  • 1. Data: 2009-04-02 20:59:05
    Temat: dwie szafki rozdzielcze i bezpiecznik
    Od: "Irokez" <h...@o...pl>

    Witam.

    W domku, dochodzi z zewnątrz zabezpieczone przez trófazowy bezpiecznik D20
    napięcie na rozdzielnicę w podpiwniczeniu (garaż itp.)
    Z szafki wyciagnięty kabel do drugiej rozdzielni na parterze z której jest
    zasilane parter i piętro.
    Co dać przed tym kablem łaczącym te dwie rozdzielnice? zabezpieczenie C25?
    Nie chcę aby wywalało wszystko w szeregu jak zrobię zwarcie w gniazdku na
    pietrze. Ma to byc zabezpieczenie w razie jaky cos sie na kablu stało.

    Projekt zakładał jedną szafe ale targać kable przez 3 kondygnacje to trochę
    nie za dobry był pomysł.

    Pozdrawiam.

    --
    Irokez

  • 2. Data: 2009-04-03 08:07:52
    Temat: Re: dwie szafki rozdzielcze i bezpiecznik
    Od: GregZorbaEmmanuelYork <f...@a...cy_ROT13>

> [...]
    > jest zasilane parter i piętro.
    > Co dać przed tym kablem łaczącym te dwie rozdzielnice? zabezpieczenie C25?

    Zasada stopniowania musi zostać zachowana, nie wolno dawać większego
    bezpiecznika za mniejszym, powinieneś dać C20, bądź C16, jeśli masz
    silniki, a prawidłowo B20, B16 jeśli bez silników.

    Andrzej

  • 3. Data: 2009-04-03 10:42:42
    Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>

    Powitanko,

    > Nie chcę aby wywalało wszystko w szeregu jak zrobię zwarcie w gniazdku
    > na pietrze.

    Sprawa nie jest taka prosta. Charakterystyki pradowo-czasowe obu
    bezpiecznikow nie moga sie przecinac. Do tego trzeba policzyc prad zwarcia.
    Z cala pewnoscia dawanie zabezpieczenia nadpradowego 25 za 20 nie ma
    sensu. Jesli byloby 20 i 20, i jeden o typu D, a drugi typu B, to tak na
    chlopski rozum byloby OK.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 4. Data: 2009-04-03 13:39:21
    Od: "Zbyszek" <z...@p...onet.pl>

> [...]
    > Z cala pewnoscia dawanie zabezpieczenia nadpradowego 25 za 20 nie ma
    > sensu. Jesli byloby 20 i 20, i jeden o typu D, a drugi typu B, to tak na

    Niestety kolega ma rację, że będzie wszystko równo wywalało jeżeli jest zbyt
    duża moc zwarciowa :)
    I żadne stopniowanie S-ek nie pomoże bo we wszystkich zadziałają człony
    wysokoprądowe, które są bezzwłoczne.
    Jedyna rada to zamiast S3x3-20D dać bezpiecznik selektywny 20A ale tych nie
    lubią (znają) w ZE.

    Po mojemu bardziej sensowne jest dać na pionie zwykłe bezpieczniki topikowe,
    które mają charakterystykę czasowo-zależną i jest większe prawdopodobieństwo,
    że przy zwarciu się uchowają.
    Jednakże takie bezpieczniki mają jedną istotną wadę: - są zaplombowane i każde
    uszkodzenie wiąże się z wymianą plomby przez ZE co trochę kosztuje.

    Zbyszek

  • 5. Data: 2009-04-04 17:23:36
    Od: Konop <k...@g...pl>

> [...]
    > uszkodzenie wiąże się z wymianą plomby przez ZE co trochę kosztuje.

    A co ma ZE do bezpieczników wewnętrznych?? Bo zrozumiałem post autora
    tak, że te wszystkie zabezpieczenia są już ZA bezpiecznikami
    przedlicznikowymi, a więc ZE do tego nic nie ma ;)...

  • 6. Data: 2009-04-04 17:39:09
    Od: Jacek Maciejewski <j...@o...pl>

    Dnia Thu, 2 Apr 2009 22:59:05 +0200, Irokez napisał(a):

    > Co dać przed tym kablem łaczącym te dwie rozdzielnice?

    Nic nie dawać. Za dużo bezpieczników też szkodzi :)
    --
    Jacek

  • 7. Data: 2009-04-04 18:27:22
    Od: "Irokez" <h...@o...pl>

    Użytkownik "Jacek Maciejewski" <j...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Nic nie dawać. Za dużo bezpieczników też szkodzi :)

    Też tak myślałem, dać FR'a na wypadek prac u góry.
    Dałem C20 bo energetyk się uparł aby zabezpieczyć (będzie chyba odbierał).

    Pozdrawiam.

    --
    Irokez

  • 8. Data: 2009-04-05 09:28:44
    Od: BartekK <s...@N...org>

    Irokez pisze:
> [...]
    > D20 napięcie na rozdzielnicę w podpiwniczeniu (garaż itp.)
    > Z szafki wyciagnięty kabel do drugiej rozdzielni na parterze z której
    Czyli realnie "przedłużony kabel ten sprzed pierwszej rozdzielnicy" ?
    Jeśli tak, to nie dawać nic (przecież ten pierwszy też już jest
    zabezpieczony, bezpiecznikami D20 na zewnątrz. Jeśli jest ci wygodnie i
    chcesz, to daj _wyłącznik_ (nie bezpiecznik), by móc np prowadzić jakieś
    prace na drugiej rozdzielnicy, bez wyłączania wszystkiego w domu.

    > Nie chcę aby wywalało wszystko w szeregu jak zrobię zwarcie w gniazdku
    > na pietrze.
    I tak wywali w momencie zwarcia, zakładając że to będzie porządne
    prawdziwe zwarcie. Bezpieczniki "s" mają część "szybką-pełnozwarciową" w
    zasadzie niezależnie od nominalnego prądu i charakterystyki B/C/D tak
    samo szybką, więc albo wywali wszystkie po drodze, albo losowo.

    > Ma to byc zabezpieczenie w razie jaky cos sie na kablu stało.
    Równie dobrze może się stać coś na kablu przed tą pierwszą rozdzielnicą.
    I na taką okoliczność tam jest D20 przed nim, i to wystarczy.

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 9. Data: 2009-04-05 13:05:22
    Od: "Irokez" <h...@o...pl>

    Użytkownik "BartekK" <s...@N...org> napisał w wiadomości
    > Czyli realnie "przedłużony kabel ten sprzed pierwszej rozdzielnicy" ?

    Dokładnie tak.

> [...]
    > chcesz, to daj _wyłącznik_ (nie bezpiecznik), by móc np prowadzić jakieś
    > prace na drugiej rozdzielnicy, bez wyłączania wszystkiego w domu.

    I jak wywali aktualnie wsadzone C20, razem ze wcześniejszymi, przy padzie
    żarówki (jakos tak ostatnio sie widzę lubia kończyć niektóre żarówki
    wywalając bezpiecznik) to wsadzę tam FR'a. Obecnie jest bo elektryk chciał.

    Pozdrawiam.

    --
    Irokez