    Date: Mon, 20 Apr 2009 17:27:55 +0200
    From: saj <s...@a...pl>
    Newsgroups: pl.rec.motocykle
    Subject: Re: do mechanikow : upalony zawor ?

    PanAdol pisze:
    > Witam
    > Moto : Triumph Tiger 2001 (3cyl,12V)
    > Objawy : Motocykl od poczatku(tzn od zakupu) dosc bardzo strzela w wydech
    > przy hamowaniu silnikiem, do tego na zimnym silniku z jednej strony glowicy

    Czy jestes pierwszym wlascicielem, i masz pewnosc, ze masz wgrana mape
    zgodna z Twoim wydechem?

> [...]
    > wlasciwie sie wkreca na obroty itd.
    > Na wolnych obrotach potrafi bardzo deliatnie "zaksztusic" sie na jednym z
    > cylindrow.
    > Dzis dostalem sie do przepustnic (silnik na wtrysku) i zauwazylem ze w
    > momencie tego "zaksztuszenia" na wolnych obrotach pojawia sie na
    > przepustnicy od pierwszego cylinra ogien.
    > Sprawdzilem wiec luzy zaworowe : wszystkie idealnie wg manuala 0,1-0,15
    > ssace 0,15-0,2 wydech. Jedynie na tym ssacym od pierwszego cylndra 0,1
    > wchodzi juz dosc z oporem a 0,12 nie wchodzi.

    tu sie nie wypowiem, bo sie nie znam.

    > Myslalem tez czy nie moze byc to cos na drodze przewodow podcisnieniowych
    > (przed przepustnicami) ktore ida do czegos co sie zwie "IACV" (idle air
    > control value). To takie cos zo otwiera powietrze do koletorow przez te
    > wezyki i reguluje przez to obroty). Mam wrazenie ze czasem dziwnie
    > "reguluje"

    ia control _valve_, jak sama nazwa wskazuje, to zawor, regulowany bodaj
    silniczkiem krokowym. Nie jest to tylko Twoje wrazenie, lecz wielu
    uzytkownikow trjumfa. to jest ustrojstwo, ktore sie ponoc potrafi
    skleic. druga rzecz, ze to cos reguluje obroty zaleznie od temperatury i
    cisnienia powietrza, temp. cieczy chlodzacej, i chyba lambdy (jak masz).
    jak sie ktorys odczyt (lub np. kabelek do czujnika) popieprzy, to ecu
    machnie zaworkiem nie w te strone, i krztuszenie gotowe.

    generalnie z kolega Kefirem bedziemy pewnie podejmowac proby
    zdiagnozowania wplywu dowolnych czesci trjumfa (moze poza kolami) na
    zachowania na wolnych obrotach. moze kiedys z tego magisterium sie
    napisze...

    > Czy jesli ktorys tylko jeden cylinder dostal lewe powietrze przez ten
    > przewod efekt moglby byc podobny ?

    moge sie mylic, ale raczej z powodu lewego powietrza by sie bardziej
    krecil, a nie krztusił?

    > Pozdrawiam
    > PanAdol
    > Triumph Tiger 2001