    From: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
    Subject: Re: docieranie hamulców
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Date: Mon, 18 Jun 2012 19:09:40 +0200

    On Mon, 18 Jun 2012 11:30:11 +0200, Bugatti wrote:

    > Tomaszu,
    > __zwiększa__ nadsterowność (inaczej: jeśli pojazd ma charakterystykę
    > neutralną i zwiększymy mu rozstaw kół przednich to przechodzi on w
    > charakterystykę nadsterowną) -
    > http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/pelny/5b2c251129
    00b193.html

    To jest jakiś babol, zwłaszcza że napisano "reduces wheel load difference",
    co już na pierwszy rzut oka widać że jest odwrotnie.

    Przy kładącym się na bok nadwoziu, im dłuższa oś tym większe różnice w
    skoku poszczególnych kół spowodowanych przechyłem.
    A im większe te różnice, tym większy "wheel load difference", a nie
    mniejszy.

    Jeżeli porówna się dwa przykładowe podwozia o rozkładzie mas 50/50 i
    identycznym zawieszeniu każdego koła.
    - jeden z rozstawem osi P/T 1600/1400
    - a drugi odwrotnie P/T 1400/1600
    Oba będą przechylać się na zakrętach tak samo, ale dłuższa oś przy tym
    samym przechyle będzie mieć większą różnicę między skokiem lewego i prawego
    koła.

    Co za tym idzie większe różnice nacisku na koło, większe napięcie
    stabilizatora i dłuższa oś będzie szybciej tracić przyczepność, CBDO.

    Skrajnym przypadkiem jest tu ewolucja do pojazdu trzykołowego - im bardziej
    będzie się skarać oś, tym mniejsza różnica w nacisku między kołami. Aż do
    końcowego przypadku kiedy jest tylko jedno koło na osi i różnica nacisku
    takiego pojazdu wtedy w ogóle nie dotyczy.

    O ile można się zastanawiać czy może szersza przednia oś nie poprawia
    zdolności do skręcania (przez odsuwanie punktu przyłożenia siły od środka
    ciężkości pojazdu), to jednak moim zdaniem mieszanie tego parametru z
    pod/nadsterownością jest błędem - chociaż tu to mogę ja się mylić, bo z
    różnymi stanowiskami w tej sprawie się spotykam.

    Zresztą tu byłoby świetne pole do popisu dla festyniarskiego tuningu -
    dystanse z tyłu. Samochód od razu "zajebiaszczo" wygląda z dłuższą tylną
    osią (prawie jak Lambo ;), a z tyłu nie ma problemu darcia skręconych kół o
    nadkole.
    Tyle że próbowałem - taki samochód się zupełnie nie prowadzi.

    Za to solidne dystanse tylko z przodu i się robi driftmaszyna nawet z
    Cinquecento (no może przesadzam trochę z tą driftmaszyną, ale boka załapać
    dużo łatwiej).