-
Data: 2012-04-24 11:37:48
Temat: Re: dla tych co już słyszą dwumasę...
Od: <MW> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]Użytkownik "J.F" <j...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
news:jn5nv6$78k$1@inews.gazeta.pl...
>> ona w znacznym stopniu zmniejsza emisję NOx
>
> A propos, a jak to od strony chemicznej dziala ? Mniej tlenu, wiecej
> azotu - nie powinno wyjsc podobnie ?
Azot jest chemicznie nieruchawy, tlenki azotu powstają w wyjątkowych
sytuacjach - np. w łuku elektrycznym, (do ich powstania w "normalnych"
warunkach potrzebna jest substancja katalizująca). W procesie spalania
wystarczy przekroczyć wartość graniczną temperatury, gdy NOx zaczynaja
powstawać lawinowo. Podczas spalania w silniku, gdzie wysokiej temperaturze
towarzyszy wysokie ciśnienie, spora część atomów azotu - nawet bez
przekraczania, czyli poniżej wspomnianego progu - tworzy bezwodniki kwasów
azotowego i azotawego, które obojętne dla środowiska oczywiśce nie są.
Ograniczeniem tutaj nie sa stechiometryczne stosunki tlenu i azotu, a ilość
atomów azotu, które "gotowe są" poddać się utlenieniu. Ta zaś ścisle
powiązana jest z tempereturą - w ubogiej mieszance zazwyczaj wyższą niż
bezpieczna z punktu widzenia "enoiksów". Recyrkulowanie spalin obniża tę
temperaturę, ostudzając temperament azotu.
>>i lepiej utlenia niedopalone węglowodory.
>
> Hm, poprzez doprowadzenie mniejszej ilosci tlenu ?
> Czy przez dopalanie ... ale przeciez nie mozna wszystkiego dopalac, bo cos
> w koncu trzeba emitowac :-)
Ale tu problemem nie jest brak tlenu (podobnie jak wyżej - wszak w
spalinach jest i "zwyczajny" tlen cząsteczkowy i nawet ozon!), ale czas
przebywania w komorze spalania i cykliczność procesu spalania - węglowodory,
zanim zamienią się w wodę i dwutlenek węgla, muszą ulec rozbiciu na
mniejsze, tj krótsze twory węglowodorowe - część z nich po prostu nie nadąża
z tym zanim zostanie wydmuchana przez rurę. Względnie słaba wydajność i
"nieekologiczność" tego procesu wynikają między innymi właśnie z tego.
Odpowiednie dobranie obiegu spalin poprawia całościowy bilans spalanie
węglowodorów - to, co zdąży się rozłożyć w pierwszym obiegu, w drugim zdąży
się dopalić (choć recyrkuluje tylko względnie niewielka część spalin.
W praktyce oczywiście wygląda to różnie, ale EGR cyrkuluje spaliny tylko w
pewnych warunkach - nie gdy silnik jest zimny bądź mieszanka nie jest
odpowiednio uboga.
--
MW
Następne wpisy z tego wątku
- 24.04.12 12:04 Czeslawek
- 24.04.12 12:15 to
- 24.04.12 12:16 to
- 24.04.12 12:17 to
- 24.04.12 12:19 AZ
- 24.04.12 12:26 kamil
- 24.04.12 12:44 AZ
- 24.04.12 14:19 kamil
- 24.04.12 14:37 z
- 24.04.12 14:49 Tomasz Pyra
- 24.04.12 14:54 Czeslawek
- 24.04.12 15:16 RoMan Mandziejewicz
- 24.04.12 15:18 z
- 24.04.12 15:30 Tomasz Pyra
- 24.04.12 15:42 kamil
Najnowsze wątki z tej grupy
- spalinki
- Odśnieżanie samochodu(1)
- wpadłem kołem w dziurę nocusz zdarza się
- Nigdy
- Odśnieżanie samochodu
- PV teraz
- Czy chodzenie jest ekologiczne?
- skurwiałe miasto
- e-paper
- Ściemniacze na parkingach
- kilka pytań o klimę
- genialny pomysł
- diesel z otwartą komorą
- Spalił się spaliniak
- Jebany POPiS. Mamy się cieszyć że rząd Tuska naprawił spierdolone porozumienie z UE?
Najnowsze wątki
- 2025-02-22 spalinki
- 2025-02-22 Warszawa => Presales Engineer IT <=
- 2025-02-22 Warszawa => Kierownik ds. kluczowych Klientów <=
- 2025-02-22 Spalinki:)
- 2025-02-23 Useme
- 2025-02-22 Drogie mieszkania, drogie kredyty i ogromne zyski banków. Czy rząd ma rozwiązanie?
- 2025-02-21 Warszawa => Key Account Manager IT <=
- 2025-02-21 Warszawa => Data Engineer (Tech Lead) <=
- 2025-02-21 Aliexpress zaczął oszukiwać na bezczelnego.
- 2025-02-21 Warszawa => System Architect (Java background) <=
- 2025-02-21 Kula w łeb
- 2025-02-21 Warszawa => System Architect (background deweloperski w Java) <=
- 2025-02-21 Warszawa => Solution Architect (Java background) <=
- 2025-02-21 Lublin => JavaScript / Node / Fullstack Developer <=
- 2025-02-21 Pawel S