  • 11. Data: 2012-03-12 09:56:49
    Temat: Re: dyskietki
    Od: Maciek "Babcia" Dobosz <b...@j...org.pl>

    Dnia 2012-03-09, o godz. 19:11:28
    "identifikator: 20040501" <N...@g...pl> napisał(a):

    > coś mi tu nie pasuje, wpadły mi w ręce dyskietki, na opakowaniu pisze
    > DD i... 135tpi... coś tu nie gra, z tego co ja się orientuję to były
    > 48tpi to 180kb, 96tpi to 720kb i 135tpi jako HD 1,44Mb... czy ja sie
    > mylę?

    Mylisz się. Zarówno DD jak i HD dla dysków 3,5 cala maja 135tpi (track
    per inch). Pojemność zależała od tego czy było 40 czy 80 ścieżek na
    dyskietce. W przypadku dysków 5,25 różnica była w ilości tpi właśnie -
    48 (DD) lub 96(HD).

    Dyskietki 3,5 cala HD po zalepieniu otworu zwykle dawały się
    sformatować na DD. W druga stronę (po wykonaniu otworu) bywało różnie.
    Pierwsze dyski DD nie dawały się sformatować na HD ale gdy dyski DD od
    HD zaczęły się różnić właściwie tylko obudową (nie opłacało się trzymać
    dwóch linii produkcyjnych przy spadającej sprzedaży DD) większość
    dawała się tak formatować.

    Zdrówko

  • 12. Data: 2012-03-12 10:57:19
    Od: Maciej Bojko <m...@g...com>

    On Sun, 11 Mar 2012 22:44:54 +0100, RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>
    wrote:

    >Nie do końca, w Amigach standard to stacja która dyskietki
    >w formacie peceta nagrywała na 720KB, jej własny standard
    >zapisu to 830 lub 880KB,

    Ciągle ta sama dyskietka DD, inny format.

    >Na PC popularność zdobyły dyskietki HD formatowane na 1,4MB
    >(dyskietki oznaczone jako HD),

    Później. Kiedy standardem przestało być DD.

  • 13. Data: 2012-03-12 11:28:09
    Od: Mirek Ptak <n...@n...pl>

    Dnia 2012-03-12 10:56, *Maciek Babcia Dobosz* napisał, a mnie coś
    podkusiło, żeby odpisać:
    > Zarówno DD jak i HD dla dysków 3,5 cala maja 135tpi (track
    > per inch). Pojemność zależała od tego czy było 40 czy 80 ścieżek na
    > dyskietce.

    9 lub 18 sektorów - ścieżek zawsze 80.

    Pozdrawiam - Mirek
    --
    Mirek Ptak
    kolczan( a t )dronet(kropek) p l

  • 14. Data: 2012-03-12 11:46:11
    Od: Maciek "Babcia" Dobosz <b...@j...org.pl>

    Dnia 2012-03-12, o godz. 12:28:09
    Mirek Ptak <n...@n...pl> napisał(a):

    > Dnia 2012-03-12 10:56, *Maciek Babcia Dobosz* napisał, a mnie coś
    > podkusiło, żeby odpisać:
    >
    > 9 lub 18 sektorów - ścieżek zawsze 80.

    A fakt- zerknąłem w zapiski stare - 40 lub 80 ścieżek miały 5,25.

    Zdrówko

  • 15. Data: 2012-03-12 12:35:47
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    Dnia 2012-03-12 11:57, Użytkownik Maciej Bojko napisał:

    > Ciągle ta sama dyskietka DD, inny format.

    Zgadza się.

    > Później. Kiedy standardem przestało być DD.

    Nie zgadza się. Dyskietki 3,5 cala formatowane na 720KB nigdy nie
    były standardem w PC, przed dyskietkami HD standardem były stacje
    na dyskietki 5,25 cala.

