  • 21. Data: 2023-01-10 15:03:41
    Temat: Re: drony
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 9 Jan 2023 19:51:19 +0100, Atlantis wrote:

    > Oczywiście. Manipulacja nie była moją intencją. Autopilot uważam za
    > fajną funkcjonalność, a wypadki oczywiście są najczęściej wina ludzi,
    > którzy nie ogarniają tego, że to NIE JEST autonomiczny samochód i nie
    > można sobie pozwolić na wyłączenie uwagi podczas jazdy.
    > Chodziło mi o to, że wbrew zapewnieniom Muska, Tesla nie była w stanie
    > stworzyć naprawdę autonomicznego samochodu, a premiera takowego jest od
    > lat przekładana na "kolejny rok".

    To co zrobili i tak jest sporym osiągnieciem. Nawet, jak czasem sie
    pomyli.

    A teraz moze byc problem prawny - zrobią, a dopuszczenia nie bedzie
    mialo. Albo zrobią, kogos przejedzie, a Musk bogaty ...

    > I nie, to nie jest argument za tym, że Musk jest "oderwany od
    > rzeczywistości" albo cos takiego. To jest z jego strony celowe działanie
    > - rzucanie rozdmuchanymi obietnicami pompuje hype, a to przyciąga
    > inwestorów i zwiększa ceny aukcji. Można jednak przedobrzyć, jeśli zbyt
    > długo rzuca się obietnicami bez pokrycia - o tym przekonała się
    > Elizabeth Holmes.

    No wlasnie - inwestorom w koncu sie cierpliwosc skonczy,
    i to moze nawet szybko, bo oni w normalną firmę inwestują, a nie w
    startup ..

> [...]
    > do fortuny i teraz poprowadzi świat ku lepszej przyszłości.
    > Tak naprawdę to głównie sprytny inwestor, który miał szczęście w czasie
    > dotcomowego boomu. Między bajki można jednak włożyć m.in. historie o
    > pochodzeniu z biednej rodziny (zamożna rodzina z RPA, matka modelka,
    > ojciec będący m.in. posiadaczem udziałów w kopalni szmaragdów) albo
    > byciu współtwórcą PayPala (kojarzona z tym serwisem funkcjonalność
    > przelewów przez Internet została stworzona przez firmę Confinity, która
    > została przejęta przez należący do Muska X.com).

    Ale widac sama Cofinity sie nie mogla przebic.

    > Wbrew założeniom wielu ludzi, Musk nie jest nawet inżynierem. Posiada
    > dwa tytuły bachelora (coś jak nasz licencjat) na Uniwersytecie
    > Pensylwanii.

    A jakie specjalnosci? Bo moze oni tam "eng" nie dają?

    J.

  • 22. Data: 2023-01-10 16:04:56
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    Janusz napisał(a) :
    > On ma dużo pomysłów z dupy, dwa mu wypaliły, może jeszcze trzeci a
    > reszta nadaje się do kosza, np hyperloop.

    Coście się uwzięli na gościa. U nas też był taki, co 40, 50 lat temu
    bajki, lub jak kto woli - brednie, o przyszłości wypisywał. Dziś te
    brednie są rzeczywistością.

    Zbyszek
    PGP key: 0xDCEF4E65

  • 23. Data: 2023-01-10 16:10:57
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 10.01.2023 13:33, Mateusz Viste wrote:

    > To, co istnieje od dawna to internet satelitarny z sekundowym lagiem i
    > anteną którą trzeba dostrajać z kompasem w ręku. Starlink jest totalnie
    > plug & play, praktycznie bezobsługowy, a dzięki niskiej orbicie ma RTD
    > porównywalne z ADSLem i dużo lepiej znosi niekorzystne warunki
    > atmosferyczne. Czegoś takiego do tej pory nie było.

    Na szybko sprawdziłem i okazuje się, że Starlink bynajmniej nie jest
    jedynym dostawcą, którego sieć opiera się na konstelacjach satelitów
    umieszczonych na niskiej/średniej orbicie. Usługę dostępu do Internetu
    oferują leciwe sieci telefonii satelitarnej jak Globalstar czy Iridium,
    ale tam rzecz jasna z uwagi na mała liczbę satelitów i przestarzałą
    technologię prędkoć transmisji przypomina czasy modemowe.
    Jest też konstelacja O3b, która oferuje przepustowość w granicach 1Gbps,
    przy latencji około 125 ms. Gorzej niż Starlink, ale nie tak źle w
    porównaniu z dostawcami korzystającymi z satelitów geostacjonarnych.

    W tym kontekście w Starlinku należy widzieć raczej nową generację sieci
    telefonii satelitarnej, zoptymalizowaną pod kątem transmisji danych (co
    jest standardem także w przypadku nowych generacji sieci komórkowych).
    Fajne rozwiązanie, gdy chodzi o backupowe łącze albo podłączenie do
    Internetu domu na odludziu. Jednak myślenie o nim jako o alternatywie
    dla naziemnej infrastruktury światłowodowej jest nieporozumieniem.

  • 24. Data: 2023-01-10 16:41:14
    Od: robot <r...@o...pl>

    W dniu 10.01.2023 o 16:10, Atlantis pisze:

> [...]
    > Internetu domu na odludziu. Jednak myślenie o nim jako o alternatywie
    > dla naziemnej infrastruktury światłowodowej jest nieporozumieniem.

    Tu ciekawa analiza:
    https://youtu.be/giQ8xEWjnBs

  • 25. Data: 2023-01-10 16:48:34
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2023-01-10 o 16:10, Atlantis pisze:
    > Jest też konstelacja O3b

    Która tylko pół świata obejmuje.

