    wymagało około 15 minut wygrzewania przed użyciem.
    P.G.

  • 17. Data: 2023-09-25 20:51:14
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 25.09.2023 o 20:19, Piotr Gałka pisze:
    > z odebranego z zegarka sygnału

    A fizycznie skąd? Zegarki mają standardowe punkty pomiarowe?

    Robert

  • 18. Data: 2023-09-25 22:02:29
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    > A fizycznie skąd? Zegarki mają standardowe punkty pomiarowe?

    Nie mają, duża elektroda i wejście wzmacniacza na fecie (bo mosfet-ów u
    nas jeszcze wtedy nie było) załatwia problem.

    --
    Janusz

  • 19. Data: 2023-10-02 14:11:49
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > A fizycznie skąd? Zegarki mają standardowe punkty pomiarowe?

    Nie pisałem o podłączeniu się tylko o odebraniu sygnału.
    Zegarki mają generator pracujący na znanej częstotliwości.
    Odebrałem ten sygnał. Na 1 warstwowej PCB (pod spodem) okrągły placek
    wielkości zegarka połączony z otaczającą go masą obwodem rezonansowym
    nastrojonym na 32768Hz. Z lutowanych wzdłuż krawędzi płytek zrobiłem
    komorę mającą ten okrągły placek na jednej ścianie. Wzmacniacz był już w
    sąsiedniej ekranowanej komorze, aby wzmocniony sygnał się nie sprzęgał z
    własną anteną - wtedy mógłbym mierzyć f mojego obwodu rezonansowego a
    nie zegarka.
    Wzmocniony sygnał szedł na dzielnik binarny 2^15.

    Dali mi obejrzeć fabryczny taki przyrząd, ale na gwarancji - nie mogłem
    zajrzeć do środka. Na stoliku, na którym kładło się mierzony zegarek
    dostrzegłem jaśniejsze kółko wielkości zegarka. Stąd wymyśliłem jak to
    spróbuję zrobić. Nie byłem pewien czy zadziała, ale zadziałało.

    P.G.

  • 20. Data: 2023-10-02 14:14:42
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 2 Oct 2023 14:11:49 +0200, Piotr Gałka wrote:

> [...]
    > Odebrałem ten sygnał. Na 1 warstwowej PCB (pod spodem) okrągły placek
    > wielkości zegarka połączony z otaczającą go masą obwodem rezonansowym

    I te zegarki co mialy stoper do 0.1s, albo do 1/100s tez miały taki
    kwarc ?

    J.