  • 1. Data: 2017-07-31 00:40:41
    Temat: dodatkowe akumulatory do autka
    Od: g...@g...com

    Jest sobie tego typu autko:
    http://allegro.pl/jeep-raptor-drifter-2x45w12v-mp3-2
    015-promocja-i5092877194.html

    Oryginalne akumulatory (2x10Ah 6V) nieco już osłabły, dziecię ciut urosło i trzebaby
    magazyn energii powiększyć. Zamówiłem 2 akumulatory 12Ah i chciałbym najlepiej
    podłączyć wszystkie 4.

    Tylko jak będzie najlepiej [S]tare z [N]owymi?
    oryginalnie są obydwa spięte szeregowo -S-S-

    1. czy tak: -(S=N)-(S=N)-
    2. czy tak: -(S-N)=(S-N)-
    3. czy tak: -(S-S)=(N-N)-
    4. czy tak: -(S=S)-(N=N)-
    5. czy przełącznik i oddzielnie korzystać wpierw z jednych, a potem z drugich

    [ mam nadzieję że czytelnie opisałem o co mi chodzi, X-Y oznacza połaczenie szeregowe
    a X=Y równoległe ]

    Mógłbym zapytać jeszcze o jakąś przetwornicę która daje stałe napięcie na wyjściu
    (dopóki baterie nie padną), ale podejrzewam że to temat skomplikowany i drogi.

    pozdrówka

  • 2. Data: 2017-07-31 12:03:28
    Temat: Re: dodatkowe akumulatory do autka
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2017-07-31 o 00:40, g...@g...com pisze:
> [...]
    >
    > [ mam nadzieję że czytelnie opisałem o co mi chodzi, X-Y oznacza połaczenie
    Starych z nowymi szeregowo nie możesz łączyć, można równolegle, jak masz
    miejsce to tak połącz czyli nr 1 wg twojej rozpiski.

    > Mógłbym zapytać jeszcze o jakąś przetwornicę która daje stałe napięcie na wyjściu
    (dopóki baterie nie padną), ale podejrzewam że to temat skomplikowany i drogi.
    Są podnoszące do laptopów ale nie wiem czy sama przetwornica nie za duża
    np taka:
    http://allegro.pl/przetwornica-dcdc-step-up-150w-lap
    top-car-f-vat-i6562687854.html

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 3. Data: 2017-07-31 12:20:24
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik <g...@g...com> napisał w wiadomości
    ps.com...
    > Tylko jak będzie najlepiej [S]tare z [N]owymi?

    Raczej nie razem.

    > oryginalnie są obydwa spięte szeregowo -S-S-
    > 1. czy tak: -(S=N)-(S=N)-

    Kiepskie. Prądy wyrównawcze proszą się na świat.

    > 2. czy tak: -(S-N)=(S-N)-

    Bardzo kiepskie, grozi przebiegunowaniem.

    > 3. czy tak: -(S-S)=(N-N)-

    Jeśli już, to chyba to... Ale też za dobre nie. Doraźnie może być, na
    chwilę, jeśli nie można przerwać przepływu prądu przy przełaczeniu, by
    elektronika nie sfiksowała, do tego polecą prądy wyrównawcze.

    > 4. czy tak: -(S=S)-(N=N)-

    NAJGORSZE!!! Przebiegunowanie niemal pewne.

    > 5. czy przełącznik i oddzielnie korzystać wpierw z jednych, a potem z
    > drugich

    NAJLEPSZE!!!

    > [ mam nadzieję że czytelnie opisałem o co mi chodzi, X-Y oznacza
    > połaczenie szeregowe a X=Y równoległe ]

    Spoko.

    > Mógłbym zapytać jeszcze o jakąś przetwornicę która daje stałe napięcie na
    > wyjściu (dopóki baterie nie padną), ale podejrzewam że to temat
    > skomplikowany i drogi.

