  • 1. Data: 2010-12-01 02:00:39
    Temat: dyfuzor do listwy ledowej
    Od: BartekK <s...@N...org>

    Muszę zmajstrować podświetlenie, tanie, w miarę jednorodne, białe, ale
    maks grubość to 8mm, może 10mm. Jasność wystarczająca z białej linijki
    ledowej typu taśma 600led smd na 5m, problemem jest rozposzenie tego
    światła.
    mój pomysł to coś takiego, w przekroju:

    Gdzie | to plexa (wysokość tak około 20cm), a U to korytko aluminium z
    listwą ledową. Plexa zostałaby oklejona z góry i tylnej (na powyższym-
    lewej) strony, np białą folią, tak by światło mogło się wydostawać tylko
    przodem (czyli na powyższym - tylko w prawo).
    Przetestowane na małym modelu, plexa przeźroczysta - światło jest, ale
    raczej mocno niejednolite. Na dole mocno świeci od ledów (ich kąt
    świecenia to jakieś 120'), potem długo długo nic, a krawędzie które są
    oklejone znów odbijają mocno.
    Plexa matowa - chyba zbyt matowa, światło nie penetruje jej głebiej niż
    na 3-5cm, wszystko wychodzi zaraz przy ledac.
    Moje pomysły:
    - plexa przeźroczysta ale frezowana (laserem? mechanicznie? w jakieś
    paski/pasy/rowki) z jednej strony, by rozpraszać bardziej światło, a
    równoczesnie przeźroczysta przewodzić je po całym materiale aż do końca...
    - jakaś mniej mleczna plexa ?
    - dyfuzor o kształcie /| (w przekroju) zamiast || prostokąta z plexy,
    ale kto mi wytnie/wyfrezuje tanio plexę "w klin" ładnie na całej
    długości, i jeszcze utrzymując "soczewkowatość" tej tylnej ściętej
    powierzchni?

    Ktoś coś zapewne robił w reklamie itp, więc może coś doradzicie, jak
    tanio i prosto rozprowadzić światło na 20cm od źródła typu led smd?

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 2. Data: 2010-12-01 08:27:44
    Temat: Re: dyfuzor do listwy ledowej
    Od: gary <g...@c...pl>

    pytanie pomocnicze
    jak to się rozwiązuje w ekranach LCD ?
    (równomierne podświetlenie)

  • 3. Data: 2010-12-01 08:36:53
    Od: "blur" <b...@p...onet.pl>

    Użytkownik "gary" napisał w wiadomości grup

    pytanie pomocnicze
    jak to się rozwiązuje w ekranach LCD ?
    (równomierne podświetlenie)
    -----------------

    kilka warstw specjalnej foli

  • 4. Data: 2010-12-01 08:55:42
    Od: BartekK <s...@N...org>

    W dniu 2010-12-01 09:27, gary pisze:
    > pytanie pomocnicze
    > jak to się rozwiązuje w ekranach LCD ?
    > (równomierne podświetlenie)
    Jak jest w lcd to wiem, ale to byłoby za drogie i zbyt skomplikowane,
    zwłaszcza gry nie potrzebuje takiej równomierności.

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 5. Data: 2010-12-01 10:01:17
    Od: "EM" <e...@p...onet.pl>

    > Jak jest w lcd to wiem, ale to byłoby za drogie i zbyt skomplikowane,
    > zwłaszcza gry nie potrzebuje takiej równomierności.

    To jeszcze sprawdź jak to jest zrobione w podświetlaczach do LCD ale takich
    monochromatycznych prostych.

    To są takiego rodzaju podświetlacze:
    http://www.alibaba.com/product-gs/357898093/led_side
    _backlight_in_industria.html

    Ja mam takie coś w ręku i tam jest jeszcze coś takiego, że są na tej 'szybce' po
    jednej stronie kółeczka matowe, może jakoś wytrawione. Przy czym im dalej od
    LEDów, tym kółka większe. Dzięki temu podświetlenie jest w miarę jednorodne.