    Robert

  • 26. Data: 2023-01-10 18:07:29
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 10 Jan 2023 16:10:57 +0100, Atlantis <m...@w...pl>
    wrote:
    > Internetu domu na odludziu. Jednak myślenie o nim jako o
    > alternatywie
    > dla naziemnej infrastruktury światłowodowej jest nieporozumieniem.

    A kto tak uważa? Starlink ma być rozwiazaniem a nie alternatywą. A z
    relacji użytkowników spokojnie daje radę *nawet* jako alternatywa.
    I to nie jest "typowy internet satelitarny" jak u konkurencji (pod
    względem zasięgu, dostępu, przepustowości i opóźnień).

    --
    Marek

  • 27. Data: 2023-01-10 19:02:51
    Od: SW3 <s...@p...fm.invalid>

    W dniu 10.01.2023 o 12:31, Atlantis pisze:
    > To nigdy nie załata dziur w mapie dostępu do szerokopasmowego internetu,
    > bo gdyby "szeroka publiczność" rzuciła się na Starlinki traktując je
    > jako substytut Neostrady, to zaraz zabrakłoby zasobów radiowych

    Ale dziury i "szeroka publiczność" raczej nie idą ze sobą w parze.

    --
    SW3

  • 28. Data: 2023-01-10 23:23:22
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2023-01-10 o 12:35, Atlantis pisze:

    > Rozwiązują, bo Starlink niszową usługę. Jest skierowany do niewielkiej
    > grupy ludzi, którzy chcą mieć Internet w miejscu kompletnie odciętym od
    > świata (np. letni domek w górach).
    Powiem krótko, pleciesz farmazony, starlink nie ma jeszcze nawet 1/3
    docelowych satelitów a juz całkiem dobrze działa.

    Nie jest to zresztą jedyna taka
    > usługa - dostawcy satelitarnego Internetu istnieją od dawna.
    Już ci napisali, ja dodam tylko że jest bardzo drogi i ma przepustowść
    starego modemu tepsy w porywach.

    > Nigdy jednak nie zrobisz zbudujesz w ten sposób powszechnej usługi
    > dostępu do Internetu, bo wraz ze wzrostem liczby klientów zacznie
    Jak bedą wszystkie to i więcej luda obsłuży, tyle że Musk nie obiecywał
    że to będzie powszechna usługa.

    > brakować zasobów radiowych. Z tego samego powodu telefonia satelitarna
    > zawsze była i zawsze będzie jedynie uzupełnieniem, a nie alternatywą dla
    > telefonii komórkowej.
    Dalej opowiadasz bajki, nie była ale może być, Musk i Aple mają
    uruchomić bezpośrednią telefonię satelitarną
    taką jak naziemna.

    --
    Janusz

  • 29. Data: 2023-01-11 21:52:18
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2023-01-10 o 23:23, Janusz pisze:
    > Dalej opowiadasz bajki, nie była ale może być, Musk i Aple mają
    > uruchomić bezpośrednią telefonię satelitarną
    > taką jak naziemna.

    Apple?
    Z T-Mobile. Starlinki mają robić za BTS-y.

    https://www.telepolis.pl/wiadomosci/wydarzenia/elon-
    musk-spacex-stalink-t-mobile-siec-komorkowa-z-orbity

    Robert

  • 30. Data: 2023-01-13 10:47:06
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 10.01.2023 23:23, Janusz wrote:

    > Powiem krótko, pleciesz farmazony, starlink nie ma jeszcze nawet 1/3
    > docelowych satelitów a juz całkiem dobrze działa.

    Działa całkiem dobrze, bo ciągle jednak to jest niszowa usługa, a nie
    alternatywa dla operatorów światłowodowych. Gdyby nagle tłum ludzi
    rzucił się na tę usługę i Starlinki zaczeto postrzegać jako główny
    sposób dostępu do Internetu na obszarach niezurbanizowanych, momentalnie
    zabrakłoby zasobów radiowych.
    Ja nie mówię - Starlink jest fajny jeśli chodzi o domek w górach albo
    chatkę w środku lasu. Jednak to nigdy nie zastąpi rozbudowy
    infrastruktury światłowodowej i komórkowej. Nie bez powodu obecnie
    standardem jest zmniejszanie rozmiarów komórek i ich zagęszczanie. Ilość
    dostępnych zasobów radiowych jest ograniczona.

    > Jak bedą wszystkie to i więcej luda obsłuży, tyle że Musk nie obiecywał
    > że to będzie powszechna usługa.

    Ale jego fani tak to odbierają - jako rewolucję w dostępie do Internetu.
    Tymczasem jest to niszowa usługa dla ściśle określonego odbiorcy - tak
    samo jak telefon satelitarny.

    > Dalej opowiadasz bajki, nie była ale może być, Musk i Aple mają
    > uruchomić bezpośrednią telefonię satelitarną
    > taką jak naziemna.

    Tak, słyszałem. Tylko to ma nie być alternatywą dla standardowej sieci
    naziemnej. To ma być dodatkowa usługa dla klienta, który będzie skłonny
    za nią zapłacić. I sumie rozumiem, że do Amerykanów może to przemawiać -
    idziesz sobie na tygodniową wyprawę do któregoś z parków narodowych
    wiedząc, że twój iPhone nie straci zasięgu (co normalnie byłoby
    standardem), nie musisz ze sobą dźigać osobnego telefonu satelitarnego i
    do tego jeszcze dostajesz Internet ze współczesnymi prędkościami
    transmisji. Tylko to jest nadal niszowa usługa dla niszowego klienta.