eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodydla tych co już słyszą dwumasę...Re: dla tych co już słyszą dwumasę...
  • Data: 2012-04-24 11:37:48
    Temat: Re: dla tych co już słyszą dwumasę...
    Od: <MW> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    Użytkownik "J.F" <j...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:jn5nv6$78k$1@inews.gazeta.pl...
    >> ona w znacznym stopniu zmniejsza emisję NOx
    >
    > A propos, a jak to od strony chemicznej dziala ? Mniej tlenu, wiecej
    > azotu - nie powinno wyjsc podobnie ?

    Azot jest chemicznie nieruchawy, tlenki azotu powstają w wyjątkowych
    sytuacjach - np. w łuku elektrycznym, (do ich powstania w "normalnych"
    warunkach potrzebna jest substancja katalizująca). W procesie spalania
    wystarczy przekroczyć wartość graniczną temperatury, gdy NOx zaczynaja
    powstawać lawinowo. Podczas spalania w silniku, gdzie wysokiej temperaturze
    towarzyszy wysokie ciśnienie, spora część atomów azotu - nawet bez
    przekraczania, czyli poniżej wspomnianego progu - tworzy bezwodniki kwasów
    azotowego i azotawego, które obojętne dla środowiska oczywiśce nie są.
    Ograniczeniem tutaj nie sa stechiometryczne stosunki tlenu i azotu, a ilość
    atomów azotu, które "gotowe są" poddać się utlenieniu. Ta zaś ścisle
    powiązana jest z tempereturą - w ubogiej mieszance zazwyczaj wyższą niż
    bezpieczna z punktu widzenia "enoiksów". Recyrkulowanie spalin obniża tę
    temperaturę, ostudzając temperament azotu.

    >>i lepiej utlenia niedopalone węglowodory.
    >
    > Hm, poprzez doprowadzenie mniejszej ilosci tlenu ?
    > Czy przez dopalanie ... ale przeciez nie mozna wszystkiego dopalac, bo cos
    > w koncu trzeba emitowac :-)

    Ale tu problemem nie jest brak tlenu (podobnie jak wyżej - wszak w
    spalinach jest i "zwyczajny" tlen cząsteczkowy i nawet ozon!), ale czas
    przebywania w komorze spalania i cykliczność procesu spalania - węglowodory,
    zanim zamienią się w wodę i dwutlenek węgla, muszą ulec rozbiciu na
    mniejsze, tj krótsze twory węglowodorowe - część z nich po prostu nie nadąża
    z tym zanim zostanie wydmuchana przez rurę. Względnie słaba wydajność i
    "nieekologiczność" tego procesu wynikają między innymi właśnie z tego.
    Odpowiednie dobranie obiegu spalin poprawia całościowy bilans spalanie
    węglowodorów - to, co zdąży się rozłożyć w pierwszym obiegu, w drugim zdąży
    się dopalić (choć recyrkuluje tylko względnie niewielka część spalin.
    W praktyce oczywiście wygląda to różnie, ale EGR cyrkuluje spaliny tylko w
    pewnych warunkach - nie gdy silnik jest zimny bądź mieszanka nie jest
    odpowiednio uboga.

    --
    MW

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: