  • 11. Data: 2010-12-06 22:43:48
    Temat: Re: dvb-t vs dvb-s
    Od: Jerzy Pastusiak <p...@s...pam.szczecin.pl>

    Witam,

    | strumien w dvb-t ma stala szerokosc w pasmie, w zaleznosci od ustalen 6,7,8
    | MHz. dvb-s ma zmienna szerokosc w zaleznosci od zajetosci pasma i moze
    | osiagnac 36MHz.

    sorka , ale mowisz o pasmie czestotliwosci dla multipleksu,
    a nie strumieniu bitowym w kanale multipleksu , czy kanale tv

    w kanalach 5 , 6 , 7 lub 8 MHz mozna zastosowac modulacje:
    QPSK , 16QAM , 64QAM - co dodatkowo przy roznym FEC = 1/2 do 7/8 ,
    daje rozne strumienie bitowe dla kanalu czestotliwosci

    przykladowo dla kanalu 8 MHz mamy od 4,976 Mbit/s (QPSK , FEC=1/2)
    do 31,668 Mbit/s (64-QAM , FEC=7/8)

    dodatkowo mozna stosowac VBR (variable bitrate - zmienna
    przepustowosc) dla lepszego wykorzystania kanalu komunikacyjnego

    Pzdr.J.P.

    -=-=-=-=-=-
    [DVB-T]
    http://en.wikipedia.org/wiki/DVB-T

    [Digital terrestrial television]
    http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_terrestrial_tel
    evision

  • 12. Data: 2010-12-08 02:37:16
    Od: "VSS" <v...@g...pl>

    W wiadomosci:P...@s...pam
    .szczecin.pl,
    Jerzy Pastusiak <p...@s...pam.szczecin.pl> nastukal:
    > Witam,

    > sorka , ale mowisz o pasmie czestotliwosci dla multipleksu,
    > a nie strumieniu bitowym w kanale multipleksu , czy kanale tv

    mozesz to na polski przetlumaczyc ?

    > w kanalach 5 , 6 , 7 lub 8 MHz mozna zastosowac modulacje:
    > QPSK , 16QAM , 64QAM - co dodatkowo przy roznym FEC = 1/2 do 7/8 ,
    > daje rozne strumienie bitowe dla kanalu czestotliwosci

    predkosc bitowa w tym przypadku nie zmieni szerokosci kanalu. jakbys nie
    ustawil predkosc, widmo zawsze zajmie 8MHz (w Polsce). mam w domu nadajnik
    DVB-T i DVB-S i ogladalem widmo na analizatorze.

> [...]
    >
    > dodatkowo mozna stosowac VBR (variable bitrate - zmienna
    > przepustowosc) dla lepszego wykorzystania kanalu komunikacyjnego

    VBR nie stosuje sie aby lepeiej wykorzystywac kanal, jak dali na stale 8MHz
    to nie ma co kombinowac. VBR stosuje sie aby pewne programy w multipleksie
    (np. sportowe) dostawaly wiekszy bitrate w przyapdku gdy na innym kanale
    leci np. plansza która sie nie zmienia - ona potrzebuje maly bitrate, wtedy
    sport dostanie wiecej. VBR jest przelicznay na klatkach kluczowych w "real
    time"

    --
    VSS

  • 13. Data: 2010-12-08 10:53:29
    Od: Bartłomiej Zieliński <B...@p...pl>

    Użytkownik VSS napisał:
    > mozesz to na polski przetlumaczyc ?

    Pasmo częstotliwości - to liczba MHz jaką zajmuje kanał TV (analogowy)
    czy multiplex. Strumień bitowy to liczba bitów na sekundę przy cyfrowej
    transmisji kanału TV w multiplexie.

> [...]
    > sport dostanie wiecej. VBR jest przelicznay na klatkach kluczowych w "real

    A to nie jest lepsze wykorzystanie kanału?