    EM

  • 6. Data: 2010-12-01 10:27:40
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    BartekK wrote:

> [...]
    >
    > Ktoś coś zapewne robił w reklamie itp, więc może coś doradzicie, jak
    > tanio i prosto rozprowadzić światło na 20cm od źródła typu led smd?

    Kwestia, czy chcesz to zrobić dla siebie, czy na sprzedaż. A to dlatego, że
    większość tego typu zabawek jest opatentowana.
    Co widziałem i używałem:
    1. Folie holograficzne (LSD) odpadają, bo są drogie
    2. płytka plexi lub tworzywa węglowego (przezroczyste) pokryte z obu stron
    szachownicą aluminiową tak, że transparentne elementy z jednej strony są
    zakryte z drugiej strony (znaczy przesunięte w fazie). Płytki mają wielkość
    mniej więcej 0.5x2mm. LEDy oświetlają płytkę po krawędzi.
    Działało to bardzo dobrze, niestety nie pamiętam producenta, dostałem próbkę
    na targach w Stuttgarcie.

    Aha, diody powinny być możliwie dobrze skupione, znaczy nie 120° tylko 10°.

    Waldek

  • 7. Data: 2010-12-01 16:13:00
    Od: BartekK <s...@N...org>

    W dniu 2010-12-01 11:27, Waldemar Krzok pisze:
    > Kwestia, czy chcesz to zrobić dla siebie, czy na sprzedaż. A to dlatego, że
    > większość tego typu zabawek jest opatentowana.
    Nosz co za złe patenty ;/ Niestety na sprzedaż ma to iść.

> [...]
    > na targach w Stuttgarcie.
    >
    > Aha, diody powinny być możliwie dobrze skupione, znaczy nie 120° tylko 10°.
    No tylko gdzie takie SMD dostanę w przyzwoitej cenie? Na razie liczyłem
    na zastosowanie pasków chińskich "z allegro" typu 600led/metr po ~200zł
    za 5m, co wychodzi 40zł/metr = 40zł/120Led = 33gr za leda od chińczyka,
    a ledy u nas (nie licząc pcb, polutowania tego) kosztują po >1.5zł/led
    smd typu plcc6

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 8. Data: 2010-12-01 16:46:25
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    BartekK wrote:

> [...]
    > za 5m, co wychodzi 40zł/metr = 40zł/120Led = 33gr za leda od chińczyka,
    > a ledy u nas (nie licząc pcb, polutowania tego) kosztują po >1.5zł/led

    Jedyne, co może pomóc, to dłuższe koryto na kancie, gdzie świecą diody.
    Znaczy diody w profilu u, potem 2-3cm metalizacji tworzywa. Albo soczewkę
    skupiającą zrobioną z półcylindra. Da się zrobić coś takiego na wtryskarce.

    Waldek

  • 9. Data: 2010-12-03 17:42:22
    Od: "085" <z...@g...pl>

    Użytkownik "BartekK" <s...@N...org> napisał w wiadomości
    > Muszę zmajstrować podświetlenie, tanie, w miarę jednorodne, białe, ale
    > maks grubość to 8mm, może 10mm. Jasność wystarczająca z białej linijki
    > ledowej typu taśma 600led smd na 5m, problemem jest rozposzenie tego

    pleksi ok, a nie prosciej odbic swiatlo od sciany/sufitu ?

    tak sie robi profesjonalne oswietlenia, efekt jest ciekawy - wszechobecne,
    rozproszone swiatlo :)

    i dlaczego ledy ? taka moda ?

    p, zul

  • 10. Data: 2010-12-03 18:20:36
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    085 wrote:

> [...]
    >
    > pleksi ok, a nie prosciej odbic swiatlo od sciany/sufitu ?
    >
    > tak sie robi profesjonalne oswietlenia, efekt jest ciekawy - wszechobecne,

    O ile znam jeszcze język polski, to podświetlenie jest czymś innym od
    oświetlenia. Robiąc podświetlenie np. skali, nie jest taką prostą rzeczą
    mieć pod ręką sufit.

    Waldek