    Pozdrawiam

  • 16. Data: 2012-03-12 12:46:57
    Od: Maciek "Babcia" Dobosz <b...@j...org.pl>

    Dnia 2012-03-12, o godz. 13:35:47
    RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl> napisał(a):

    > Nie zgadza się. Dyskietki 3,5 cala formatowane na 720KB nigdy nie
    > były standardem w PC, przed dyskietkami HD standardem były stacje
    > na dyskietki 5,25 cala.

    Ależ były - sam miałem FDD 3,5 cala DD. DD 3,5 cala wprowadzono do
    użytku w 1984 roku a HD 3 lata później. IBM PS/1 na którym pracowałem
    ~1991-1992 miał właśnie napęd DD co odkryłem z niejakim zdziwieniem. No
    ale to w ogóle była ciekawa maszyna z zaszytym w ROM-ie PC-DOS-em 4.01.

    Zdrówko

  • 17. Data: 2012-03-12 13:32:23
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    Dnia 2012-03-12 13:46, Użytkownik Maciek Babcia Dobosz napisał:

> [...]
    > ~1991-1992 miał właśnie napęd DD co odkryłem z niejakim zdziwieniem. No
    > ale to w ogóle była ciekawa maszyna z zaszytym w ROM-ie PC-DOS-em 4.01.

    Sugerujesz że skoro Ty coś miałeś u siebie to było automatycznie
    standardem ?
    Zanim odpowiesz poszperaj w archiwach i zobacz w jakich konfiguracjach
    oferowano pecety.

    Pozdrawiam

  • 18. Data: 2012-03-12 14:11:46
    Od: Maciek "Babcia" Dobosz <b...@j...org.pl>

    Dnia 2012-03-12, o godz. 14:32:23
    RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl> napisał(a):

    > Sugerujesz że skoro Ty coś miałeś u siebie to było automatycznie
    > standardem ?

    Nie sugeruję. Wiem i Ci to napisałem. Od 1984 do 1987 były jedyne i były
    standardem. HD oferowano od 1987 roku.

    > Zanim odpowiesz poszperaj w archiwach i zobacz w jakich konfiguracjach
    > oferowano pecety.

    A po co mam szperać jak Ci przykład modelu w którym to było standardem
    podałem? To że w pewnym momencie zrezygnowano z takich napędów na rzecz
    nowszych nie znaczy że takowych nie było. Mniej więcej tak jakbyś
    twierdził że SIP-ów nie były w pewnym momencie standardem bo wyparły je
    SIMM-y. Albo że dyski MFM-owe nie były standardem bo je ATA wyparły.

    Zdrówko

  • 19. Data: 2012-03-12 14:16:01
    Od: "Chris" <s...@s...net>

    RadoslawF nabazgrał(a):

> [...]
    > Nie zgadza się. Dyskietki 3,5 cala formatowane na 720KB nigdy nie
    > były standardem w PC, przed dyskietkami HD standardem były stacje

    A przed dyskietkami 5,25 cala były dyskietki 8 cali które zostały wyparte
    właśnie przez 5,25 cala.

  • 20. Data: 2012-03-12 14:37:18
    Od: Maciek "Babcia" Dobosz <b...@j...org.pl>

    Dnia 2012-03-12, o godz. 15:16:01
    "Chris" <s...@s...net> napisał(a):

    > A przed dyskietkami 5,25 cala były dyskietki 8 cali które zostały
    > wyparte właśnie przez 5,25 cala.

    Też nie do końca tak. ;-) Dyskietki 8 cali nie były używane w pecetach.
    5,25 wprowadzono w 1975 roku a pierwszy PC to 1981 zaś PC XT to 1983
    rok. Dyskietki 8 calowe to raczej mainframe-y. Mam napęd IBM-a z końca
    lat 70-tych roku i kilka dyskietek gdzieś w piwnicy. W latach 80-tych
    stacje 8 cali produkowano też na Węgrzech a nośniki w Bułgarii. Ale nie
    były to napędy do peceta. Z innych nietypowych wielkości to przez
    pewien czas były popularne dyskietki 3 cala do Amstradów czy do stacji
    FDD3000 do Spectrum.

    Zdrówko