  • 14. Data: 2010-12-08 12:57:12
    Od: "VSS" <v...@g...pl>

    W wiadomości:idno39$2r6$...@p...pl,
    Bartłomiej Zieliński <B...@p...pl> nastukał:

    > Pasmo częstotliwości - to liczba MHz jaką zajmuje kanał TV (analogowy)
    > czy multiplex. Strumień bitowy to liczba bitów na sekundę przy
    > cyfrowej transmisji kanału TV w multiplexie.

    pojęcia rozumiem ale nie pojmuję sensu zdania.

    > A to nie jest lepsze wykorzystanie kanału?

    kanału w jakim sensie? kanału radiowego czy kanału strumienia transportowego
    ?

    --
    VSS

  • 15. Data: 2010-12-08 17:33:25
    Od: Jerzy Pastusiak <p...@s...pam.szczecin.pl>

    Witaj,

    On Wed, 8 Dec 2010, VSS wrote:
> [...]

    strumien bitowy nie ma "stalej szerokosci w pasmie" , natomiast
    zajmuje cale przydzielone mu pasmo czestotliwosci !!!

    miarą strumienia jest [bps] - przeplywnosc , a pasma [Hz] - szerokosc

    twoj problem bierze sie chyba stąd , ze nie rozrozniasz pojec:
    - strumien informacji (bitowy) ,
    - zajete pasmo czestotliwosci (szerokosc pasma)

    strumien bitowy moze byc bardziej lub mniej skutecznie
    przesylany w przyznanym pasmie , wiec strumien nie jest
    wielkoscia stalą zalezy on , przy stalym pasmie , od
    skutecznosci korekcji bledow i typu wybranej modulacji

    jak pokazalem poprzednio , dla kanalu 8 MHz strumien bitowy
    moze wynosic od 4,976 Mbit/s (QPSK , FEC=1/2)do 31,668 Mbit/s
    (64-QAM , FEC=7/8)

    poniewaz w dvb-t stosuje sie modulacje OFDM odporniejsza
    na wielodrogowosc sygnalu (odbicia sygnalu), wiec otrzymujesz
    na analizatorze widmo czestotliwosci dokladnie takie jak
    opisujesz

    jest to widma charakterystyczne dla modulacji OFDM , szeroko
    stosowanej, m.inn. w WiFi , DVB-T , ...

> [...]
    | leci np. plansza która sie nie zmienia - ona potrzebuje maly bitrate, wtedy

    przeciez dokladnie piszesz tutaj o optymalnym wykorzystaniu przyznanego
    kanalu czestotliwosciowego

    -=-=-=-=-=-

    masz to tutaj po polsku:

    [OFDM]
    http://pl.wikipedia.org/wiki/OFDM

    [DVB-T]
    http://pl.wikipedia.org/wiki/OFDM

    [Telewizja cyfrowa]
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Telewizja_cyfrowa

    jest tez po polsku w sieci dostepnych kilka podrecznikow na ten
    temat

    Pzdr.J.P.

  • 16. Data: 2010-12-09 13:32:19
    Od: "VSS" <v...@g...pl>

    W wiadomości:P...@s...pam
    .szczecin.pl,
    Jerzy Pastusiak <p...@s...pam.szczecin.pl> nastukał:
    > miarą strumienia jest [bps] - przeplywnosc , a pasma [Hz] - szerokosc

    dziekuję za oświecenie, lata pracy w radiodyfuzji i wreszczie się
    dowiedzialem.

