  • 1. Data: 2010-09-06 12:30:30
    Temat: detektor FM
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Eksperymentowałem ostatnio z odbiornikami FM na popularnych scalakach
    p.cz. z detektorem FM (UL1242, UL1244, UL1200). Pomyślałem, że można by
    wykonać jeden krok dalej i spróbować własnoręcznie wykonać detektor
    (dwie diody germanowe i cewki).
    W związku z tym dwa pytania:
    1) Ktoś z was dysponuje opisem takiego układu, wraz z przepisem na
    samodzielne wykonanie cewek oraz zestrojenie?
    2) W roli wzmacniacza p.cz. mógłbym użyć UL1201. Ktoś orientuje się jaka
    cewka ma się znajdować na jego wejściu? Można zastosować filtr
    ceramiczny we współpracy z tym układem?

  • 2. Data: 2010-09-06 13:54:58
    Temat: Re: detektor FM
    Od: " Wmak" <w...@W...gazeta.pl>

    Atlantis <m...@w...pl> napisał(a):

> [...]
    > p.cz. z detektorem FM (UL1242, UL1244, UL1200). Pomyślałem, że można by
    > wykonać jeden krok dalej i spróbować własnoręcznie wykonać detektor

    To raczej byłby krok wstecz.
    Detektor stosunku, z dwoma cewkami i diodami jest trudny do zestrojenia bez
    wobulatora (nawet gotowy, w fabrycznym odbiorniku).
    Zakres liniowej charakterystyki jest mniejszy, niż przy pojedyńczej cewce z
    odpowiednim, w miarę współczesnym scalakiem.

    > Można zastosować filtr
    > ceramiczny we współpracy z tym układem?

    Można.

  • 3. Data: 2010-09-06 14:24:08
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2010-09-06 15:54, Wmak pisze:

> [...]
    > Zakres liniowej charakterystyki jest mniejszy, niż przy pojedyńczej cewce z
    > odpowiednim, w miarę współczesnym scalakiem.

    Hmm... A istnieje jeszcze jakaś inna opcja na własnoręczne sklecenie
    detektora, który współpracowałby z czymś w rodzaju UL1201 albo UL1211 i
    nie wymagał złożonej aparatury serwisowej do zestrojenia?

    > Można.

    Jak w takim wypadku go podłączam do wejścia, zamiast cewki?

  • 4. Data: 2010-09-06 14:32:22
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Atlantis" <m...@w...pl> napisał w
> [...]
    > UL1211 i
    > nie wymagał złożonej aparatury serwisowej do zestrojenia?

    Jak sobie popatrzysz w schemat wewnetrzny scalonego detektora FM,
    to on specjalnie skomplikowany nie jest - rzedu 10 tranzystorow :-)

    Co do trudnosci strojenia tego diodowego to cos mi sie nie wydaje,
    wszak to jedna cewka. Tzn jeden rdzen do krecenia.
    Reszta to czesci filtru pasmowego.

    A moze sie pokusic o detektor na jakims PLL, moze nawet 4046 wyrobi
    przy wyzszym napieciu zasilania :-)

    J.

  • 5. Data: 2010-09-06 15:56:55
    Od: " Wmak" <w...@W...gazeta.pl>

    J.F. <j...@p...onet.pl> napisał(a):

    > Co do trudnosci strojenia tego diodowego to cos mi sie nie wydaje,
    > wszak to jedna cewka. Tzn jeden rdzen do krecenia.
    > Reszta to czesci filtru pasmowego.

    Przypomnij sobie schemat.
    To są dwie odpowiednio sprzężone cewki.
    pierwszą stroi się na max a drugą na "zero detektora" na wyjściu.
    Ponieważ są sprzężone, to wzajemnie na siebie wpływają, trzeba kręcenie
    wielokrotnie powtarzać, bo charakterystyka wyjdzie krzywa, co da
    zniekształcenia nieliniowe sygnału i nieprawidłowe działanie ARCz.
    Na wobulatorze łatwiej, ale chyba trzeba przy tym zwierać elektrolit w
    układzie - szczgółów już nie pamiętam - wszystko razem albo upierdliwe albo
    zły efekt końcowy.

  • 6. Data: 2010-09-07 08:54:11
    Od: a...@p...pl

    >Eksperymentowałem ostatnio z odbiornikami FM na popularnych scalakach
    >p.cz. z detektorem FM (UL1242, UL1244, UL1200). Pomyślałem, że można by
    >wykonać jeden krok dalej i spróbować własnoręcznie wykonać detektor

    a moze to sie nazywa demodulator FM?

    Zrob jako DSP to bedzie krok naprzod.

    --
    ThinkXtra