    Ja bym raczej postawił na jakiś układ kontrolujący napięcie i przerzucający
    przekaźnik na nowy zestaw.
    Łączenie nowych i starych, to proszenie się o skutki po pierwsze, płynięcia
    pradów wyrównawczych (a potrafią być niezłe), po drugie nierównej
    pojemności, przez co przy rozładowaniu, możesz nawet przebiegunować słabsze
    baterie, czego owe bardzo nie lubią Nieco mniej złe jest zapięcie równolegle
    starego z nowym, ale, jak wspomniałem, prądy wyrównawcze mogą zrobić swoje,
    doraźnie to ewentualnie tak, jeśli np. trzeba zapewnić nieprzerwane
    zasilanie, to zapięcie obu na chwilę i potem zaraz odpięcie słabszego.
    Najlepszym rozwiązaniem wydaje się zastosowanie przełącznika, czy to w
    postaci układu kontrolującego napięcie i przerzucającego, gdy słabsza
    bateria się wyczerpie (byle nie próbowało znów przerzucić na poprzednią, gdy
    zejdzie ta druga, bo się zapętli), albo, najprościej, jakiś przełącznik,
    wajha, przełączany ręcznie w razie potrzeby. Jeśli można, unikać należy
    łączenia ogniw/baterii będących w różnym stanie. Ewentualnie można spróbować
    w szereg z każdym zestawem (jeśli razem, najbardziej podchodzi opcja nr 3)
    diodę, jakby germanową, to lepiej, bo mniejszy spadek napiecia, a i prądy
    wyrównawcze nie zjedzą, jak i prąd wteczny nawet z germanem (jest większy,
    niż z krzemem) nie powinien puścić układu z dymem. Czyli -(S-S-D)=(N-N-D)-
    gdzie D, to oczywiście dioda, którą do ładowania należy oczywiście ominąć i
    rozpiąć zestawy.
    Diody oczywiście, na czas przełączenia zestawów, bo jednak jest spadek
    napięcia, no i jednak nieco energii poleci na grzanie. Zresztą, mniemam, że
    wszystkie oczywistości są oczywiste i nie muszę się nad nimi rozkminiać?

    --
    Psy kochają przyjaciół i gryzą wrogów,
    (C) Zygmunt Freud.

  • 4. Data: 2017-07-31 13:15:08
    Od: g...@g...com

    W dniu poniedziałek, 31 lipca 2017 12:20:11 UTC+2 użytkownik HF5BS napisał:
> [...]
    > wszystkie oczywistości są oczywiste i nie muszę się nad nimi rozkminiać?

    Tak, pewne podstawy elektroniki mam.
    Dzięki wszystkim za wskazówki.

  • 5. Data: 2017-07-31 17:31:40
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "HF5BS" napisał w wiadomości grup

    >Raczej nie razem.

    Byle nie laczyc ich w szereg.
    Tzn tak nie
    /-(S)-(N)-\
    \-(S)-(N)-/

    >Kiepskie. Prądy wyrównawcze proszą się na świat.

    Czemu ? wyrownaja sie i bedzie dobrze.
    Albo nawet nie beda sie musialy wyrownywac, skora beda wszystkie
    naladowane przy polaczeniu.

    >Bardzo kiepskie, grozi przebiegunowaniem.

    To jak rozumiem wersja, przed ktora przestrzegam.

    >Jeśli już, to chyba to... Ale też za dobre nie. Doraźnie może być, na
    >chwilę, jeśli nie można przerwać przepływu prądu przy przełaczeniu,
    >by elektronika nie sfiksowała, do tego polecą prądy wyrównawcze.

    Prady wyrownawcze podobne jak 1.

    Jesli rozumiem zapis - uklad podobny jak w 1, tylko tam srodki sekcji
    ze soba powiazanane.
    I na dwoje babka wrozyla - to polaczenie w 1 pozwoli ustabilizowac
    prace dwoch starych dzieki dwom nowym (taka forma load balancer),
    czy na odwrot - stare zdestabilizuja prace nowych.

    Jesli np jeden ze starych ma duza uplywnosc, to po dluzszym postoju
    rozladuje jeden z nowych w ukladzie 1.
    A to moze sie zle odbic przy ladowaniu ... o ile bedzie ladowanie z
    28V bez rozlaczania, a nie z 14V wszystkie rownolegle.

    >NAJGORSZE!!! Przebiegunowanie niemal pewne.

    Pewne.

    >NAJLEPSZE!!!

    Niby tak, ale skoro sa juz 4, to czemu nie skorzystac.

    3 czy 1, oto jest pytanie :)

    J.