    > twoj problem bierze sie chyba stąd , ze nie rozrozniasz pojec:
    > - strumien informacji (bitowy) ,
    > - zajete pasmo czestotliwosci (szerokosc pasma)

    bardzo dobrze rozumiem

    > strumien bitowy moze byc bardziej lub mniej skutecznie
    > przesylany w przyznanym pasmie , wiec strumien nie jest
    > wielkoscia stalą zalezy on , przy stalym pasmie , od
    > skutecznosci korekcji bledow i typu wybranej modulacji

    ale w przypadku dvb-t nie ma znaczenia jakie ustawisz parametry korekcji i
    modulacji, szerokośc pasma nie zmieni się, zmieni się tylko wartośc
    strumienia jaką będziesz mogł w tych 8MHz przesłać. powodem tego jest
    sytuacja, że przy korekcji 1/2 przeslesz "nośnych" informacji tylko 50%,
    reszta to nadmiar, przy korekcji 7/8 wysyłasz 87,5% informacji i tylko 12,5%
    nadmiaru. Dlatego też w obu tych przypadkach prędkość strumienia
    transportowego możliwa do wysłania zmienia się i nie ma to nic wspólnego z
    zajętością pasma w widmie radiowym.

    > jak pokazalem poprzednio , dla kanalu 8 MHz strumien bitowy
    > moze wynosic od 4,976 Mbit/s (QPSK , FEC=1/2)do 31,668 Mbit/s
    > (64-QAM , FEC=7/8)

    tabelkę z której to wypisałes znam na pamięć.

    > poniewaz w dvb-t stosuje sie modulacje OFDM odporniejsza
    > na wielodrogowosc sygnalu (odbicia sygnalu), wiec otrzymujesz
    > na analizatorze widmo czestotliwosci dokladnie takie jak
    > opisujesz

    a co wielodrogowość ma do widma sygnału ?? mierząc nadajnik na wyjściu nie
    mam mozliwosci pomierzenia wielodrogowości. odpwoiedznim przyrządem owszem
    ale tylko w terenie.

    > przeciez dokladnie piszesz tutaj o optymalnym wykorzystaniu
    > przyznanego kanalu czestotliwosciowego

    nie wiesz jak działa VBR. on nie zmienia w widmie sygnału. on tylko
    optymalizuje "jakość obrazu" u odbiorcy a nie zarządza pasmem
    częstotliwości. słuzy tylko do poprawienie jakości obrazu niektórych
    programów w mulipleksie aby odbiorca bardziej się cieszył.

> [...]
    > http://pl.wikipedia.org/wiki/Telewizja_cyfrowa
    >
    > jest tez po polsku w sieci dostepnych kilka podrecznikow na ten

    w związku z wykonywana pracą znam te zagadnienia, prosiłem o przetłumaczenie
    na polski tego zdania:

  • 17. Data: 2010-12-09 18:09:59
    Od: Bartłomiej Zieliński <B...@p...pl>

    Użytkownik VSS napisał:
    > kanału w jakim sensie? kanału radiowego czy kanału strumienia transportowego

    I tego i tego, jeśli strumień rozumieć jako sumę programów w
    multiplexie, a nie strumień pojedynczego kanału TV.

  • 18. Data: 2010-12-09 18:14:46
    Od: Bartłomiej Zieliński <B...@p...pl>

    Użytkownik VSS napisał:
    > nie wiesz jak działa VBR. on nie zmienia w widmie sygnału. on tylko
    > optymalizuje "jakość obrazu" u odbiorcy a nie zarządza pasmem
    > częstotliwości.

    Może lepiej powiedzieć, że VBR podwyższa/obniża chwilową prędkość
    transmisji pojedynczego strumienia informacji (np. kanału TV) kosztem
    innego strumienia, tak więc w ramach multipleksu sumaryczna liczba bitów
    na sekundę jest stała, ale raz więcej dostaje jeden program, a raz
    drugi. Co może przełożyć się na polepszenie jakości obrazu.

    > słuzy tylko do poprawienie jakości obrazu niektórych programów w
    > mulipleksie aby odbiorca bardziej się cieszył.

    Kosztem innych programów, które w danej chwili mogą zostać bardziej
    skompresowane, bo obraz zmienia się mniej dynamicznie.

  • 19. Data: 2010-12-09 22:55:26
    Od: Jerzy Pastusiak <p...@s...pam.szczecin.pl>

    Witam ponownie,

    > w związku z wykonywana pracą znam te zagadnienia,

    oki
    wiesz , ja tam nie mam , ani uprzedzen rasowych , ani zawodowych

    > prosiłem o przetłumaczenie na polski tego zdania:
    > "sorka , ale mowisz o pasmie czestotliwosci dla multipleksu, a nie
    > strumieniu bitowym w kanale multipleksu , czy kanale tv"

    !!! jest to odpowiedz na zupelnie bezsensowne zdanie !!! :
    TY: "strumien w dvb-t ma stala szerokosc w pasmie, ..."

    strumien nie ma szerokosci w pasmie [Hz] , juz Ci o tym pisalem ,
    strumien ma przeplywnosc mierzona w [bps]

    zreszta sygnal analogowy tez ZAJMUJE stala szerokosc pasma,
    nie ma natomiast plaskiej charakterystyki czestotliwosciowej
    (stalej WYSOKOSCI) znamiennej dla modulacji OFDM:
    http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/ad/D
    vbt_spectrum.jpg
    -=-=-=-=-

    JA: ale mowisz o pasmie czestotliwosci dla multipleksu

    natomiast widmo amplitudowe w pasmie czestotliwosci 8 MHz,
    dla calego multipleksu ma stala wartosc - wysokosc, wiec
    mowisz o charakterystyce widmowej dla multipleksu

    JA: "... , a nie strumieniu bitowym w kanale multipleksu ,
    czy kanale tv"

    strumien moze byc programowy , czyli jeden strumień w skład
    którego wchodzą strumienie audio, wideo oraz danych, tylko
    z jednego kanału - ja pisze "strumien bitowy z kanale TV"

    lub strumień transmisyjny - z multipleksera transmisyjnego ,
    składa się on z pakietów o stałej długości oraz mogących
    pochodzić z różnych kanałów - ja pisze o "strumieniu bitowym
    w kanale multipleksu"
    http://www.kabelkom-pomiary.pl/dvbh.html

    mam nadzieje , ze zrozumiales
    -=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=
    -=-=-=-

    Precyzyjne zdanie powinno brzmiec:

    "Ponieważ zastosowano modulację wielotonowa OFDM (ortogonalne
    zwielokrotnianie widma w dziedzinie częstotliwości), więc
    wykres widma amplitudowege sygnału (wykres modułu), ma specyficzną,
    plaska charakterystyke o stalej wysokości w zajmowanym paśmie"
    http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/ad/D
    vbt_spectrum.jpg

    no , ale to nie ksionszka tylko forum dyskusyjne !!!

    -=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=
    -=-=-=-

    | a co wielodrogowość ma do widma sygnału ??

    doprawdy nie wiem o co ci chodzi ???
    przeciez odpowiedz masz w zdaniu na ktore odpowiadasz

    przejrzyj sobie te prace , to moze ci sie rozjasni:
    http://bwrc.eecs.berkeley.edu/Classes/EE225C/Lecture
    s/Lec16_ofdm.ppt
    http://www.complextoreal.com/chapters/ofdm2.pdf
    -=-=-=-

    dodatkowo w sygnale nadawanym , do niwelowania wplywu
    wielodrogowosci , stosuje sie nadmiarowy czas transmisji
    (additional guard interval), ktory jest wypełniany przez nadajnik
    sygnałem cyklicznego prefiksu (cyclic prefix) , zwykle = 1/8

    | mierząc nadajnik na wyjściu nie mam mozliwosci pomierzenia
    | wielodrogowości. odpwoiedznim przyrządem owszem ale tylko w terenie.

    chyba jest to oczywiste , w koncu wielodrogowosc dotyczy
    lokalizacji w ktorej znajduje sie odbiornik

    | nie wiesz jak działa VBR.

    wiem
    do tego to chyba , nie potrzeba znac calki splotowej

    Pozdrawiam Serdecznie, jp